"מוכר" את בעלות הברית: נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הצפוי של הרפובליקנים בבחירות הקרובות, דונלד טראמפ, הצהיר כי הוא יעודד את רוסיה לפלוש למדינות חברות בברית הצפון אטלנטית אם הן לא יקצו מספיק תקציבים להגנתן.

"אחד הנשיאים של מדינה גדלה נעמד ואמר 'טוב, אדוני, אם לא נשלם ורוסיה תתקוף אותנו, האם תגנו עלינו?'", סיפר טראמפ לתומכיו בכנס בחירות בקרוליינה הדרומית הלילה. "אמרתי 'לא שילמת. אתה עבריין'. הוא אמר 'בוא נאמר שזה קרה'. לא, אני לא אגן עליך. למעשה, אני אעודד אותם לעשות מה שהם רוצים לעשות לכל הרוחות".

בבית הלבן מיהרו לגנות את הדברים. "תודות למנהיגות המנוסה של הנשיא ביידן, נאט"ו כעת היא הגדולה ביותר והחיונית ביותר שהייתה מעולם", מסר הדובר, אנדרו בייטס. "לעודד פלישות לבעלות הברית הקרובות ביותר שלנו על ידי משטרים רצחניים זה מחריד ולא יציב מבחינה נפשית - וזה מסכן את הביטחון הלאומי האמריקאי, את היציבות העולמית ואת הכלכלה שלנו מבית".

גם יושב ראש נאט"ו ינס סטולטנברג הגיב לדברי טראמפ, והצהיר כי כל "הצעה" שאומרת כי מדינות בברית של נאט"ו לא יגנו זו על זו, מעמידה את ארצות הברית ואת החיילים האירופאים בסיכון. "כל תקיפה על נאט"ו - תפגוש תגובה מאוחדת וכוחנית", אמר.

עוד בהיותו נשיא, טראמפ דרש שמדינות נאט"ו יעמדו במחויבות של הקצאת לפחות שני אחוזים מהתמ"ג לטובת תקציב ביטחון והאשים מדינות חברות כי הן מנצלות את ההגנה האמריקאית ואת כספי משלמי המסים בארה"ב.

על אף שלא נקט בצעדים ממשיים נגד נאט"ו בעת שישב בבית הלבן, החשש הוא שאם טראמפ ייבחר שוב, הוא עלול לפגוע בליבת הברית ולעודד את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לנסות מהלכים צבאיים נגד שכנותיו. בשל כך, מדינות באירופה קראו לחזק את הממד הצבאי של האיחוד האירופי באופן עצמאי, כגיבוי למקרה של אובדן תמיכה אמריקאית.

במקביל, הקונגרס אישר בדצמבר סעיף בתקציב ההגנה שקובע כי נשיא לא יוכל להורות על פרישה מנאט"ו ללא רוב של שני שלישים בסנאט, אבל פרשנים התריעו כי זה עלול שלא להספיק. "חשוב שהקונגרס תומך באופן מריע בחברות אמריקאית בנאט"ו וזה מבורך, אבל זה לא מונע מארה"ב לצמצם, אם לא להפסיק לגמרי, את המחויבות שלה לנאט"ו", אמר איבו דאאלר, שהיה השגריר האמריקאי בנאט"ו תחת הנשיא ברק אובמה.

במהלך העצרת, טראמפ גם יצא נגד הצעת התקציב לסיוע חוץ שנידונה כעת בקונגרס, ואשר כוללת גם סיוע ביטחוני של 14.1 מיליארד דולר לישראל ו-60.1 מיליארד דולר לאוקראינה. לפי הנחייתו של טראמפ, הרפובליקנים ממשיכים לסכל את אישור הסיוע בטיעון שהם רוצים שממשל ביידן יקשיח את הצעדים נגד ההגירה הבלתי חוקית בגבול מקסיקו, וזאת על אף שגובשה בסנאט הצעה דו מפלגתית שנועדה לטפל בסוגיה.

"הם רוצים לתת משהו כמו 100 מיליארד דולר לכמה מדינות, מאה מיליארד", התריס טראמפ. "אני אומר 'למה שנעשה את זה? אם אתם נותנים את זה, אל תתנו מאה מיליארד דולר, תנו להם את זה בתור הלוואה".

אמירה שערורייתית נוספת של טראמפ כוונה לעברה של יריבתו היחידה בפריימריז הרפובליקניים, ניקי הילי, כאשר התייחס ל"היעלמותו" של בעלה, מייג'ור מייקל היילי, שמוצב כעת באפריקה כחלק מהמשמר הלאומי של קרוליינה הדרומית. "איפה בעלה?", תהה בגיחוך. "הו, הוא רחוק, הוא רחוק. מה קרה לבעלה? מה קרה לבעלה? איפה הוא? הוא נעלם".

היילי לא נותרה חייבת. "מייקל מוצב כדי לשרת את המדינה שלנו, משהו שאתה לא מבין בו כלום", התריסה בציוץ ברשת X. "מישהו שממשיך לא לתת כבוד להקרבות של משפחות אנשי צבא אין שום יכולת להיות המפקד העליון".