הפרשנית המדינית של חדשות 13 מוריה אסרף וולברג דיווחה היום (שישי) אודות סערה שנוצרה במהלך הקבינט המדיני ביטחוני אשר דן הלילה בהמשך המלחמה בעזה.

מאחורי גבה של ישראל: תוכנית העל להקמת מדינה פלסטינית יוצאת לדרך | דיווח
ביידן צעק על נתניהו, וניתק; בארה"ב שקלו: סנקציות על בן גביר וסמוטריץ'

במהלך הדיון, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לשרים שהוא עובד על מסמך ״ליום שאחרי״, כאשר לאחר מכן התחיל להקריא את הפסקה לגבי מדינה פלסטינית.

עם זאת, באותו הרגע השר בני גנץ קטע אותו ואמר: ״לא מנהלים פה דיון בהקראה בנושא משמעותי כזה - צריך קודם כל להעלות את זה בקבינט המלחמה ולדון על זה שם. לפרוטוקול אפשר למסור לכל המדליפנים שאני מתנגד למדינה פלסטינית". לאחר מכן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התפרץ לדברים של גנץ וטען: ״הנושא הזה ידון כאן, זה לא נושא לקבינט המלחמה״.

ישיבת קבינט המדיני ביטחוני (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
ישיבת קבינט המדיני ביטחוני (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

הדברים מגיעים לאחר שאתמול דווח ב"וושינגטון פוסט" האמריקאי כי ממשל ביידן וקבוצה נוספת של מדינות במזרח התיכון עומלות בימים אלו על תוכנית מפורטת ומקיפה לכינון שלום ארוך טווח בין ישראל והפלסטינים, לרבות לוח זמנים מסודר להקמת מדינה פלסטינית, כך שיהיה ניתן להכריז על התוכנית כבר בשבועות הקרובים. פרט לארה"ב, בין המדינות ישנן מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ונציגים פלסטיניים.

על פי הדיווח, מתכננות אותן מדינות לבצע תחילה הפסקת אש בעזה שצפויה להימשך לפחות שישה שבועות, ולאחר מכן תספק זמן לגיוס תמיכה נוספת ולנקיטת צעדים ראשונים לקראת מימוש התוכנית המקיפה, שבמהלכה תוקם ממשלה זמנית פלסטינית. אותן מדינות מקוות להשיג עסקת חטופים לפני תחילת הרמדאן שמתחיל השנה ב-10 במרץ.

ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein,קובי גדעון לע''מ)
ג'ו ביידן, בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein,קובי גדעון לע''מ)

כזכור, לפני כשבוע נחשף במעריב כי גורמים מדיניים בישראל מודאגים מהפעילות האינטנסיבית של ארה"ב לקידום הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועת עזה תחת שלטון אחיד שיתבסס על מה שמוגדר כ"רשות פלסטינית מחודשת". על פי גורמים אמריקאים, מחלקת המדינה בוחנת הכרה במדינה פלסטינית בתור חלק מיוזמה מדינית מקיפה, המתייחסת ליום שאחרי שלטון חמאס בעזה.