העיתונאית האמריקאית בארי וויס חשפה התכתבויות חשאיות מהכלא של האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני שנמצא מת בכלא ברוסיה ובין נתן שרנסקי, שהיה אסיר ציון 12 שנה בברית המועצות.

נבלני, מוות ידוע מראש: מה הוביל לסופו הטראגי של מנהיג האופוזיציה בכלא הרוסי?
אמא ושני ילדים ג'ינג'ים נחטפים לחאן יונס | תיעוד חדש של בני משפחת ביבס

המכתבים הוברחו בידי עורכי הדין של נבלני תחת אפם של השלטונות. שרנסקי עודד את נבלני וכתב לו שמיליונים שואבים השראה מהאומץ שלו. בישראל לא גינו עד עתה את המוות של מנהיג האופוזיציה הרוסי.

בהתכתבות ביניהם, כתב נבלני לשרנסקי, בין היתר: "ב-1991 אתה כותב שמתנגדים בבתי הכלא שמרו על 'וירוס החופש' וחשוב למנוע מהק.ג.ב להמציא נגדו חיסון. אבוי, הם המציאו את זה. אבל במצב הנוכחי, לא הם אשמים, אלא אנחנו, שחשבנו בתמימות שאין דרך חזרה לדרכים הישנות. זה בסדר לחבל קצת בבחירות פה, או להשפיע קצת על בתי המשפט שם, ולחנוק מעט את העיתונות כאן. 

אף על פי כן, 'וירוס החופש' רחוק מלהיות ממוגר. זה כבר לא עשרות או מאות כמו פעם, אלא עשרות ומאות אלפים שלא מפחדים לדבר בעד החופש ונגד המלחמה, למרות האיומים. מאות מהם בכלא, אבל אני בטוח שהם לא ישברו והם לא יוותרו. רבים מהם שואבים השראה מהסיפור והמורשת שלך, ואני אחד מהם".

בתוך כך, שרנסקי התייחס היום ב-103FM לפרסום שחשף את חילופי המכתבים עם נבלני: "זה טוב שאתם מעוניינים בזה שהוא כתב מכתבים, לצערי לא ראיתי שהעיתונות הישראלית מתעניינת בזה שפוטין רצח את נבלני, זה אירוע הרבה יותר דרמטי או טרגי.", אמר.

עוד הוסיף: "נבלני זה האיש הכי חסר פחד שאני הכרתי בחיים, ואני הכרתי כמה. איש שעשה יותר מכל אחד אחר להסיר את הפנים האמיתיות של הדיקטטורה המושחתת של פוטין בפני כל העולם. הוא עשה את זה בדרך כל כך יפה, משכנעת, ויחד עם זה הכול על חשבון החיים שלו, והוא ידע שזה על חשבון החיים שלו. גם כשהוא חזר לרוסיה, אחרי שפוטין ניסה לרצוח אותו, אחרי שהוא הראה לכל העולם מי זה פוטין, הוא חזר לרוסיה בשביל להגיד לעם 'אני לא מפחד, אני מציע שגם אתם לא'". 

נתן שרנסקי (צילום: מרק ישראל סלם)
נתן שרנסקי (צילום: מרק ישראל סלם)

לאמירה כי הוא לבטח העריך שפוטין ינסה לחסל אותו, הגיב: "אם המטרה שלו הייתה איך לשרוד, בטח שאסור היה לעשות לו את זה. אבל בגלל שהמטרה שלו הייתה להילחם עד הסוף עם המשטר ולגייס את כל העולם, את העם הרוסי נגד המשטר, אז לא. במותו הוא ידע שזה יכול להיות. כאשר הוא דיבר עם כל אחד, גם כאשר כתב מכתבים אליי, הוא ידע שבסוף זה יכול להיות. ידעתי הכול עליו, הוא ידע עליי. הוא כתב לי מכתב מבית הסוהר עד כמה הספר שלי שהוא קורא, עד כמה זה מראה שכל ההיסטוריה חוזרת על עצמה וכמה זה עוזר לו להבין כמה דברים ולהמשיך. זה טעויות שלנו, שאנחנו נתנו לזה לחזור. איך זה יכול להיות שבזמן כל כך קצר חזרנו לאותה נקודה שהיינו?" 

על חוסר התגובה של ישראל לנושא: "לצערי זה ממשיך לאותו כיוון, שאני לא יודע עד כמה הוא טיפשי, שלא להרגיז את פוטין. עכשיו שפוטין כבר הוכיח עוד פעם שהוא בעל ברית אמיתי של איראן, שהוא תומך בחמאס, הוא תמך בחמאס לפני ואחרי, עדיין אנחנו מאוד פוחדים לעשות משהו שאולי זה יחליש שיתוף פעולה שקיים עם פוטין. הוא רוצה מאוד כל מיני הסכמים תרבותיים, הוא מת לקבל את זה. אבל אנחנו מבינים שהוא מאוד עוזר לנו בזה שהוא לא מפריע לנו לתקוף בסיסים איראניים בסוריה".

כאמור, אלכסיי נבלני, מתנגד המשטר הבולט ביותר ברוסיה, מת בבית הכלא - כך דיווחו במהלך סוף השבוע הרשויות ברוסיה. לפי הגרסה של רשויות הכלא שבו הוחזק נבלני, הוא "חש לא טוב אחרי הליכה, וכמעט מיד איבד את ההכרה".

בהודעה מטעם שירות הכליאה הפדרלי במחוז האוטונומי ימאלו-ננץ, שם נבלני הוחזק במושבת העונשין מספר 3 כחלק מעונש של עשרות שנות מאסר, נאמר כי הוא "חש לא טוב אחרי הליכה וכמעט מיד איבד את ההכרה". "צוותים רפואיים הגיעו מיד וצוות חירום רפואי נקרא למקום", ציינה ההודעה שהוסיפה כי למרות מאמצי ההחייאה, נקבע מותו של נבלני.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיב לאירוע הטרגי: "פוטין אחראי - הוא הרעיל אותו וכלא אותו בבידוד".