טראמפ ניצח בפריימריז: בבחירות, שנערכו הלילה (בין שלישי לרביעי) ב-850 צירים, 15 מדינות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מוביל ב-564 צירים, נכון לעכשיו. ניקי היילי משתרכת מאחוריו עם 34 צירים בלבד. נכון לעכשיו, באלבמה, צפון קרוליינה, אוקלהומה, טנסי, קולורדו, ורג'יניה, מינסוטה, מיין, טקסס, ארקנסו, מסצ'וסטס, אלסקה, יוטה וקליפורניה טראמפ מוביל. וורמונט כעת היא המדינה היחידה בה היילי זכתה.

התרחיש שלא נספר: מקרי אלימות של בדואים יובילו ל"שומר חומות 2" בנגב?
עיתונאית חדשות 12 זועמת על שר החוץ: "הוא הטריף אותי"

בהצהרה לתקשורת, מסרה ניקי היילי כי "נותרה כמות גדולה של מצביעים רפובליקנים עם 'חששות עמוקים' לגבי מועמדותו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ". בקמפיין של היילי הוסיפו: "אחדות לא מושגת רק בטענה 'אנחנו מאוחדים'. כיום, במדינה אחר מדינה, נותר גוש גדול של רפובליקנים שמביעים דאגות עמוקות לגבי דונלד טראמפ. זו לא האחדות שהמפלגה שלנו צריכה להצלחה. התייחסות לדאגות הבוחרים האלה תהפוך את המפלגה הרפובליקנית ואמריקה לטובות יותר".

ניקי היילי  (צילום: רויטרס)
ניקי היילי (צילום: רויטרס)

ניקי היילי הגיעה אל ה-"סופר טיוזדיי", כשהיא יודעת שזו כנראה ההזדמנות האחרונה שלה לנסות להדביק במעט את הפער מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ. עם זאת, נראה כי טראמפ נמצא בדרכו להבטיח באופן כמעט באופן סופי את מועמדותו מול הנשיא ג'ו ביידן, מטעם המפלגה הרפובליקנית. 

850 צירים מחולקים היום במפלגה הרפובליקנית, שמהווים שליש מכלל צירי הוועידה. בתחילת הלילה, רשם טראמפ ניצחון במדינת וריג'ניה וגרף 48 צירים. הנשיא לשעבר רשם ניצחון נוסף במדינת טקסס, שם גרף 161 צירים, כמו גם  את 37 הצירים במדינת קולורדו. בנוסף, טראמפ רשם ניצחונות במדינות מיין, ארקנסו, מסצ'וסטס, מיניסוטה, אלבמה, קליפורניה, אידהו. 

שרשרת הניצחונות מקדמת את השניים לקראת היעד של השגת הרף הנדרש של צירים מפלגתיים להבטחת המועמדות שלהם - לטראמפ יש כעת כ-750 מתוך 1,215 צירים ולביידן יש כ-810 מתוך 1,968 צירים - וההערכות הן כי השניים ישלימו את השגת הצירים החסרים בהצבעות שיתקיימו בהמשך החודש.

ההצבעות בכל מפלגה גם סיפקו הפתעה אחת. אצל הרפובליקנים, ניקי היילי ניצחה בוורמונט עם 50 אחוז לעומת 46 אחוז לטראמפ. מדובר בניצחון השני שלה בלבד בבחירות המקדימות אחרי מחוז קולומביה של וושינגטון הבירה ביום ראשון, אולם זו גם הפעם הראשונה שבה אישה מנצחת בפריימריז רפובליקניים באחת ממדינות ארה"ב. למרות שסיכוייה להשיג את המועמדות אפסיים, המושלת והשגרירה לשעבר עדיין לא הכריזה על סיום ההתמודדות שלה.

"יש לנו מפלגה רפובליקנית עם כישרון עצום, ואנחנו רוצים אחדות, ותהיה לנו אחדות וזה יקרה מהר מאד", הכריז טראמפ בנאום הניצחון, מבלי לציין את היילי בשמה. "5 בנובמבר יהיה היום החשוב ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו". מנגד, דוברת הקמפיין של היילי, אוליביה פרז-קובאס, אמרה כי "מדינה אחרי מדינה, עדיין נותר גוש גדול של מצביעי פריימריז שהביעו חששות עמוקים לגבי דונלד טראמפ. זו לא האחדות שהמפלגה שלנו צריכה כדי להצליח".

אצל הדמוקרטים, ביידן רשם ניצחונות גם באיווה ובוורמונט, אולם בטריטוריה של סמואה האמריקאית, שאינה משתתפת בבחירות בנובמבר, הוא רשם הפסד מפתיע בקרב כמאה המצביעים באי למועמד בלתי מוכר - יזם הטכנולוגיה ג'ייסון פאלמר, שגרף ארבעה מתוך שישה הצירים. עם זאת, לא מדובר בפעם הראשונה שבה הטריטוריה מספקת תוצאות בלתי שגרתיות - בשנת 2020 ניצח שם ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, בעוד שארבע שנים קודם לכן היה רוב למצביעי "בלתי מחויבים" על פני הילרי קלינטון וברני סנדרס.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)

"ארה"ב נחשבת כיום לבדיחה", מסר טראמפ מול קהל תומכים בפלורידה. "כשננצח בבחירות זה יהיה הרגע הכי חשוב בהיסטוריה של ארה"ב", הוסיף. 

עוד אמר כי "מנהיגים אחרים בעולם לא יכולים להאמין למה שקרה לנו. אם לא ננצח את הבחירות האלה, לא תישאר לנו מדינה. צריכים לגרש את הפושעים. יש הרבה פושעים במדינה שלנו שמגיעים ממקומות רעים".