בית המשפט העליון של ארה"ב דחה היום (שני) פה אחד את החלטתה של קולורדו לחסום את התמודדותו של דונלד טראמפ בפריימריז הרפובליקניים בשל ההסתה שהביאה למתקפת ה-6 בינואר על גבעת הקפיטול וקבע כי למדינות אין סמכות למנוע מהנשיא לשעבר להתמודד בבחירות.

הבית הלבן מתרחק? ביהמ"ש בקולורדו פסל את טראמפ מלרוץ בבחירות לנשיאות | כל הפרטים
רון קובי טוען: "הרב קוק ואשתו גנבו את הבחירות בטבריה"

על אף שסיפקו טיעונים שונים לעמדתם, כל תשעת שופטי העליון פסקו כי המדינות אינן יכולות לפסול את טראמפ על בסיס סעיף 3 של התיקון ה-14 לחוקה שמתיר למנוע את התמודדותו של אדם שהיה מעורב בהתקוממות נגד ארה"ב.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפילדלפיה. צילום: רויטרס

"אנחנו פוסקים שלמדינות אין סמכות תחת החוקה לאכוף את סעיף 3 בכל הנוגע למשרות פדרליות, במיוחד הנשיאות", נאמר בחוות הדעת של בית המשפט שציינה כי רק הקונגרס יכול להפעיל את הסעיף נגד נושאי משרות פדרליות ונגד מתמודדים.

גם שלוש השופטות הליברלית - סוניה סוטומאיור, אלנה קגאן וקטאנג'י בראון ג'קסון - הצטרפו לעמדה שמתנגדת לפסילה על ידי המדינות. "לאפשר לקולורדו לעשות כך, אנחנו מסכימות, ייצור עבודת טלאים כאוטית של מדינה אחרי מדינה, בניגוד לעקרונות הפדרליים של האומה שלנו", כתבו.

בשל כך, השופטים ביטלו את החלטת בית המשפט העליון של קולורדו מדצמבר שלא לאפשר לטראמפ להופיע על פתקי ההצבעה בפריימריז הרפובליקניים שיתקיימו מחר במדינה, והפסיקה תשפיע גם על החלטות דומות של מדינות אחרות שהחליטו לחסום את הנשיא לשעבר או שוקלות לנקוט במהלך דומה.

בתגובה, טראמפ מיהר להכריז ברשת החברתית שלו: "ניצחון גדול עבור אמריקה!!!". לאחר מכן, הוא הוסיף במייל ששלח לתומכיו: "התוכנית הדמוקרטית המעורערת למחוק את שמי התרסקה ונשרפה, אבל הקרב שלנו להפוך את אמריקה לנהדרת שוב רחוק מסיום".