אזרחי איראן יצאו היום (שישי) לקלפיות לבחור נציגים חדשים לפרלמנט, ובצל המחאה שטלטלה את הרפובליקה בשנה שעברה, במשטר בטהרן חוששים משיעורי הצבעה נמוכים. "החברים שלנו ואלו שמייחלים ברעתנו נושאים אלינו עיניים היום", אמר המנהיג העליון עלי חמינאי, שהיה הראשון לשלשל מעטפה לקלפי הבוקר. "עלינו להביא תוצאה שתשמח את בני הברית שלנו ותאכזב את אויבינו".

מאות יחידות, עד 700 ק"מ: עסקת הנשק המדאיגה בין רוסיה לאיראן | דיווח
בארה"ב הכריזו על חבילת סנקציות חדשה הקשורה לאיראן

הבחירות מגיעות לאיראן ברקע המלחמה בעזה והמתיחות הגוברת באזור כולו, וחמינאי מבקש להסיט את תשומת הלב הציבורית מהסוגיות הדומסטיות שמעסיקות את אזרחי איראן ביום יום - אל ה"אויב", שם קוד שמתייחס לארצות הברית ולישראל. 

"מחאת החיג'אב" באיראן (צילום: רויטרס)

אך נראה שלאזרחים יש סוגיות בוערות יותר: בצל המחאה שפרצה לאחר מותה של הצעירה מהסה אמיני בידי משמרות המהפכה בספטמבר שעבר, הסוקרים באיראן מעריכים כי שיעור ההשתתפות בבחירות יעמוד על כ-41%, מה שצפוי להוות שפל חסר תקדים בהיסטוריה של הרפובליקה. שיעור ההצבעה באיראן נמצא במגמת ירידה, ובטהרן רואים זאת כהבעת אי אמון בשלטון, ומנסים לשדר לעולם תמונה מחמיאה יותר.

במקביל, פעילי מחאה באיראן קוראים להחרמת הבחירות. ברשתות החברתיות בימים האחרונים צפה התגיות #VoteNoVote ו-#ElectionCircus המביעים מחאה נגד מראית העין של חגיגה דמוקרטית. "אני שואפת לשינוי המשטר", כתבה סטודנטית הלומדת באיספהאן. "החלטתי שלא ללכת להצביע, כי זה רק ישרת את המאמצים של המשטר לחזק את הלגיטימציה שלו ולקבע את כוחו".