מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, הצהיר כי יש "הצעה מוצקה להפסקת אש על השולחן" וכי ממתינים עדיין להסכמת חמאס. הוא גם קרא לישראל לשים דגש על הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה במקביל להמשך הלחימה "הנדרשת" בחמאס. 

בלחץ מהחות'ים? ארה"ב ניהלה שיחות חשאיות עם איראן | דיווח
איטליה מסרבת להסגיר מחבל פלסטיני לישראל: "עלול לסבול מיחס אכזרי ובלתי-אנושי"

"האם חמאס רוצה לסיים את הסבל שגרמה לו?", תהה בלינקן במסיבת עיתונאים במחלקת המדינה אחרי פגישה עם הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, ז'וזפ בורל. "אנחנו מעורבים באופן אינטנסיבי בכל יום, כמעט בכל שעה, עם קטאר, עם מצרים, כדי לראות אם אנחנו יכולים להשיג הסכם להפסקת אש שיוציא את החטופים, יביא להכנסת עוד סיוע וייצור נתיב שאולי יוביל לפתרון יותר בר קיימא ובטוח.

בלינקן הביע תנחומים למשפחתו של חלל צה"ל איתי חן ז"ל, שגופתו מוחזקת בעזה והדגיש כי "החטופים נותרו במרכז המחשבות שלנו ובלבנו". "אף אחד לא צריך לעבור את מה שהם עברו ואת מה שמשפחות החטופים האחרות ממשיכות לעבור", אמר. "זו סיבה נוספת שהפסקת אש תהיה קריטית כל כך, כדי לאפשר לנו להביא עוד חטופים הביתה".

בהתייחסו לסוגיית הסיוע ההומניטרי, בלינקן הפציר בישראל להקל על הכנסת המשלוחים לרצועת עזה והדגיש כי היא צריכה לשים את זה בתור עדיפות עליונה. הוא ציין כי פתיחת המעבר ההומניטרי למשאיות בצפון הרצועה השבוע, יחד עם הצנחת הסיוע וההיערכות להקמת המזח החדש, מהווים התפתחות "חיובית", אולם הדגיש כי זה לא מספיק.

הנהגת חמאס (צילום: AFP)
הנהגת חמאס (צילום: AFP)

"ישראל עדיין צריכה לפתוח נקודות גישה רבות ככל האפשר ולהותיר אותן פתוחות כדי להבטיח שהדברים נכנסים באופן מתמשך", אמר. "יש להגביר את נפח הסריקות, את נפח הביקורת, במיוחד באזור אחד שבו ניתן לעשות יותר כדי להכניס יותר סיוע במהירות רבה יותר".

בלינקן הוסיף כי הנשיא ביידן הבהיר כי הגנה על אזרחים ואספקת סיוע צריכים להיות בעדיפות עליונה. "זה לא יכול להיות שיקול משני. ולכן, כשיש רצון, יש גם דרך לעשות זאת", אמר. "אנחנו מצפים שממשלת ישראל תבטיח שזה נמצא בעדיפות. הגנה על אזרחים, להביא לאנשים את הסיוע שהם צריכים. זו צריכה להיות המשימה מספר אחת, אפילו כאשר הם עושים את מה שנדרש כדי להגן על המדינה וכדי להתמודד עם האיום מצד חמאס".