אוניברסיטת הרווארד פרסמה היום (רביעי) הודעה ברחבי הקמפוס מהנשיא הזמני שלה, בה גינתה קריקטורה אנטישמית שהופצה על ידי שתי קבוצות סטודנטים וארגון סגל. לאחר מכן, אותן קבוצות מיהרו להתנצל ולהביע חרטה.

כביש חוצה עזה: המחיר הכבד שמשלם חמאס ומנוף הלחץ על ישראל

"הנצחת הסטיגמות האנטישמיות השפלות והשנואות, או עיסוק אחר ברטוריקה משלהבת או שיתוף תמונות שמשפילות אנשים על בסיס זהותם, זה בדיוק ההפך ממה שהרגע הזה דורש מאיתנו", כתב אלן גרבר, הנשיא הזמני של האוניברסיטה. "האוניברסיטה תבחן את המצב כדי להבין טוב יותר מי היה אחראי לפרסום וכדי לקבוע אילו צעדים נוספים מתבקשים".

המחלוקת האחרונה באוניברסיטה היוקרתית מגיעה לאחר שימוע בקונגרס על אנטישמיות בקמפוס, ששיחק תפקיד בהדחתה של הנשיאה האחרונה, ואחרי שנפתחו חקירות פדרליות בנושא אנטישמיות והטרדה אנטי-מוסלמית במספר קמפוסים, כולל הרווארד.

מודעות חטופים הושחתו באוניברסיטת הרווארד ונכתבו עליהם מסרים אנטי-ציוניים, ינואר 2024 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מודעות חטופים הושחתו באוניברסיטת הרווארד ונכתבו עליהם מסרים אנטי-ציוניים, ינואר 2024 (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

הקריקטורה עלתה בפוסט שפורסם לאחרונה באינסטגרם בניסיון לקשר בין "תנועות השחרור" השחורות והפלסטיניות. הקריקטורה תיארה יד חרוטה במגן דוד וסימן דולר מחזיקה חבל על צווארו של מה שנראה כמתאגרף השחור והפעיל מוחמד עלי וגמאל עבד אל-נאצר, נשיא מצרים לשעבר. שלוש הקבוצות שפרסמו את התמונה התנצלו לאחר שעוררה ביקורת ברשתות החברתיות.

"הכללת הקריקטורה הפוגענית הייתה טעות כואבת שלא אושרה מלמעלה - שילוב של בורות ופיקוח בלתי הולם", כתבו בהודעה משותפת של הארגונים. "אנו מתנצלים על הפגיעה שהתמונות הללו גרמו ואינם נותנים להן בשום צורה", כתבו הפקולטה והצוות לצדק בפלסטין בהרווארד, ששיתפו את התמונה. "הרווארד FSJP עומדת נגד כל צורות השנאה והקנאות כולל אנטישמיות".

כזכור, המוסד היוקרתי ספג ביקורת נרחבת מאז שכמה מבקרים ותורמים האשימו את הנשיאה לשעבר בכך שלא גינתה בזריזות את התקפת חמאס על ישראל בשבעה באוקטובר ולא התייחסה כראוי לאנטישמיות בקמפוס. בשימוע בקונגרס בדצמבר נשאלה הנשיאה דאז, קלודין גיי, האם הקריאה לרצח עם של יהודים מפרה את קוד ההתנהגות של הרווארד. היא השיבה ש"זה יכול, תלוי בהקשר". גיי התפטרה בינואר לאחר שהואשמה מאוחר יותר בגניבה ספרותית.

נשיאת הרווארד לשעבר, קלודין גיי (צילום: רויטרס)
נשיאת הרווארד לשעבר, קלודין גיי (צילום: רויטרס)

בארה"ב היו אלה השמרנים, במיוחד, שמתחו ביקורת על הרווארד ואוניברסיטאות אחרות, שלדבריהם קידמו אנטישמיות באמצעות תכניות שונות של שוויון והכלה. בנובמבר, האגף לזכויות האזרח של משרד החינוך האמריקאי הוסיף את הרווארד לרשימת בתי הספר שהוא חוקר כחלק מחקירת הטרדות על רקע גזע ודת מאז תחילת הסכסוך בעזה.

ביום שישי, ועדת בית הנבחרים האמריקאי לחינוך וכוח העבודה שלחה זימונים להרווארד והאשימה את בית הספר בשיבוש החקירה לאופן שבו בית הספר הגיב לאנטישמיות בקמפוס. "לאנטישמיות הדוחה הזו לא אמורה להיות מקום בחברה שלנו, הרבה פחות בפקולטה של ​​הרווארד", אמרה הוועדה ביום שני ב-X בתגובה לקריקטורה.