המצוקה הפיננסית של הרשות הפלסטינית מאיימת על התכניות האמריקניות לעזה ביום שאחרי המלחמהעל רקע האזהרות שהשמיעו גורמים רשמיים ברמאללה כי הקופה של הרשות קרובה להתרוקן, ממשל ביידן החל לחפש דרכים בהן ניתן לתמוך כלכלית ברשות, כך דווח הבוקר (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, המצוקה הכלכלית עלולה לסכן את התקוות של וושינגטון שהרשות תוכל לשלוט ברצועה ביום שלאחר המלחמה. הרשות נמצאת במשבר פיננסי עמוק מאז שנת 2020, כשמשרד האוצר הפלסטיני פועל מאז תחת תקציב מוגבל.

הממשל האמריקני מנסה לעקוף את החוק שמונע ממנו לתרום ישירות לרשות הפלסטינית, תוך דרישה מבעלי בריתה של ארה"ב להגדיל את התמיכה הפיננסית ברשות, כך לפי גורמים המעורים בפרטים. זאת לאחר שבמרץ 2018 הקונגרס חוקק את חוק "טיילור פורס",  ששלל סיוע של מחלקת המדינה האמריקנית לפלסטינים כל עוד הרשות מעבירה משכורות למחבלים.

אבו מאזן ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן (צילום: AFP via Getty Images)
אבו מאזן ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן (צילום: AFP via Getty Images)

רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)
רפיח, גבול מצרים-רצועת עזה (צילום: רשתות ערביות)

גורמים רשמיים פלסטינים הזהירו כי כבר בסוף החודש ייגמר הכסף הדרוש לתשלום המשכורות ולמתן השירותים הממשלתיים החיוניים. הדיווח מתפרסם על רקע הרצון האמריקני לראות ברשות כישות שתשלוט ברצועה ביום שלאחר המלחמה, מכיוון שרואים בה כ"אופציה הטובה ביותר". עם זאת, פקידים אמריקנים אמרו שהם מודאגים שלרשות אין הכנסות, וכי היא לא יציבה מספיק אפילו כדי לשמור על אחיזתה ביהודה ושומרון. 

המצוקה הכלכלית של הרשות הפלסטינית מגבילה את היכולות שלה לבצע רפורמות נחוצות שלטענת ארה"ב, דרושות כדי להבטיח תמיכה מישראל ומהציבור הפלסטיני. הרשות הפלסטינית מלווה בהאשמות בשחיתות ובקשרים עם גורמים קיצוניים שהובילו לקיצוץ כספי התמיכה מארה"ב מלכתחילה. הקיצוץ שהוביל ממשל טראמפ והשעיית כספי המסים מישראל לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, הותירו את הרשות "על סף קריסה פיננסית", כך לפי פקיד פלסטיני בכיר.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתוך כך, בכירים בארה"ב אמרו לעיתון האמריקני כי אם יגמר הכסף, הרשות תהיה פגיעה לקבוצות ארגונים שהוגדרו בישראל ובארה"ב כקיצוניים. כמו כן, גורמים נוספים הזהירו כי המצב עלול להביא להידרדרות במצב הביטחוני ביהודה ושומרון, וזאת על רקע ההסלמה בעקבות "התקפות של קיצונים ישראלים כלפי פלסטינים". 

הנציג המיוחד של האיחוד האירופי לתהליך השלום במזרח התיכון, סוון קופמנס, אמר כי האיחוד פועל על מנת להגדיל את התמיכה הכלכלית ברשות הפלסטינית, וכי "על אף הביקורת הנוקבת כלפיה, כולל בעניינים של שחיתות, היא שותפה חיונית וצריך לעמוד לצידה ולעודד אותה לבצע רפורמות חיוניות. אם הרשות תקרוס, זו תהיה קטסטרופה למצב הביטחוני של הפלסטינים ושל הישראלים".