ב"וושינגטון פוסט" דווח הבוקר (חמישי) כי ממשל ביידן מתכוון להציג בשבועות הקרובים יוזמה מדינית לקידום חזון שתי המדינות שתציג תוכנית ארוכת טווח לשלום בין ישראל לפלסטינים, ותקבע מסגרת זמנים להקמת מדינה פלסטינית. ד"ר שי הר צבי, מומחה לארצות הברית וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, הסביר בשיחה עם "מעריב" מדוע ארצות הברית דוחפת למדינה פלסטינית, ומאין מגיעים הלחצים עליה.

"מבנה צבאי של ישראל": צה"ל פושט על בית החולים בח'אן יונס | צפו
מקורבו של סינוואר: "אם היה מודע להשלכות - לא היה מבצע את טבח ה-7 באוקטובר"

"התמיכה של ביידן במדינה פלסטינית נובעת משילוב בין תפיסות אידיאולוגיות לשיקולים אסטרטגיים ופוליטיים", אמר ד"ר הר צבי. "מדובר בנדבך מהתפיסה הבסיסית ארוכת השנים של הנשיא ביידן כי מדינה פלסטינית הינה הפתרון היחידי האפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי יש בכך כדי להבטיח את צביונה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולמנוע את הסכנה של מדינה אחת".

לדבריו, "במציאות הנוכחית, הרשות הפלסטינית היא הגוף הלגיטימי היחידי, בעל מוסדות שלטוניים, שזוכה להכרה של הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב, שיכול לקחת את האחריות לניהול המערכת הפלסטינית בכללותה, כולל איחוד בין איו"ש לעזה".

מעבר לכך, טען המומחה, "האפשרות היחידה כיום לשכנע את סעודיה לקדם נורמליזציה עם ישראל היא באמצעות הצגת אופק של שתי המדינות, שכן בניגוד למציאות לפני ה-7 באוקטובר, היום ברור ליורש העצר הסעודי, בן סלמאן, כי הדרך היחידה לזכות ללגיטימציה (או לפחות לצמצם את ההתנגדות) של דעת הקהל הפנימית והאזורית תמורת נכונותו לקדם נורמליזציה עם ישראל היא באמצעות קידום הקמת מדינה פלסטינית".

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

"גם בהיבט הפנים-אמריקאי, יש בכך כדי לענות על הדרישות מצד רבים במפלגה הדמוקרטית, ובכללם בני הדור הצעיר וגורמים בקהילה המוסלמית, המתנגדים לתמיכה הרחבה של הנשיא ביידן בישראל במלחמה וכי עליו לפעול לקידום פתרון שתי המדינות. לכך יש חשיבות רבה בייחוד בעת הנוכחית לקראת מערכות הבחירות לנשיאות ולקונגרס בנובמבר הקרוב".