ממשל ביידן וקבוצה נוספת של מדינות במזרח התיכון עומלות בימים אלו על תוכנית מפורטת ומקיפה לכינון שלום ארוך טווח בין ישראל והפלסטינים, לרבות לוח זמנים מסודר להקמת מדינה פלסטינית, כך שיהיה ניתן להכריז על התוכנית כבר בשבועות הקרובים. כך דווח היום (חמישי) ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי. פרט לארה"ב, בין המדינות ישנן מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ונציגים פלסטיניים.

ביידן צעק על נתניהו, וניתק; בארה"ב שקלו: סנקציות על בן גביר וסמוטריץ' | דיווח
החזרת החטופים או מלחמה כוללת? תרחיש האימים עוד עלול להתממש

על פי הדיווח, מתכננות אותן מדינות לבצע תחילה הפסקת אש בעזה שצפויה להימשך לפחות שישה שבועות, ולאחר מכן תספק זמן לגיוס תמיכה נוספת ולנקיטת צעדים ראשונים לקראת מימוש התוכנית המקיפה, שבמהלכה תוקם ממשלה זמנית פלסטינית. אותן מדינות מקוות להשיג עסקת חטופים לפני תחילת הרמדאן שמתחיל השנה ב-10 במרץ.

מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)
מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: רויטרס)

לטענת אותן מדינות, "הפיל שבחדר" היא דווקא ישראל, והאם הממשלה בירושלים תסכים לחלק גדול מהדברים הנידונים: פינוי של התנחלויות רבות ביהודה ושומרון, אם לא כולם; בירה פלסטינית במזרח ירושלים; שיקום עזה; והסדרי ביטחון וממשל עבור הרשות הפלסטינית ועזה יחדיו.

עם זאת, דווח כי מתוכנן להציע לישראל ערבויות ביטחוניות ספציפיות ונורמליזציה מול סעודיה ומדינות ערביות אחרות כך שיהיה ניתן לרכך את העמדה המדינית בירושלים.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

כזכור, לפני כשבוע נחשף במעריב כי גורמים מדיניים בישראל מודאגים מהפעילות האינטנסיבית של הממשל האמריקאי לקידום הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועת עזה תחת שלטון אחיד שיתבסס על מה שמוגדר כ"רשות פלסטינית מחודשת". על פי גורמים אמריקאים, מחלקת המדינה בוחנת הכרה במדינה פלסטינית בתור חלק מיוזמה מדינית מקיפה, המתייחסת ליום שאחרי שלטון חמאס בעזה.

מתיו מילר, דובר מחלקת המדינה, אמר לאחרונה כי "ארה"ב 'רודפת' באופן פעיל אחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, עם ערבויות ביטחוניות אמיתיות עבור ישראל. שכן, אנו מאמינים כי זו הדרך המיטבית להביא שלום וביטחון לישראל, לפלסטינים ולאזור. אנו בודקים מגוון רחב של אפשרויות ודנים בהן עם שותפינו באזור".