המפלגה השמרנית בבריטניה השעתה היום (שבת) את אחד ממחוקקיה, לי אנדרסון, לאחר שאמר שראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, נמצא בשליטת האיסלאמיסטים.

הלוויה חשאית: גופת נבלני הועברה למשפחתו לאחר תשעה ימים
ראש ממשלת איטליה מאשימה: "אם פוטין לא היה פולש – חמאס לא היה תוקף"

חאן, המוסלמי הראשון שהיה ראש עיריית לונדון וחבר במפלגת הלייבור האופוזיציה, מהווה כבר תקופה רבה כמטרה לביקורת שמרנית על טיפולו בשיטור בבירת בריטניה, כולל צעדות פרו-פלסטיניות סדירות. ביום רביעי התאספו מאות מפגינים פרו-פלסטינים מחוץ לפרלמנט, במהלך הצבעה כאוטית בשאלה האם לקרוא להפסקת אש בעזה.

יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט, לינדזי הויל, אמר כי הוא הפר את הנוהל הפרלמנטרי הרגיל להצבעה בגלל איומים קודמים באלימות שקיבלו כמה מחוקקים בשל דעותיהם על המלחמה המתנהלת בישראל.

בשיחה אתמול עם ערוץ טלוויזיה מקומי, אמר אנדרסון: "אני לא באמת מאמין שהאיסלאמיסטים האלה שלטו במדינה שלנו. אבל מה שאני כן מאמין זה שהם שלטו בחאן והם שלטו בלונדון. הוא נתן את עיר הבירה שלנו לחבריו".

נתניהו מגיע לדאונינג 10 לונדון ברקע צעקות "בושה" (צילום: רויטרס)

חאן שמדבר בקביעות על חשיבות המאבק באנטישמיות, שנאת נשים והומופוביה - אמר לכתבים כי הוא רואה בהערותיו של אנדרסון גזעניות ואיסלמופוביות וכי הן "ילבו את אש השנאה האנטי-מוסלמית".

על רקע הביקורת הגוברת על דבריו של אנדרסון, המפלגה השמרנית אמרה שהחליטה שהוא לא יכול עוד לייצג אותם בפרלמנט. אנדרסון, לשעבר סגן יו"ר המפלגה השמרנית, אמר שהוא מבין את ההחלטה להשעות אותו. "אמשיך לתמוך במאמצים של הממשלה לקרוא לקיצוניות על כל צורותיה - בין אם מדובר באנטישמיות או איסלאמופוביה", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

סקר שנערך בין התאריכים 16-18 בפברואר על ידי Savanta הראה כי 29% מהבריטים האמינו שלשמרנים יש בעיה עם איסלאמופוביה, הכי הרבה מכל מפלגה פוליטית גדולה במדינה.

בתוך כך, מפגינים פרו-פלסטיניים אילצו את המשטרה המקומית לסגור הערב את גשר מצודת לונדון תוך כדי שהם מדליקים אבוקות וחוסמים את התנועה באזור בדרישה להפסקת אש בעזה. פעילים נראו מניפים דגלי פלסטין ונושאים כרזות שעליהן נכתב 'הצילו את עזה, הפסקת אש עכשיו'.