האו"ם פרסם היום (שני) את הדו"ח הרשמי על הזוועות שביצע ארגון הטרור חמאס ביום הטבח בתחילת חודש אוקטובר האחרון. הדו"ח מתפרסם לאחר שנציגת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, פרמילה פאטן, ביקרה בישראל על מנת לבחון את העדויות הקשות על האונס וההתעללות המינית של מחבלי החמאס. 

לאחר פסילתו: בית המשפט העליון בארה"ב בהחלטה דרמטית בנוגע לטראמפ
לשכת נתניהו נגד עיתונאי חדשות 12: "דיווח חסר אחריות"

עוד מציין הדו"ח כי גם החטופים בשבי ארגון הטרור עברו ואף עדיין עוברים מעשי התעללות מינית. הביקור של פאטן התקיים בסוף חודש ינואר לאחר פנייה שנעשתה מטעם משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.  פאטן, פתחה את מסיבת העיתונאים, וסיפרה: "ערכנו בדיקות וראיונות עם ניצולים שהיו עדים למעשי הטבח והתקיפות המיניות. הסיכום שלנו מבוסס על האנשים שפגשנו, על המידע שהציגו ועל כל הממצאים שהצלחנו להשיג". 

מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז״ל שמספר על הקרב שניהל בבארי בשבת ה-7 באוקטובר. צילום: דובר צה"ל

פאטן אמרה כי נפגשה עם משפחות החטופים, "אנחנו מאמינים שהתקיפות המיניות עדיין נמשכות גם כלפי מי שעדיין שם". הדו"ח מזכיר כי מעשי הזוועות התבצעו במספר מקומות שונים, ביניהם כביש 232, רעים, פסטיבל הנובה וקיבוצי העוטף. הוא מציין אף כי התבצעו מעשי אונס קבוצתי, אונס גופות, קשירת גופות והטלת מומים בנשים. 

הריסות בכפר עזה (צילום:  Gili Yaari /FLASH90)
הריסות בכפר עזה (צילום: Gili Yaari /FLASH90)

עם זאת ובאופן מעורר מחלוקת, בדו"ח נמנעו מלייחס את המעשים באופן מפורש לחמאס, בטענה כי ייתכן שחלק מהמעשים התבצעו ע"י הג'יהאד האיסלאמי ופלסטינים אחרים. הדו"ח ממליץ "לאפשר גישה לנציבות זכויות האדם לישראל". 

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס לפרסום הדו"ח, וכתב: "הדו"ח מפרט במפורש את הזוועות של חמאס ב-7 באוקטובר, כולל רציחות המוניות, אונס ועבירות מין שיטתיות. למרות זאת, מזכ"ל האו"ם ממשיך לשתוק, הגיע הזמן לפעולה. חמאס חייב להיות מוכר עולמי כישות טרור, ולתייג את המדינות התומכות בו כנותני חסות לטרור". 

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל מברכת על ההכרה המפורשת של גורם או״ם רשמי בביצוע פשעי מין ע״י חמאס בדו׳ח החשוב של שליחת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית בזמן סכסוך, גב' פרמילה פאטן. ‏לראשונה, גורם רשמי מטעם האו"ם מכיר במפורש בביצוע פשעי מין על ידי החמאס וארגוני טרור אחרים ב-7 באוקטובר. ‏האו"ם גם מכיר בכך שהפשעים בוצעו בו זמנית בזירות שונות ומצביע על דפוס פעולה של אונס, עינויים והתעללות מינית. ‏הדו"ח מכיר גם בקיומם של פשעי מין מתמשכים כלפי החטופות והחטופים הישראלים הנמצאים בידי חמאס וקורא לשחרור מידי של החטופות והחטופים".

עם זאת, במשרד גינו את הטענה לחקירת טענות פלסטיניות בדבר "אלימות מינית מצד גורמים ישראלים". ‏ישראל דוחה את קריאת הדו"ח לחקירת טענות פלסטיניות בדבר "אלימות מינית מצד גורמים ישראלים". מדובר במהלך פלסטיני ציני ומכוון שמטרתו לייצר משוואה בלתי מתקבלת על הדעת בין מעשי הפשע הנוראים אשר בוצעו וממשיכים להיות מבוצעים על ידי חמאס לבין טענות זדוניות וחסרות בסיס כנגד ישראל וישראלים", נמסר.

עוד הוסיפו כי "‏עוד דוחה ישראל את ההמלצה לשתף פעולה עם וועדת החקירה של הנציבות לזכויות אדם (COI), וועדת חקירה הידועה בעוינותה ובעוינות חבריה ובראשון היו"ר נאבי פילאי.  ‏בעקבות פרסום הדו"ח החמור, ישראל קוראת לכינוס מידי של מועצת הביטחון וזאת במטרה להכריז על החמאס כארגון טרור ולהטיל עליו סנקציות בינלאומיות.  ‏ישראל תמשיך לפעול באופן נחוש לשחרור החטופות והחטופים ולהילחם בקמפיין השקרים הפלסטיני". 

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר כי "מה עוד צריך להיאמר או לקרות כדי שנתניהו וחברי הקבינט יהיו נחושים כדי להפסיק האכזריות הזו שהחטופות והחטופים עוברים מידי יום? זה צועק בכל מקום שהחטופות עוברות גיהינום בכל רגע ובכל דקה. בימים אלה צה"ל ניצב איתן בעזה ובגבולותיה, ידה של ישראל על העליונה ובמקביל מתווה פריז אושר ע"י כלל הגורמים המעורבים בהסכם. אסור שהדיון על הפרטים יהיו הגורמים שיסכלו ההסכם. עם ישראל לא יסלח לראש הממשלה נתניהו וחברי הקבינט  אם לא ישימו סוף למעשי הזוועה שעוברות  החטופות כבר 150 ימים״. 

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית: "אנו מודות לנציגת האו"ם פרמילה פאטן על הדו"ח החשוב שלה, המחזק את המסקנות שעולות מהדו"ח שחיברנו והגשנו לאו"ם לפני מספר שבועות. בעבודה משותפת עם פאטן, סייענו לה לגבש תמונת מצב חד משמעית לגבי מה שקרה בישראל ב-7.10 ואנו מקוות שהעולם נושא את עיניו אל שני הדו"חות האלה ומבין עד כמה החזרת כל החטופות והחטופים מהשבי, מידי הרוצחים והאנסים של החמאס, צריכה להיות העדיפות הראשונה והעליונה של מדינת ישראל".

ארדן הקרין מעל במת האו״ם עדויות על הזוועות שביצע חמאס: "לא תוכלו לומר בעתיד שלא ידעתם"

שגריר ישראל לאו״ם גלעד ארדן הקרין מעל במת האו״ם עדויות על זוועות המין שביצע חמאס.  ״השנה, שתיקת האו״ם נוכח פשעי האלימות המינית שביצע חמאס הופכת את יום האישה הבינלאומי לבדיחה עצובה. זהו שיא הצביעות של האו״ם! אחרי העדויות שאני מראה לכם כאן היום- לא תוכלו לומר בעתיד שלא ידעתם; אלה הנותרים בשתיקתם הם משתפי פעולה עם חמאס!".

"היכן קולו של האו״ם? היכן הקול שלכם? שתיקה מחרישת אוזניים.  במהלך חמשת החודשים האחרונים לא התכנס אפילו דיון אחד בנושא מצבן של החטופות. לא התכנס אף לא דיון אחד בנושא פשעי המין שביצע חמאס; אף לא דיון אחד בנושא מעשי האונס הנוראיים שביצע חמאס בנשים ישראליות. עכשיו אחרי שהקרנתי לכם עדויות, לא תוכלו לומר בעתיד שלא ידעתם, כפי שאמרו בעולם מיד לאחר השואה. לא תוכלו לומר שלא ידעתם על הסבל והזוועות. אלו שנותרים בשתיקתם הם שותפים לפשעים בעצמם! היום, רגע לפני יום האישה הבינלאומי אתם תשמעו עדויות על פשעי המין שנעשו כלפי נשים ישראליות בגלל האפתיה והאדישות המחפירה של האו״ם", הוסיף.