על רקע מותו של אלכסיי נבליני: צבא רוסיה כבש היום (שבת) את העיר אבדיבקה, וזאת לאחר שמפקד הצבא של אוקראינה אולקסנדר סירסקי הודיע שהוא מוציא את הכוחות מהעיר שבמזרח אוקראינה, עליה נלחמו במשך ארבעה חודשים.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אישר את דבריו של מפקד הצבא ואמר שהמטרה העיקרית של הנסיגה היא "להציל את חייהם של חיילנו". הוא ציין כי הקרב של אוקראינה בניסיון להדוף את הכוחות הרוסיים נעצר בשל מחסור בנשק ארוך טווח ופגזי ארטילריה, וכנראה התייחס בכך לארה"ב: "השמירה על אוקראינה ללא נשק, במיוחד ללא תחמושת ארטילרית ושל יכולות ארוכות טווח, מאפשרת לפוטין להתאים את עצמו לעוצמת המלחמה הנוכחית".

למרות שביידן לוחץ להפסקת אש: ארה"ב מתכננת לשלוח נשק לישראל
נבלני, מוות ידוע מראש: מה הוביל לסופו הטראגי של מנהיג האופוזיציה בכלא הרוסי?

טנקים אוקראינים עולים באש באבדיבקה לאחר הכיבוש הרוסי (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בהצהרה קצרה שפורסמה בפייסבוק בתחילת היום, אמר המפקד האוקראיני אולכסנדר סירסקי שקיבל את ההחלטה כדי "לשמור על חייהם ובריאותם של אנשי השירות". הוא הוסיף שהכוחות עוברים ל"קווים נוחים יותר", ואמר: "החיילים שלנו ביצעו את חובתם הצבאית בכבוד, עשו הכל כדי להשמיד את מיטב יחידות הצבא הרוסי, גרמו לאויב אבדות משמעותיות מבחינת כוח אדם וציוד". כעת, הוא אומר: "אנו נוקטים בצעדים לייצב את המצב ולשמור על עמדותינו". הרוסים הסבו אבדות רבות לאוקראינים, שגם ככה סובלים מסיוע צבאי מדשדש מארה"ב, ומחסור בלוחמים, נשק ותחמושת.

בתגובה למאורעות, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, התפרץ בכעס על רוסיה. בנאום בוועידת מינכן לביטחון המתרחש בימים אלו (MSC), אמר הנשיא זלנסקי למדינות: "24 בפברואר, כשהחלה המלחמה, יכול היה לסמן את סוף העולם - כפי שאנו מכירים. התפרצות המלחמה והמלחמה עצמה, יכולה להפוך לאסון כלל עולמי".

זלנסקי מבקר במרכז אימון ארטילריה (צילום: רויטרס)
זלנסקי מבקר במרכז אימון ארטילריה (צילום: רויטרס)

הנסיגה מגיעה לאחר שרודיון קודריאשוב, סגן מפקד החטיבה השלישית, אמר אתמול שהכוחות האוקראינים עדיין מחזיקים מעמד מול כ-15,000 חיילים רוסים, להערכתו, אך הוא מצפה שהמצב יהפוך בקרוב לקריטי. בעיר, שהיום מופגזת בממוצע כ-60 פעמים ביום על ידי רוסיה, נשארו פחות מ-1,000 בני אדם וזעאת לפי מושל אזור דונייצק, ואדים פילשקין. לפני המלחמה, הייתה בה אוכלוסיה של כ-31,000.

גם דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר ביום חמישי שהכוחות הרוסיים מתחילים להכריע, ולדבריו, אבדייבקה הייתה נמצאת בסיכון ליפול לידי רוסיה. הוא האשים את העובדה שלכוחות האוקראינים נגמרה התחמושת הארטילרית.

כאמור, התזמון בכביש העיר המזרחי הוא קריטי, כיוון שרוסיה מחפשת חיזוק מורלי לקראת יום השנה השני ב-24 בפברואר לפלישה של מוסקבה לאוקראינה, ובעיקר: בעקבות הבחירות לנשיאות ברוסיה במרץ. בתוך כך, התייחס נשיא אוקראינה גם למותו של מבקר הקרמלין אלכסיי נבלני, ואמר שברוסיה אין ערך לחיי אדם: "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורג את מי שהוא רוצה, בין אם זה מנהיג אופוזיציה או מי שמהווה מטרה עבורו. דיקטטורים לא יוצאים לחופשה", הוסיף.

מדובר בניצחון לרוסיה, והשליטה באבדיבקה היא השינוי הגדול ביותר בחזיתות הקרב מאז כיבוש הכוחות הרוסיים בבאחמוט במאי 2023. בעוד כמה ימים יציינו שנתיים לפלישה הרוסית לאוקראינה, שהתרחשה ב-24 בפברואר 2022, ומכונית ברוסיה: "המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה".