נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, יישא הלילה (שישי) את נאום "מצב האומה" השנתי, בו באופן מסורתי סוקר הנשיא את הסוגיות שעמדו על הפרק לאורך השנה החולפת, ומציב את מטרותיו לשנה הבאה. ברקע המשבר ההומניטארי המחריף ברצועת עזה, הודיע ביידן על הקמת נמל ימי ברצועת עזה, שיאפשר העברת סחורות לתושבי הרצועה.

הכניסה לרפיח בסכנה: המכתב שקיבל הנשיא ביידן
מתקרבים לרמדאן - מתרחקים מעסקה: הדרישה שחמאס דחה על הסף

בקרב חברי הקונגרס והאורחים באולם ניתן היה לראות סיכות צהובות לתמיכה בשחרור החטופים, הבכיר שבהם ראש הסנאט צ'אק שומר, וכן מדבקות עליהן נכתב "153" לציון מספר הימים בהם החטופים יושבים בשבי - אך גם סיכות בצבע אדום ולבן המסמלות קריאה להפסקת אש מיידית. כבכל שנה, נשים רבות לבשו חליפות לבנות - צבע המסמל את התנועה הסופרג'יסטית ואת המאבק לזכויות האישה.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)

בפתח הנאום, התייחס ביידן למלחמה המתמשכת במזרח אירופה, ואמר: "אם מישהו חושב שפוטין יסתפק באוקראינה ויעצר שם - אני יכול להבטיח לכם שלא כך הדבר".

ברקע שנת הבחירות בארצות הברית, שתפגיש שוב את ביידן עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הנאום השנה משמש גם להכנה לקמפיין של ביידן - כאשר הוא מקפיד שלא לציין במפורש את שמו של טראמפ. "קודמי בתפקיד, נציג של המפלגה הרפובליקנית, אמר לפוטין שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. אבל עלינו להתנגד לפוטין. אנחנו לא נעלים עין ונפנה מבט, לא נתרפס בפני רוסיה. עיני ההיסטוריה צופות בנו".

האווירה במהלך הנאום הייתה טעונה וסוערת, כאשר חברי הקונגרס הדמוקרטים קמו על רגליהם מספר פעמים על מנת להריע לדבריו. כמה תקריות נרשמו שבהן חברי קונגרס רפובליקנים התפרצו לדבריו של ביידן. באחד המקרים, כאשר חברת הקונגרס המייצגת את הימין הקונספירטיבי מרג'ורי טיילור גרין, התפרצה לדבריו - עצר ביידן את הנאום והתייחס לדבריה.

טיילור גרין צעקה לעברו את שמה של לייקן ריילי, צעירה שנרצחה בקמפוס בג'ורג'יה - על פי החשד על ידי שוהה לא חוקי במדינה. ביידן הגיע מוכן ונופף בסיכה עם תמונתה ושמה של הנרצחת. "אני משתתף בצערם של בני משפחתה, אבל סטטיסטית - כמה מקרים כאלו קיימים?".

לבסוף, התייחס למלחמה המתחוללת בעזה מזה חמישה חודשים. "בשבעה באוקטובר נטבחו 1,200 חפים מפשע נשים ונערות גברים ונערים, רבים מהם ספגו אלימות מינית. היום הקטלני ביותר לעם היהודי מאז השואה. 250 חטופים נלקחו". הוא המשיך, "כאן בחדר הלילה משפחות אמריקאיות שיקיריהן עדיין מוחזקים בידי חמאס".

מייה שם בנאום ''מצב האומה'' של הנשיא ביידן (צילום: gettyimages)
מייה שם בנאום ''מצב האומה'' של הנשיא ביידן (צילום: gettyimages)

הוא המשיך: "לישראל יש את הזכות להילחם על ביטחונה, וחמאס משתמש בתשתיות אזרחיות, אך לישראל יש את האחריות להגן על עצמה. במלחמה האחרונה נהרגו 30 אלף פלסטינים, יותר מאשר בכל המבצעים הקודמים במצטבר, ומרביתם – אזרחים לא מעורבים, נשים, משפחות וילדים.

"הוריתי לצבא להקים רציף ימי על חוף עזה שיכול להעביר סיוע גדול. לא יהיו כוחות אמריקאים על הקרקע, מדובר במזח זמני שיאפשר כמות עצומה של סיוע להיכנס לעזה כל יום". עוד ציין ביידן כי "ישראל חייבת לעשות את חלקה. היא חייבת להרשות יותר סיוע הומניטרי ולוודא שעובדי סיוע לא ייקלעו לאש. חסר מזון ותרופות, זה שובר לב. הסיוע ההומניטארי לרצועת עזה לא יכול להיות מטרה משנית, ולא ישמש כקלף מיקוח. אנחנו ממשיכים לפעול להפסקת אש מיידית".

הוא הוסיף: "אני אומר זאת כתומך כל החיים של ישראל. לאף אחד אין רקורד טוב יותר עם ישראל, אני הנשיא האמריקאי היחיד שביקר שם בעת מלחמה. אין מסלול אחר שיבטיח ביטחון ודמוקרטיה, ויבטיח שפלסטינים יוכלו לחיות בשלום ובכבוד. אין מסלול אחר שמבטיח שלום בין ישראל וכל שכנותיה, כולל סעודיה שאיתה אני מדבר".