"שטן או גיבור?" - זו הייתה הכותרת של הניו יורק טיימס ב-1 במרץ 2003 עבור כתבת פרופיל על דיאב אבו ג'הג'ה, מהגר לבנוני מבלגיה שתואר בתור "חלק מדור חדש של פעילים מוסלמים" אחרי ששמו נקשר למהומות של צעירים מוסלמים במדינה. בדיוק 21 שנה לאחר מכן, אבו ג'הג'ה ממשיך לשחק את שני התפקידים - שטן שמביע תמיכה פומבית בטרור, כולל במתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס, וגיבור עבור שונאי ישראל כאשר תנועת "30 במרץ" בהנהגתו מובילה רדיפה משפטית באירופה אחרי חיילי צה"ל.

"מבנה הממשלה יסייע לנו, לשים לב לבן גביר": המסמך הסודי של סינוואר נחשף
מאמץ של הרגע האחרון לעסקת חטופים: ראש ה-CIA הגיע בחשאי לקהיר

אתמול (חמישי) הגישה תנועת "30 במרץ" בקשה דחופה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על מנת שיורה לעצור את הנשיא יצחק הרצוג עם הגעתו להולנד בתחילת השבוע לרגל חנוכת מוזיאון שואה חדש. על פי הבקשה, שהוגשה על ידי הפרקליט הפלילי הארון רזה שמייצג את התנועה בהולנד, הנשיא הישראלי מעורב לכאורה "בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ומעשים של רצח עם".

דיאב אבו ג'אג'ה (צילום: רויטרס)
דיאב אבו ג'אג'ה (צילום: רויטרס)

תלונה דומה הוגשה לערכאות משפטיות של הולנד על מנת שיורו לרשויות לעצור אותו "במטרה להעמיד אותו לדין על תפקידו הקריטי בקטסטרופה ההומניטרית המתמשכת, בפשעי מלחמה וברצח עם בעזה". התלונה התריסה כי לנשיא היה "תפקיד מרכזי בטיפוח אקלים שמאפשר רצח עם בעזה" וכי הייתה לו "תרומה ישירה ועקיפה לזוועות שיטתיות נגד האוכלוסייה הפלסטינית, תוך הפרה למעשה של החוקים ההומניטריים והפליליים הבינלאומיים".

תנועת "30 במרץ", שנקראת על שם התאריך שבו מציינים ערביי ישראל את יום האדמה, נוסדה בבריסל בנובמבר האחרון "מתוך תחושת הדחיפות של המצב בפלסטין, במיוחד בכל הנוגע לרצח העם בעזה שהחל בשנת 2023 ונמשך לתוך 2024". התנועה מצהירה כי היא מתמקדת "בהכרה ברצח העם בעזה ובהעמדה לדין של האחראים" ופועלת "לסיים את רצח העם ומשטר האפרטהייד הקולוניאלי בפלסטין", אולם גם מנסה לפנות לקהל רחב יותר כשהיא מציגה את עצמה כפועלת "למען זכות העמים הילידיים לאדמתם ולריבונות, התנגדות לשליטה קולוניאלית ולהשפעות ההרסניות של גלובליזציה בלתי נשלטת ומייצגת גם הקשר האנושי לכוכב הלכת".

הפעילות העיקרית של "30 במרץ" מאז הקמתה היא רדיפה משפטית נגד חיילים ישראלים שמחזיקים באזרחות כפולה – של ישראל ושל אחת ממדינות אירופה – עם הגשת תביעות לבית הדין הפלילי הבינלאומי ולבתי המשפט במדינות הרלוונטיות בטיעון של ביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה ברצועת עזה וביהודה ושומרון. התנועה לא מסתפקת בכך וגם מפרסמת ברשתות החברתיות את תמונותיהם של החיילים והחיילות, תוך סיכון חייהם. "אנחנו תמיד ננשוף בעורפכם עד שאי הצדק הזה יוסר והצדק יינתן" – כך איים אחד הפוסטים שפורסם בחודש שעבר ואשר הציג את תמונתה של חיילת ישראלית בעלת אזרחות בריטית.

הרוח החיה מאחורי התנועה הוא המייסד והמנהיג שלה, דיאב אבו ג'הג'ה, שכבר יותר משני עשורים נחשב לאחת הדמויות המוכרות של הקהילה הערבית בבלגיה ושל המאבק הפרו פלסטיני. אבו ג'הג'ה (52) נולד בכפר חאנין שבאזור בנת ג'ביל שבדרום לבנון, בנם של פרופסור שיעי יליד יפו ושל מורה נוצרית מרונית, וגדל בצל מבצע ליטאני בשנת 1978 ומלחמת לבנון הראשונה ב-1982. "אני מכיר את הברוטליות של ישראל - כבר בגיל 5 ברחתי עם אמי מקליעים ישראליים", האשים בריאיון שהעניק בדצמבר האחרון. כנער, הוא הצטרף לחיזבאללה וסיפר כי עבר אימונים צבאיים והדגיש כי "אני גאה בזה".

בעת שהיה בן 19, אבו ג'הג'ה היגר לבלגיה וביקש מקלט פוליטי כשהוא טוען כי "היה לי סכסוך עם מנהיגי חיזבאללה". הוא התחתן עם אישה מקומית וזמן קצר אחרי שקיבל אזרחות בלגית, השניים התגרשו. לאחר מכן, הוא קיבל תואר במדע המדינה מהאוניברסיטה הקתולית של לוון.

בתחילת שנות האלפיים, הקים אבו ג'הג'ה את הליגה הערבית-אירופית, תנועת מחאה של מהגרים בבלגיה שבראייתו נועדה להיאבק באפליה וקדם את הזכויות של המוסלמים במדינה כאזרחים ולא כמהגרים אחרי שהאשים את הדורות הוותיקים של הקהילה המוסלמית בכך שלא עשו דבר בנושא. "יש לנו משיכה כי אנחנו ממלאים פער", הסביר.

נקודת המפנה שהעלתה את אבו ג'הג'ה לכותרות התרחשה בנובמבר 2002 כאשר פרצו מהומות אלימות של מהגרים בשכונה באנטוורפן אחרי שמורה דת ממוצא מרוקאי נרצח על ידי שכן בלגי לבן. אבו ג'הג'ה נעצר בחשד שהוביל את ההסתה שהובילה למהומות, כאשר בממשלה והימין הקיצוני סימנו את הארגון שלו כגורם המתסיס העיקרי. אבו ג'הג'ה שוחרר מחוסר ראיות ובהמשך גם זוכה בערעור אחרי שנידון לשנת מאסר, אולם הוא כבר ביסס את מעמדו הציבורי כקול בולט של הקהילה ואף זכה לכינוי "מלקולם אקס הערבי" עם כתבות פרופיל בתקשורת המערבית.

אבו ג'הג'ה הביע תמיכה פומבית בטרור - הוא אמר כי פיגועי ה-11 בספטמבר בארה"ב גרמו לו "תחושת ניצחון" וכי הוא סבור כי "כל חייל אמריקאי, בריטי והולנדי מת זה ניצחון" בשל המלחמה בעיראק. הוא גם לא הסתיר את עמדותיו האנטישמיות כאשר הליגה הערבית-אירופית פרסמה תמונה של אנה פרנק עם אדולף היטלר במיטה וקריקטורה שטוענת כי השואה היא המצאה יהודית.

בקיץ 2006, אחרי שפרצה מלחמת לבנון השנייה בין ישראל לבין חיזבאללה, שב אבו ג'הג'ה למולדתו יחד עם אחיו וסיפר כי "רצינו לתרום להתנגדות". על אף שלטענתו הוא לא השתתף בלחימה, הוא העלה צילום שלו עם רובה קלשניקוב. "בלבנון, כל אחד נושא נשק", הסביר כאשר טען כי הוא לא תכנן להפיץ את התמונה בפומבי.

גם מלבנון, המשיך אבו ג'הג'ה לספק פרשנויות לכלי תקשורת בבלגיה. בשנת 2009, הוא הגיע לבריטניה כדי להשתתף באירוע של קואליציית "עצרו את המלחמה" לצדו של חבר פרלמנט מטעם חיזבאללה. בעקבות תלונה של ארגונים יהודיים, אסר שר הפנים הבריטי את כניסתו של אבו ג'הג'ה שוב למדינה. מהלך האירוע, נועד אבו ג'הג'ה גם עם חבר הפרלמנט, ג'רמי קורבין, אותו הוא כינה "חבר". כאשר קורבין התמודד להנהגת הלייבור ב-2015, צצה תמונה שלו עם אבו ג'הג'ה ואחרי גמגומים והכחשות, הודה קורבין כי הם נפגשו.

אבו ג'הג'ה שב לבלגיה בשנת 2013 והקים את תנועה X שפעלה למען שוויון גזעי, ובמקביל המשיך בהתבטאויות תומכות טרור ואנטישמיות. הוא קילל את ראש עיריית אנטוורפן, בארט דה וובר, וכינה אותו "ציוני" אחרי שהודיע על תגבור אבטחת המוסדות היהודיים בשל פיגוע דאע"ש בבריסל ב-2015. בינואר 2017, הוא פוטר מכתיבת טורים ביומון דה סטנדארד אחרי שהביע תמיכה בפיגוע דריסה בירושלים והצהיר כי "זה לא טרור אלא התנגדות".

בפוסט פייסבוק שפרסם ב-7 באוקטובר האחרון, בעיצומו של הטבח שביצעו מחבלי חמאס ביישובי העוטף, הכריז אבו ג'הג'ה כי "לוחמי ההתנגדות הפלסטינים שנכנסים להתנחלויות האלה הם כולם פליטים שהוריהם עברו טיהור אתני מהכפרים האלה בשנים 1948/1967". הוא גם פרסם מאמר עם הכותרת "אירועי ה-7 באוקטובר 2023 בעזה/פלסטין. בלי התעמולה (הפרו) ישראלית", שבו כתב כי "לוחמים תקפו כמה מהעמדות הצבא הישראלי ליד גדר הכלא סביב עזה" וכי "על אף שהם חברי חמאס, זה משני; בבסיסם, הם פלסטינים שמתנגדים לכיבוש אדמתם". הוא גם האשים כי מרבית הנרצחים בפסטיבל נובה "נקלעו לחילופי האש", ועל אף שהוסיף כי אם יתברר שהחמושים הרגו אותם, מדובר "בפשע מלחמה ראוי לגינוי", הוא טען כי "עוצמת האש הישראלית הרגה מאות אזרחים ישראלים".

במקביל להקמתה של תנועת "30 במרץ", הודיע אבו ג'הג'ה על הקמת רשימה פוליטית בשם "ויוה פלסטין" שתתמודד בבחירות לפרלמנט בבריסל ביוני הקרוב, וזאת ארבע שנים אחרי שנכשל בבחירות הקודמות בעת שעמד בראש רשימה אחרת בבריסל. לפי אבו ג'הג'ה, מטרת הרשימה היא להביא "להכרה ברצח העם בעזה" מצד השלטונות בבלגיה ובאיחוד האירופי ולקדם "עמדה בלתי מתפשרת נגד אפרטהייד בפלסטין".