פחות מ-18 חודשים אחרי שעלה לכס המלוכה והפך למונרך המבוגר ביותר בתולדות בריטניה, ואחרי שכבר עבר לא מעט אתגרים אישיים וציבוריים לאורך חייו, צ'רלס השלישי מתמודד עכשיו עם המבחן המורכב ביותר  - מאבק נגד מחלת הסרטן שהתגלתה במפתיע והכניסה את הממלכה להלם.

ההודעה שפרסם אמש ארמון בקינגהם על כך שהמלך סובל מ"סוג של סרטן" ומתחיל בסדרת טיפולים הגיעה כרעם ביום בהיר, ממש כמו ההודעה על מותה של אמו, המלכה אליזבת השנייה, בספטמבר 2022. רק לפני שבוע, הוא נראה מחייך בעת שיצא מבית החולים אחרי הליך לטיפול בערמונית מוגדלת, וגם ביום ראשון הוא נופף בחיוך בעת שצעד עם רעייתו, המלכה קמילה, בדרך לכנסייה.

בארמון הדגישו כי צ'רלס אופטימי וכבר מצפה לשוב בקרוב לפעילויותיו הפומביות, כאשר מומחים מיהרו לציין כי הגילוי המוקדם מגדיל את סיכויי ההחלמה ופרשנים של בית המלוכה ציינו כי צ'רלס נחשב לאדם בריא בדרך כלל. ועדיין - ההכרזה הפתיעה את כולם והזכירה כי גם בעלי דם כחול אינם חסינים ממחלת הסרטן.

הגילוי מוסיף רובד נוסף לחייו המורכבים של צ'רלס, יורש העצר שהמתין עד גיל 73 כדי לרשת את אמו ולקבל את התפקיד שאליו הוכשר מאז ילדותו. אותו צ'רלס שעבר רכבת הרים של שנאה-אהבה עם הציבור הבריטי - מחתונת החלומות עם הנסיכה דיאנה, דרך הגירושים ממנה ומותה הטרגי בתאונה, החתונה עם אהובת לבו קמילה והקרע עם בנו הצעיר הארי שעזב לבריטניה עם משפחתו. דווקא כעת, כשהוא נערץ ואהוב על נתיניו ונראה שנראה היה שבית המלוכה מתייצב אחרי ההלם של מות המלכה ומפסיק לייצר כותרות, הגיעה הבשורה מהארמון. נותר לראות אם מחלתו של המלך תצליח ליצור פיוס בינו לבין הנסיך הארי ואולי גם בין הארי לאחיו הבכור, הנסיך וויליאם.

"זו חתיכת מכה. לא רק עבור משפחת המלוכה עצמה, ובמיוחד עבור המלכה קמילה המסכנה, שבטח מודאגת מאד, אלא גם עבור כולנו, במיוחד קרוב כל כך אחרי האובדן של אמו היקרה, הסלע שלנו לאורך שנים", כתבה בעלת הטור בדיילי מייל, שרה ויין, שציינה כי "בזמנים מעוררי חרדה, עם אירועים איומים ומסעירים שמתרחשים בכל העולם ובבית, זה הלם ומכה עבור כולנו". "תחלים במהרה, הוד מלכותו. המדינה זקוקה לך", התחננה.

חשוב לשים לב לממד נוסף בהודעה הרשמית - המלך ביקש לחשוף לציבור את דבר מחלתו "כדי למנוע ספקולציות", כאשר גורמים בארמון ציינו כי מדובר גם ברצון "להעלות את המודעות הציבורית ולעודד גברים ללכת להיבדק" על אף שמדובר בסוגיה אישית.

אבל החשיפה הפומבית מגיעה דווקא כאשר יש אי ודאות לגבי מצבה הרפואי של דמות חשובה אחרת בארמון - כלתו של המלך, הנסיכה מווילס, קייט מידלטון. הנסיכה עברה "הליך מתוכנן בבטן" ב-16 בינואר ורק ביום שני שעבר השתחררה מהאשפוז ושבה לביתה כדי להמשיך בתהליך ההחלמה, כאשר היא לא צפויה לחדש את פעילותה הציבורית לפחות עד אחרי חג הפסחא בתחילת אפריל. בינתיי