המגעים לעסקה לשחרור חופים: המדינות המתווכות הציגו "חזון חדש", לפיו ישראל וחמאס יגיעו להפוגה הומניטרית, במקום הפסקת אש, כדי להפחית את ההסלמה בחודש הרמדאן, כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו קטארי, מפי מקור מצרי. לדבריו, הדבר בא בעקבות דרישה של הממשל האמריקני, שפועל כדי לשפר את תנאי החטופים הישראלים ולהבטיח הגעה זמנית של תרופות ומזון.

עוד הדגיש הגורם כי "חל שינוי קל בעמדת הממשל האמריקני, שהחל לגלות גמישות לגבי המשך המלחמה ולחלק מהתנאים שקבעה ישראל כדי להגיע לעסקה לשחרור החטופים שלה. פקידים בממשל ביידן רוצים להשיג פריצת דרך שתשמש תנופה במערכת הבחירות בארצות הברית, לכן יש לחץ גדול על קהיר, מצד וושינגטון, להגיע לפריצת דרך".

הפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין מול הקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין מול הקריה (צילום: אבשלום ששוני)

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בנוסף, המקור המצרי חשף כי צרפת פועלת לחדש את הסכם הכנסת התרופות לחטופים הישראלים בשבי החמאס בעזה, בתמורה להכנסת תרופות לבתי החולים ברצועה. במקביל, גורם בהנהגת חמאס ששוחח עם העיתון, הבהיר כי בעוד שארגון הטרור הגיש "הצעות רציניות כדי להגיע להסכם", ישראל היא זאת ש"לא מראה רצינות". לדבריו, "המדינות המתווכחות שיבחו יותר מפעם אחת את תגובת הארגון למאמצים שנעשו, חמאס חש כאב על תושבי רצועת עזה ולא יפספס הזדמנות להקל על סבלם".

גורמים בחמאס ובמצרים מסרו בסוף השבוע האחרון לוול סטריט ג'ורנל כי בדוחא מאיימים לגרש את בכירי חמאס אם השיחות לעסקת חטופים והפסקת אש יקרסו. עוד נמסר מפי הגורמים המצרים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר עדיין חש שידו על העליונה בשיחות. חמאס למעשה יחדש מחר את מאמצי המשא ומתן בקהיר. לדבריהם, הוא מסתמך על הקרע הפוליטי הפנים ישראלי, על העימותים בתוך קבינט המלחמה ועל הלחץ האמריקאי להגביר את הסיוע ההומניטארי לתושבי הרצועה. עוד דווח כי מדינות ערב לוחצות כעת להפסקת אש ראשונית של יומיים בתחילת חודש רמדאן ביום שני או שלישי. 

יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

בתוך כך, המוסד התריע כי חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה ואף חותר להבערת האזור במהלך הרמדאן על חשבון הפלסטינים ברצועת עזה. עוד נמסר מהמוסד כי נמשכים המגעים לעסת חטופים ושיתוף הפעולה עם המתווכות בניסיון להביא לצמצום הפערים וקידום הסכמות. ראש המוסד דדי ברנע נפגש עם ראש ה-CIA ביל ברנס, על מנת לדון בנושא המאמצים להגיע לעסקה לשחרור החטופים שנמצאים בידי חמאס בעזה. בפגישתם של השניים עדכן ברנס את ראש המוסד על שיחותיו במצרים ובקהיר ביומיים האחרונים בעניין עסקת החטופים.