ע"פ ה"הפינגטון פוסט", ממשל ביידן חוקר פשעי מלחמה אפשריים שביצעה ישראל, זאת למרות שלפני חודש, דובר הבית הלבן ג'ון קירבי הצהיר שוושינגטון תומכת במלחמה עד כדי כך שארה"ב אינה צריכה לחקור את פעולותיה.

הניפו איורים עם מצנחי חמאס: שלוש מפגינות פרו פלסטיניות הורשעו בעבירת תמיכה בטרור
עדות מזעזעת מהשבי: "כיוון אקדח לראש שלה במקלחת ונגע בה בכל הגוף"

"אינני מודע לכל הערכה רשמית הנעשית על ידי ממשלת ארצות הברית כדי לנתח את הציות של בת בריתנו ישראל לחוק הבינלאומי", אמר קירבי לכתבים ב-4 בינואר, בזמן שממשל ביידן גייס עצמו להגנת ישראל נגד תיק בית הדין הבינלאומי לצדק הטוען כי ישראל מפרה את ההגנות הבינלאומיות נגד רצח עם. "לא ראינו שום דבר שישכנע אותנו שאנחנו צריכים לנקוט גישה שונה בניסיון לעזור לישראל להגן על עצמה".

ההערה שלו הדהדה שורה של טענות דומות מפקידים בכירים בממשל ביידן. הנרטיב הציבורי שלהם עוזר לחזק את טענת ארה"ב כי ישראל מכבדת את הסטנדרטים הבינלאומיים ללחימה בעזה, ועוזר לערער בנושא תיק רצח העם בבית הדין בהאג ומאמצים אחרים לבחון את התנהלות ישראל.

ע"פ מידע פנימי, בכירים אמריקאיים בוחנים במשך חודשים הפרות אפשריות של החוק הבינלאומי על ידי ישראל, והם ממשיכים לעשות זאת, כפי שלמד ה"ההפינגטון פוסט" משלושה מקורות המעורבים בדיונים הפרטיים על ההערכות.

במחלקת המדינה, פקידים בוחנים פעולות ישראליות בעזה שהם מאמינים שעשויות היו להפר את החוק הבינלאומי. ע"פ בכיר במחלקת המדינה המעורה בדיונים בשבועות האחרונים, עורכי הדין של המדינה עקבו אחר דוגמאות כאלה במשך חודשים.

החקירות מתבצעות באמצעות מספר ערוצים. מחלקת המדינה חוקרת האם ישראל, שמקבלת סיוע אמריקאי גדול, ביצעה הפרות זכויות אדם שמפרות את החוק האמריקאי, אמר הבכיר. הפרות כאלה יכולות היו במקביל להפר את החוק הבינלאומי.

מחלקת המדינה גם מעריכה את ההתנהגות הישראלית באמצעות תהליך "הנחיות תגובה לאירוע נזק אזרחי" - מדיניות חדשה שהנהיג הנשיא ג'ו ביידן בסתיו האחרון - על פי אותו בכיר ובכיר נוסף במחלקת המדינה. תהליך זה נועד לפקח האם ממשלות זרות משתמשות בנשק שסופק על ידי ארה"ב כדי לפגוע באזרחים, והוא יכול לחשוף ראיות להפרות חוק בינלאומי, אמרו הבכירים.