אחרי ארה"ב, גם בריטניה הטילה סנקציות על ארבעה מתנחלים בטענה שהם "איימו וביצעו מעשי תוקפנות ואלימות" נגד פלסטינים בגדה המערבית. נעם פדרמן, שבנו עילי נמנה בין הארבעה וברגעים אלו נלחם ברצועת עזה, התרעם נוכח הידיעה, ושחח על כך עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM.

לאחר אישור הסנקציות נגד המתנחלים: ישראל בתגובה חריפה נגד ארה"ב
בגלל הסנקציות האמריקאיות: הבנקים ממשיכים לעקל חשבונות של מתנחלים

"כל הדבר הזה, כל ההקפאות, ההודעות גם של ארה"ב, ביידן וגם עכשיו של בריטניה, זה נובע מפעולות של אנרכיסטים שמאלנים שפונים אליהם ומבקשים מהם לעשות את הדבר הזה. זה לא ביידן או ראש ממשלת בריטניה בדק מי זה עילי פדרמן. הם באים, מרביצים לחיילי צה"ל ואחרי זה טוענים שמרביצים להם ומעבירים את השמות, ובריטניה הפכה פה למעין פרוקסי של ארגוני אנרכיסטים".

נוסף על כך ציין פדרמן כי בנו מעולם לא הורשע בתקיפת פלסטינים. "בכלל, עילי הבן שלי הוא כמה שנים בצבא בכלל, אין לו זמן להתעסק עם כל מה שטוענים כלפיו, ובמיוחד לא בשנה האחרונה. עם פרוץ המלחמה הוא צורף לעזה, ארבעה חודשים הוא בעזה חוץ מהתקופה שהוא היה בבית החולים ובהחלמה".

"יכול להיות שבגלל הפעילות שלו כחייל הם עשו את זה?", תהה פרופ' אלדד, ופדרמן השיב: "מחר יכול לקרות מצב שחייל מאשקלון שתהיה עליו תלונה שהוא לא התנהג יפה בעזה, דחף איזה ערבי, יטילו עליו את אותו הדבר. זה יכול לקרות גם לארגונים, לעמותות, ופה ממשלת ישראל צריכה להיכנס לתמונה ולטפל בעניין הזה".

כאמור, הצעדים ננקטו במסגרת משטר הסנקציות הגלובלי של זכויות האדם של בריטניה, כך לפי ההודעה הממשלתית. אחד מהם הוא לוחם צה"ל עילאי פדרמן שנפצע ברצועת עזה מפגיעת טיל R.P.G ב-D9 שלו וחזר להילחם לאחר שהתאושש. כרגע הוא מוצב בח'אן יונס. כזכור, הנשיא ג'ו ביידן חתם על צו נשיאותי המטיל עיצומים על מתנחלים קיצונים המעורבים בפעילות אלימה נגד פלסטינים ביהודה ושומרון.

משרד המשפטים האמריקני (צילום: Samuel Corum/Getty Images)
משרד המשפטים האמריקני (צילום: Samuel Corum/Getty Images)

ארבעת הישראלים שהוטלו עליהם סנקציות בשל אלימות נגד פלסטינים: עינן טנג'יל – משרד החוץ האמריקני טוען כי היה מעורב בהתקפה על חקלאים פלסטינים באמצעות ידוי אבנים ותקיפה באלה. כתוצאה מההתקפה נפצעו כמה פלסטינים. שלום זיכרמן ממאחז מצפה יאיר – משרד החוץ האמריקני טוען כי לפי סרטון וידאו הוא תקף ופצע פעילים ישראלים בגדה המערבית. דוד חי חסדאי – משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל התפרעות שכללה הצתת רכבים והתקפה תושבים פלסטינים בכפר חווארה. כתוצאה מההתקפה נהרג פלסטיני. ינון לוי – משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל קבוצה של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים בביצוע התקפות על פלסטינים ועל בדואים ואיים עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון"".