ארה"ב הטילה סנקציות על אלוף משנה במילואים טל דיליאן - לשעבר בכיר באמ"ן ועל בת זוגו שרה חמו ועל חברת אינטלקסה שבבעלותם על רקע מכירת תכנת סייבר התקפי בשם פרדטור בה נעשה שימוש נגד בכירים בממשל האמריקאי.

בניגוד להסכמי הסחר: ארה"ב פתחה בחקירת חברה ישראלית

דיליאן שימש כמפקד היחידה הטכנולוגית של אמ"ן בין השנים 1998 ל-2002. במהלך שירותו נפתחה נגדו חקירת מצ"ח בעקבות טענות לאי סדרים ביחידה. בעקבות החקירה נרשמה לדיליאן הערה פיקודית מהרמטכ"ל, קידומו בוטל והוא פרש מצה"ל. 

בשנים שלאחר מכן הוא הקים כמה חברות הייטק בתחום הסייבר ההתקפי. חברת אינטלקסה שהוקמה ב-2019 הפכה במהלך השנים לרשת של חברות שעוסקות בתוכנות ריגול וסייבר התקפי. החברות היו רשומות בין השאר בקפריסין ויוון ולא היו נתונות לחוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני בישראל. 

ביולי שנה שעברה הודיע משרד המסחר של ארה"ב כי "אינטלקסה" נכנסה לרשימה השחורה של חברות שפועלות נגד האינטרסים של ממשלת ארה"ב.

מחלקת האוצר הודיעה ביום שלישי על הטלת סנקציות על שני יחידים וחברת ריגול מסחרית שמקום מושבה ביוון ובראשה עומד קצין צבא ישראלי לשעבר, אשר פיתחה, הפעילה והפיצה טכנולוגיה ששימשה למטרות של בכירי ממשל אמריקאים, עיתונאים ומומחי מדיניות.

הסנקציות מכוונות נגד קונסורציום Intellexa, שלפי ארה"ב מכר והפיץ תוכנות ריגול וכלי מעקב מסחריים למסעי מעקב ממוקדים והמוניים. גופים אחרים המקושרים ל-Intellexa - כולל Cytrox AD שבסיסה במקדוניה הצפונית, Cytrox Holdings ZRT שבסיסה בהונגריה ו-Thalestris Limited שבסיסה באירלנד - הוטלו עליהם סנקציות על חלקם בפיתוח והפצה של חבילת כלים הידועה בשם "פרדטור".

פרדטור מאפשר למשתמש לחדור למכשירים אלקטרוניים באמצעות מתקפות ללא צורך בלחיצה, שאינן דורשות אינטראקציה של המשתמש כדי שתוכנת הריגול תדביק את המכשיר. תוכנת הריגול, שככל הנראה שימשה בעשרות מדינות, אפשרה חילוץ לא מורשה של נתונים, מעקב גיאוגרפי וגישה למידע אישי על מכשירים שנפרצו.

"הפעולות היום מייצגות צעד מוחשי קדימה בהרתעה מפני שימוש לרעה בכלי מעקב מסחריים, המציבים סיכון ביטחוני הולך וגובר לארצות הברית ולאזרחיה", אמר בריאן נלסון, תת מזכיר האוצר לטרור ומודיעין פיננסי.

"ארצות הברית נותרת ממוקדת בקביעת גדרות ברורות לפיתוח ושימוש אחראיים בטכנולוגיות אלה, תוך הבטחת ההגנה על זכויות האדם והחירויות האזרחיות של יחידים ברחבי העולם".

בדצמבר 2021, בלשים דיגיטליים במעבדת האזרחים של אוניברסיטת טורונטו גילו תוכנת ריגול פרדטור על האייפון של מנהיג מתנגדי המשטר המצרי הבולט שהוגלה. בחקירה משותפת עם פייסבוק, מעבדת האזרחים גילתה שלסייטרוקס יש לקוחות במדינות כולל ארמניה, יוון, אינדונזיה, מדגסקר, עומן, ערב הסעודית וסרביה.

חברת Intellexa נוסדה בשנת 2019 על ידי קצין צבא ישראלי לשעבר, כאמור, טל דיליאן. דיליאן וסרה חמו, מומחית לסחר חוץ תאגידי שסיפקה שירותי ניהול ל-Intellexa, נכללים גם הם ברשימת הסנקציות כיחידים.

הסנקציות המכוונות נגד מפתחי פרדטור מגיעות לאחר שממשל ביידן חשף בחודש שעבר מדיניות חדשה שתאפשר לו להטיל הגבלות ויזה על יחידים זרים המעורבים בשימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות.

מדיניות הוויזות של הממשל תחול על אנשים שהיו מעורבים בשימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות כדי לכוון אנשים כולל עיתונאים, פעילים, מתנגדי משטר לכאורה, בני קהילות מוחלשות או בני משפחה של מי שהם מטרות. הגבלות הוויזה עשויות לחול גם על אנשים המסייעים או מפיקים תועלת כספית משימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות, אמרו בכירים.