בית הנבחרים האמריקאי אישר היום (רביעי) בתמיכה גורפת של שתי המפלגות את הצעת החוק שעשויה לאסור את פעילותה של הרשת החברתית טיקטוק בארה"ב בתוך חודשים אחדים בשל קשריה למשטר הסיני.

בעיצומו של מסע הבחירות: טראמפ קיבל בשורה מעודדת נוספת
דורשות צדק ולקיחת אחריות: ארגון נשות הדסה בפנייה למזכ"ל האו"ם

ברוב של 352 תומכים מול 65 מתנגדים, אושרה הצעת החוק הדו מפלגתית  שקובעת כי ByteDance, חברת האם הסינית של טיקטוק, חייבת למכור את השליטה שלה ברשת החברתית הפופולרית בתוך 165 יום מרגע שהחוק יהפוך לרשמי או שטיקטוק תוסר מכל חנויות האפליקציות ושירותי האכסון בארה"ב.

כעת עוברת הצעת החוק לסנאט, אולם עדיין לא ברור אם היא תזכה לתמיכה גורפת בדומה לבית הנבחרים, כאשר מנהיג הרוב הדמוקרטי, הסנאטור צ'אק שומר, עדיין לא הביע את מחויבותו לקדם את ההצבעה. עם זאת, הסנאטור הדמוקרטי, מארק וורנר, שעומד בראש ועדת הסנאט לענייני מודיעין, וסגנו הרפובליקני, מרקו רוביו, הצהירו כי הם "מצפים לעבוד יחד כדי להעביר את הצעת החוק הזו".

מנהיג הרוב הרפובליקני, סטיב סקאליס, הודיע ביום שני בלילה כי הוא מתכוון לקדם את תהליך החקיקה כבר השבוע, וזאת אחרי שוועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים אישרה את הצעת החוק פה אחד ביום חמישי שעבר.

הודעתו של סקאליס מבטאת אירוע חריג שבו הרפובליקנים פועלים בניגוד לדעתו של הנשיא לשעבר טראמפ שאמר ביום שני כי הוא שינה את דעתו ואינו תומך בחרם על טיקטוק, על אף שהוא עדיין רואה בה סיכון ביטחוני, מאחר שזה יסייע דווקא לפייסבוק.

"למען האמת, יש המון אנשים בטיקטוק שאוהבים את זה. יש המון ילדים צעירים בטיקטוק שיתחרפנו בלי זה", אמר בריאיון ל-CNBC. "מה שאני לא אוהב זה שבלי טיקטוק, זה יהפוך את פייסבוק לגדולה יותר, ואני רואה בפייסבוק אויבת של העם, יחד עם רוב התקשורת".
 
סוכנויות הממשל בארה"ב התריעו בשנים האחרונות כי טיקטוק אוספת מידע על אזרחים אמריקאים, ובנוסף היא חשודה בקשרים למפלגה הקומוניסטית בסין ולשירותי הביון שלה. מחוקקים ברמה הפדרלית וברמה המדינתית כבר קידמו חקיקה שתאסור על השימוש ביישומון במכשירים ממשלתיים, אולם עד כה נכשלו המאמצים להגביל את השימוש גם במכשירים פרטיים.

בטיקטוק הזהירו בתגובה להצעת החוק כי היא "תמנע מ-170 מיליון אמריקאים את הזכות החוקתית שלהם לחופש ביטוי". הרשת אף הפצירה במשתמשים שלה להפעיל לחץ על חברי הקונגרס ואנשי צוות של נבחרי הציבור דיווחו על כמות אדירה של שיחות בימים האחרונים.