נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, האשים היום (ראשון) את ישראל בביצוע "רצח עם" נגד הפלסטינים ברצועת עזה והשווה את פעולות צה"ל לפעולותיו של אדולף היטלר במלחמת העולם השנייה נגד יהודים.

המצוקה של הרשות הפלסטינית שמאיימת על תכנית "היום שאחרי" ברצועת עזה
מצרים בביקורת על חמאס: "מחוץ לקונצנזוס, צריך לבדוק כיצד קיבל מימון"

"מה שקורה ברצועת עזה זה לא מלחמה, זה רצח עם", אמר דה סילבה, "זו לא מלחמה של חיילים נגד חיילים. זו מלחמה בין צבא ערוך במיוחד לנשים וילדים. מה שקורה ברצועת עזה עם העם הפלסטיני לא קרה כמעט בשום רגע אחר בהיסטוריה. למעשה, זה קרה רק פעם אחת כשהיטלר החליט להרוג את היהודים".

עוד מתח ביקורת הנשיא על ההחלטות האחרונות של מדינות המערב להפסיק את הסיוע לסוכנות האו"ם אונר"א, אשר הייתה אמורה לסייע לפליטים פלסטינים, אולם התברר כי חלק מעובדיה השתתפו בטבח הרצחני נגד ישראל. 

לואיז אינסיו דה סילבה (צילום: רויטרס)
לואיז אינסיו דה סילבה (צילום: רויטרס)

דה סילבה נפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתייה במהלך ביקור באפריקה ואמר כי ברזיל תגדיל את תרומתה לאונר"א, וקרא למדינות אחרות לעשות את אותו הדבר.

ב-7 באוקטובר גינה מנהיג ברזיל בן ה-78 את פעולות חמאס על ישראל, ואמר בזמנו כי "מדובר בפעולת טרור מבוהקת". עם זאת, ובמיוחד מאז הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועה, נהג דה סילבה להשמיע ביקורת שלילית על ישראל.

ישראל כ''ץ (צילום: מארק ישראל סלם)
ישראל כ''ץ (צילום: מארק ישראל סלם)

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב: "הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים. אף אחד לא יפגע בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הוריתי לאנשי משרדי לזמן את שגריר ברזיל לשיחת נזיפה מחר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "הדברים של נשיא ברזיל מבישים וחמורים. מדובר בזילות השואה ובניסיון לפגוע בעם היהודי ובזכותה של ישראל להגן עצמה. ההשוואה בין ישראל לשואת הנאצים ולהיטלר היא חציית קו אדום. ישראל נלחמת למען הגנתה והבטחת עתידה עד לניצחון המוחלט והיא עושה זאת תוך שמירה על הדין הבינלאומי. החלטתי עם שר החוץ ישראל כ"ץ לזמן את שגריר ברזיל בישראל לשיחת נזיפה חמורה במיידי".