דונלד טראמפ ניצח הלילה בפריימריז בנבדה עם 99.2 אחוז מהקולות וגרף את 26 הנציגים שלה בדרך להבטחת המועמדות הוודאית שלו לנשיאות מטעם הרפובליקנים, ניצחון לא מפתיע בכלל בהתחשב בשליטה שלו במפלגה ובעובדה שלא היה אף מתמודד אמיתי מולו, כולל ניקי היילי. אבל את המתנה האמיתית, קיבל הנשיא לשעבר שעות אחדות קודם לכן, כאשר פורסם הדוח של התובע המיוחד בפרשת המסמכים המסווגים שהתגלו ברשותו של ג'ו ביידן וסיפק לקמפיין טראמפ שורות מחץ שיככבו במערכת הבחירות.

החקירה של התובע רוברט הר נפתחה לפני שנה, אחרי שהתגלו מסמכים מסווגים בביתו הפרטי של ביידן בדלוור ובמשרד שבו ישב במכון מחקר בוושינגטון אחרי שסיים את כהונתו כסגן הנשיא. מרבית החומרים - שכללו מסמכים מסווגים על הצבא ומדיניות חוץ באפגניסטן ומחברות עם כתב ידו של ביידן שכללו מידע רגיש, כולל מקורות ושיטות פעולה מודיעיניות - הועברו למשרד המשפטים על ידי פרקליטיו של ביידן, ואחרים התגלו בחיפושים של סוכנים פדרליים.

טראמפ בבית המשפט בניו יורק (צילום: REUTERS/Brendan McDermid/Pool)
טראמפ בבית המשפט בניו יורק (צילום: REUTERS/Brendan McDermid/Pool)

בשורה התחתונה, התובע המיוחד, רוברט הר, קבע שלא יוגשו אישומים פליליים נגד ביידן על אף שהוא "החזיק במודע בחומרים מסווגים וחשף מידע", והוא הבהיר כי זו הייתה המסקנה שלו גם אם ביידן לא היה נשיא מכהן שלא ניתן להעמיד לדין. לפי הר, שיתוף הפעולה המלא של ביידן במהלך החקירה היה גורם משמעותי בהחלטה לסגור את התיק.

הסיבה העיקרית להחלטה, שאותה ציין הר בדוח שמתפרש על פני 388 עמודים, הייתה מדהימה במיוחד. "הזיכרון של ביידן היה מוגבל באופן משמעותי, הן במהלך הריאיונות המוקלטים שלו עם סופר הצללים ב-2017 והן בריאיון עם המשרד שלנו ב-2023", כתב התובע. "ביידן צפוי להציג את עצמו למושבעים, כפי שעשה בריאיון שלנו עמו, כאדם זקן, סימפטי, שמתכוון לטוב עם זיכרון לקוי. יהיה קשה לשכנע מושבעים שהם צריכים להרשיע אותו - כאשר יהיה נשיא לשעבר בשנות השמונים לחיין - עם עבירה חמורה שמצריכה מצב מנטלי של זדון".

זמן קצר לאחר מכן, ביידן מיהר לקיים מפגש עם העיתונות כדי להכריז כי "הזיכרון שלי בסדר גמור". אבל בתוך דקות, הוא תבלבל כאשר אמר שעבד אל-פתאח א-סיסי הוא נשיא מקסיקו במקום מצרים, וזאת מצטרף לבלבולים אחרים השבוע, כאשר החליף בין נשיאי צרפת פרנסואה מיטראן ועמנואל מקרון, ובין הקנצלרים לשעבר של גרמניה, הלמוט קוהל ואנגלה מרקל.

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

הקביעה של הר לגבי הנשיא בן ה-81 הגיעה בעיתוי מסוכן ביותר עבור ביידן, תשעה חודשים בלבד לפני הבחירות, כאשר בדעת הקהל, כולל בצד הדמוקרטי, יש רוב למי שחושבים שהוא לא צריך להתמודד לכהונה נוספת בשל גילו המתקדם, יותר מכל נשיא אחר בהיסטוריה האמריקאית. רק השבוע התפרסם סקר של NBC שהראה כי 62 אחוז מהמצביעים אמרו שיש להם חשש כבד לגבי היכולת הנפשית והבריאות הפיזית של ביידן לכהן כנשיא, כאשר 14 אחוז נוספים אמרו שיש להם חשש בינוני. 54 אחוז מהנשאלים הדמוקרטים הביעו חשש כבד או בינוני. לשם השוואה, 61 אחוז ענו שיש להם חששות כבדים לגבי יכולתו של טראמפ (77) לשמש כנשיא בשל הבעיות המשפטיות ועוד עשרה אחוז אמרו שיש להם חששות בינוניים.

התגובה הראשונה של טראמפ לדוח של הר הייתה מתקפה על כך שהוא צריך לעמוד לדין פדרלי על המסמכים המסווגים שהתגלו אצלו, מבלי לציין שהוא - בניגוד לביידן - פעל להסתיר במכוון את החומרים שלקח מהבית הלבן ואף נמנע מלשתף פעולה עם הרשויות הפדרליות עד שסוכני הבולשת נאלצו לפשוט על אחוזת מאר-א-לאגו. את תומכין המושבעים זה כמובן לא מעניין כי הם שוב רואים "ציד מכשפות" נגד טראמפ.

בית הנופש של טראמפ בפלורידה (צילום: REUTERS/Marco Bello)
בית הנופש של טראמפ בפלורידה (צילום: REUTERS/Marco Bello)

המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו של טראמפ (צילום: רויטרס)
המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו של טראמפ (צילום: רויטרס)

על אף שטראמפ עצמו לא נגע בנקודה של בריאותו של ביידן, אולי מחשש שיתייחסו לגיל המתקדם שלו עצמו, היו אחרים שעשו את זה בשבילו. יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, ויתר מנהיגי הרפובליקנים בקונגרס מיהרו להכריז כי "אדם שלא מסוגל לעמוד לדין על טיפול לקוי במידע מסווג בוודאי שאינו כשיר לחדר הסגלגל". לא תהיה סיבה להתפלא אם בקרוב יופיעו גם תשדירי בחירות על מסכי הטלוויזיה וברשתות החברתיות שיציגו את הקטעים הרלוונטיים מהדוח של הר עם אותה סיסמה: "ביידן - לא כשיר".

הדוח של הר לא היה המתנה היחידה שטראמפ קיבל ביום חמישי. על אף שעדיין צפויים ימים עד שבועות ספורות עד ששופטי בית המשפט העליון יכריעו אם ניתן לפסול את טראמפ מהתמודדות בבחירות בשל סעיף ההתקוממות בתיקון ה-14 לחוקה – כפי שקבע בית המשפט העליון של קולורדו – שלב הטיעונים שהתקיים אתמול הצביע על כך שהשופטים לא נוטים להסיר את שמו של הנשיא לשעבר מהפתקים.

השאלות שהציגו השופטים השמרנים במהלך הדיון הראו כי הם מסתייגים ממתן הסמכות למדינה בודדת לקבוע אם אדם כלשהו יכול להתמודד לתפקיד ברמה הלאומית, אבל גם השופטת הליברלית אלנה קגן העלתה את החשש שאישור ההחלטה של קולורדו עלולה להוות תקדים עבור מדינות נוספות. עמיתתה הליברלית, השופטת החדשה ביותר קטנג'י בראון ג'קסון, ציינה כי סעיף 3 כוון נגד תומכי הדרום במלחמת האזרחים כדי לעצור אותם מלהתמודד במדינותיהם כדי להגיע לקונגרס, ולא לנשיאות.

לכן, טראמפ יכול להיות שבע רצון מההתפתחויות ביממה האחרונה, אבל לא בטוח שעוד לזמן רב. בית המשפט העליון עוד יצטרך לקבוע בקרוב אם טראמפ נהנה מחסינות שתמנע את העמדתו לדין במשפט על הניסיון לשבש את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020, ובפני הנשיא לשעבר יש עוד עשרות אישומים שלא צפויים להיעלם עד נובמבר הקרוב. לגבי הצד השני, לביידן צפויה עבודה רבה לשכנע את המצביעים כי למרות הדוח של הר, ועל אף הבלבולים, הוא עדיין האדם הנכון להמשיך ולהוביל את אמריקה והעולם.