"הוריקן שגה מפנה את המדינה לימין" - זו הייתה היום (שני) הכותרת הראשית של אתר החדשות של ערוץ הטלוויזיה הפורטוגלי CMTV בהתייחסו לתוצאות הבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול וצירפו את פורטוגל לרשימה הולכת וגדלה של מדינות חברות באיחוד האירופי שחוות התחזקות של מפלגות הימין הקיצוני.

כך מתמודד עולם ההיי טק הישראלי עם שגרת המלחמה הקשה
הקאמבק של בוריס ג'ונסון? המהלך הדרמטי שנרקם בפרלמנט הבריטי

הברית הדמוקרטית - קואליציה של מפלגות מרכז-ימין בהובלת מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, לואיש מונטנגרו, סיימה ראשונה עם 79 מושבים, בעוד המפלגה הסוציאליסטית בראשות פדרו נונו סנטוס הגיעה שנייה עם 77 מושבים.

על אף שעדיין ישנם ארבעה מושבים שתלויים בהצבעות בקלפיות בחו"ל ואשר קולותיהם ייספרו רק בשבוע הבא, סנטוס הודה היום רשמית כי המפלגה לא ניצחה בבחירות והפסידה את השלטון לטובת מפלגות הימין אחרי שמונה שנים.

את הדרמה האמיתית סיפקה מפלגת הימין הקיצוני שגה, בהנהגתו של אנדרה ונטורה שסיימה שלישית עם 48 מושבים לעומת 12 מושבים בלבד בבחירות לפני שנתיים ולעומת נציג אחד בלבד בבחירות 2019, הראשונות שבהן השתתפה. "זו תוצאה היסטורית בהחלט", הכריז ונטורה. "שגה ביקשה להפוך לחלק מרכזי במערכת הפוליטית והיא השיגה את התוצאה הזו. אנחנו רוצים לתת לפורטוגל ממשלה יציבה".

אולם למרות שאיפתו של ונטורה להפוך לחלק מהקואליציה הבאה, עדיין לא ברור אם זה יקרה בפועל. מונטנגרו, שצפוי לקבל את המנדט להקמת הממשלה מהנשיא מרסלו רבלו דה סוסה, הבהיר עוד לפני הבחירות כי הוא לא מתכוון לשתף פעולה עם מפלגת הימין הקיצוני. אולם עדיין חסרים לו 37 צירים כדי להשיג את הרוב של 116 מתוך 230 חברי הפרלמנט, וגם אם יפנה למפלגת היוזמה הליברלית עם שמונה מושבים, הוא יהיה רחוק מהמטרה.

בשל כך, ההערכות הן שמונטנגרו יהיה תלוי בשגה לטובת קידום החקיקה והעברת התקציב, במיוחד אם יקים ממשלת מיעוט ולא יפתיע עם הסכם עם הסוציאליסטים. "כאשר ממשלה מציגה תקציב, היא מקיימת משא ומתן עם כל הסיעות", ציינה אנה סה לופז, הפרשנית הפוליטית של העיתון פבליקו. "הוא ייתן כמה דברים לשגה, אנחנו פשוט לא יודעים מה".

ונטורה, ד"ר למשפטים שהיה פרשן כדורגל בערוץ CMTV, הקים את שגה בשנת 2019 אחרי שפרש מהסוציאל-דמוקרטים. הוא מוביל קו תקיף נגד המהגרים, בייחוד בני הרומא, והצהיר כי "פורטוגל צריכה ניקוי". בנוסף, הוא נאבק נגד השחיתות השלטונית והציג את שגה כאלטרנטיבה לשתי המפלגות הגדולות האחרות. שערוריית השחיתות של הממשלה היוצאת, שהביאה להתפטרות ראש הממשלה אנטוניו קושטה, בשל חקירה על אי סדרים בחוזים של המדינה ולהקדמת הבחירות, העניקה דלק נוסף לקמפיין של שגה.

ההישג של שגה מצטרף למגמה של התחזקות מפלגות הימין הקיצוני באירופה, שלושה חודשים בלבד לפני הבחירות לפרלמנט האירופי. מפלגות הימין הקיצוני כבר שולטות באיטליה מאז אוקטובר 2022, בעוד שמפלגת השבדים הדמוקרטים בעלת השורשים הניאו נאציים הגיעה שנייה בבחירות בספטמבר 2022 והיא חברה בקואליציה.

מפלגת החירות של חירט וילדרס סיימה ראשונה בבחירות בהולנד בנובמבר שעבר עם רבע ממושבי הפרלמנט, אולם עדיין מתקשה להקים קואליציה. בצרפת, מארין לה פן ממפלגת האיחוד הלאומי מובילה בסקרים לקראת הבחירות הבאות לנשיאות ב-2027, בעוד שבגרמניה פרצו הפגנות ענק נגד מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה אחרי שהמפלגה הניאו נאצית הגזענית הגיעה ליותר מ-20 אחוז בסקרים.

על כן, לא מפליא שמפלגות הימין הקיצוני מיהרו לברך את ונטורה ושגה. "העם הפורטוגזי הגן על זהותו ועל השגשוג שלו", הצהיר ג'ורדן ברדלה, נשיא החזית הלאומית בצרפת. "הקרב של חברנו ובעל בריתנו אנדרה ונטורה נגד השמאל הגלובליסט ולמען ההגנה על הריבונות הלאומית וההגנה על אירופה מהווה דוגמה", נמסר ממפלגת פידס של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן.