שנתיים למלחמת רוסיה-אוקראינה: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר היום (ראשון) כי מאז שפרצה המלחמה בפברואר 2022, נהרגו במלחמה 31 אלף חיילים אוקראינים. קייב חשפה נתון רשמי לגבי מספר החיילים שנהרגו לראשונה מזה חודשים רבים. במקביל, זלנסקי הדגיש כי לא יחשוף את נתון הפצועים, ואמר כי אם המספר ייחשף, זה יסייע רבות לצבא הרוסי.

כמו כן, הנשיא האוקראיני טען כי במהלך המלחמה נהרגו 180 אלף חיילים רוסים, ולמעלה מ-300 אלף בני אדם נפצעו. עוד חשף שמספר האזרחים האוקראינים שנהרגו הגיע ל-10,582 ו-20 אלף נוספים נפצעו מאז הפלישה הרוסית למדינה. 

זלנסקי באי הנחשים (צילום: רויטרס)
זלנסקי באי הנחשים (צילום: רויטרס)

אוקראינה (צילום: רויטרס)
אוקראינה (צילום: רויטרס)

ולדימיר פוטין התמודד עם כישלונות במהלך המלחמה באוקראינה. כעת, שנתיים לתוך המלחמה, נראה שהנסיבות הופכות לטובתו, ואחיזתו בשלטון לא מראה סימן של דעיכה. ההתנגדות האוקראינית בתחילת המלחמה גרמה לכוחות הרוסים לסגת מקייב, ומאוחר יותר ב-2022, הנסיגות מחרקוב וחרסון פגעו בפוטין והביאו "תהילה" לקייב, כמו גם תקיפות על מטרות רוסיות בים השחור שנמשכות עד היום.

אבל בשבועות האחרונים, היו לפוטין כמה חדשות טובות. סנקציות בהובלת ארצות הברית שמטרתן לבודד את רוסיה מהמערכת הפיננסית הגלובלית אולי גרמו לזעזועים, אולם קרן המטבע הבינלאומית חזתה בחודש שעבר צמיחה של 2.6 אחוזים בתמ"ג ב-2024 – יותר מכפליים מהתחזית הקודמת שלה.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)

"באופן מקומי, ולדימיר פוטין חזק יותר מאשר בעבר", אמר ראלף קרטר, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת טקסס כריסטיאן לניוזוויק. "הוא גייס את התמיכה הציבורית מאחורי הנהגת וקרא לסנקציות המערביות. הוא גם נייטרל את האופוזיציה המקומית, עם מותו של אלכסיי נבלני ושל יבגני פריגוז'ין כשהמסר לרוסים – 'אם זה יכול לקרות להם, זה יכול לקרות לך'".

מוסקבה השיגה הצלחה מסוימת במציאת שווקים חדשים לייצוא היקר שלה, במיוחד סין והודו. "עמדתו של פוטין נראית חזקה יותר מאשר לפני שישה חודשים", אמר ג'ון הול, פרופסור למשפטים באוניברסיטת צ'פמן בקליפורניה, לניוזוויק "ניסיונות לבודד את רוסיה כלכלית התבררו כהרבה פחות מוצלחים ממה שקיוו, בעיקר בגלל נכונותה של הודו לרכוש נפט רוסי. המלחמה באוקראינה מתנהלת טוב יותר עבור רוסיה מאשר בחודשים האחרונים, מכיוון שרוסיה הבטיחה צינורות אספקה של נשק מקוריאה הצפונית, איראן וסין, בזמן שאוקראינה מתמודדת עם מחסור חמור בנשק ובכוח אדם".