יומיים לפני מותו של פעיל האופוזיציה, אלכסיי נבלני, קציני שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) הגיעו למושבת העונשין שבה הוחזק באזור הארקטי וניתקו מצלמות ומכשירי האזנה שהיו במקום, כך דווח הבוקר (ראשון) בטיימס הבריטי. בתוך כך, ארגוני זכויות האדם תקפו ואמרו כי "העיתוי יכול לומר דבר אחד בלבד, הכל היה מתוכנן ומתואם מראש".

בהודעה מטעם שירות הכליאה הפדרלי במחוז האוטונומי ימאלו-ננץ, שם נבלני הוחזק במושבת העונשין מספר 3 כחלק מעונש של עשרות שנות מאסר, נאמר כי הוא "חש לא טוב אחרי הליכה וכמעט מיד איבד את ההכרה". "צוותים רפואיים הגיעו מיד וצוות חירום רפואי נקרא למקום", ציינה ההודעה שהוסיפה כי למרות מאמצי ההחייאה, נקבע מותו של נבלני.

אלכסיי נבלני (צילום: AFP via Getty Images)
אלכסיי נבלני (צילום: AFP via Getty Images)

בלני נחשב לקול המוביל באופוזיציה נגד הנשיא ולדימיר פוטין. הוא עמד בראש מפלגת רוסיה של העתיד והקים את הקרן למאבק בשחיתות שפרסמה תחקירים על השחיתות השלטונית, בעיקר סביב הנשיא פוטין ומקורביו. נבלני הוביל הפגנות נגד השלטון שאף הובילו מספר פעמים למעצרו ובשנת 2018 נפסל הניסיון שלו להתמודד לנשיאות נגד פוטין בשל הרשעה בעבירת מרמה.

ב-20 באוגוסט, אחרי שנבלני סיים קמפיין נגד מועמדי השלטון בבחירות המקומיות בסיביר, הוא התמוטט במהלך הטיסה למוסקבה והועבר לבית החולים בעיר אומסק אחרי נחיתת חירום. בדיווח נאמר כי חייו של נבלני ניצלו בזכות החלטתו של הטייס לנחות על אף שנטען כי שדה התעופה סגור בשל חשד למטען חבלה, ובזכות צוות האמבולנס שהזריק לו אטרופין במהירות וכך הצליח לעצור את התפשטות הרעל באברים הפנימיים.

במשך יומיים, נבלני היה מאושפז בבית החולים במצב אנוש ומורדם, ורק לאחר לחץ בינלאומי כבד הסכים הנשיא פוטין לאפשר את העברתו של נבלני לטיפול רפואי בברלין. בדיקות שנעשו במערב זיהו כי ניסיון ההתנקשות בוצע באמצעות רעל הנוביצ'וק, כאשר תחקירים חשפו כי סוכנים של שירות הביטחון הפדרלי (FSB) עקבו אחרי נבלני והרעילו אותו.