ברקע הלחץ האמריקאי הגובר על ישראל במלחמה בעזה, מנהיג הרוב הדמוקרטי צ'אק שומר אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "איבד את דרכו" וקרא לבחירות בישראל. "נתניהו איבד את דרכו בכך שאפשר להישרדותו הפוליטית לקבל עדיפות על פני האינטרסים של ישראל", אמר שומר בנאום בסנאט היום (חמישי).

בין בנימין לבנימין: ארה"ב כבר מסמנת את מי היא רוצה כראש ממשלה | אנה ברסקי
חוסר אמון: המסר הברור שהעבירה וושינגטון לנתניהו וממשלתו

נאומו הוא האחרון בסדרה של אזהרות מהבית הלבן שמטרתם ללחוץ על ישראל ועל ממשלת נתניהו לאפשר סיוע הומניטרי נוסף לעזה ולחשוב מחדש על תוכנותיה. "בזמן הקריטי זה, אני מאמין שבחירות חדשות הן הדרך היחידה לאפשר תהליך קבלת החלטות בריא ופתוח לגבי עתידה של ישראל, בתקופה שבה כל כך הרבה ישראלים איבדו את אמונם בחזון ובכיוון שלהם", אמר. 

שומר אמר שהוא לא מאמין שנתניהו מתאים להוביל את ישראל לקראת סיום הלחימה, משום שנראה שהוא דוחה את רעיון המדינה הפלסטינית. "אף אחד לא מצפה מראש הממשלה נתניהו לעשות את הדברים שחייבים לעשות כדי לשבור את מעגל האלימות, לשמר את האמינות של ישראל על הבמה העולמית, ולפעול לפתרון שתי המדינות", אמר וקרא לקיים משא ומתן על "מדינה פלסטינית מפורזת לצד ישראל".

מוקדם יותר השבוע, שמונה סנאטורים דמוקרטים קראו לנשיא ביידן שלא לספק סיוע צבאי לישראל כשהם מאשימים כי ממשלת נתניהו מפרה את החוק האמריקאי מאחר שהיא מפריעה למאמצים להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה.  

"הקטסטרופה ההומניטרית החמורה שמתפתחת בעזה היא כמעט חסרת תקדים בהיסטוריה המודרנית", נאמר במכתב שיזם הסנאטור ברני סנדרס, ואליו הצטרפו בין היתר הסנאטורים ג'ף מרקלי וכריס ואן הולן. "ההתערבות של ממשלת נתניהו בפעילויות ההומניטריות מנעה מסיוע במימון אמריקאי מלהגיע למקבלים המיועדים באופן בטוח ומתוזמן". 

ברני סנדרס (צילום: רויטרס)
ברני סנדרס (צילום: רויטרס)

לפי הסנאטורים, ההתנהלות של ממשלת ישראל היא הפרה של החוק לסיוע הומניטרי שקובע כי לא יינתן סיוע צבאי כלשהו למדינה "שידוע לנשיא כי הממשלה שלה מונעת או מגבילה באופן אחר, באופן ישיר או עקיף, את המעבר או המשלוח של סיוע הומניטרי של ארה"ב". 

הליכוד: "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית"

מהליכוד נמסר בתגובה כי "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם.בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל אמר שקריאתו של שומר לבחירות חדשות בישראל היא "גרוטסקית" ו"חסרת תקדים". השגריר לשעבר בישראל דיוויד פרידמן: אני פשוט נגעל מהנאום הזה. המנהיג הנבחר הדמוקרטי של ישראל מוביל את אומתו בהגנה על אויב ברברי, נוקט אסטרטגיה מוצלחת שזוכה לתמיכה רחבה על ידי עם ישראל, ומנהיג הרוב בסנאט דוחף בפומבי לשינוי משטר באמצע מלחמה! הוא צריך להתבייש. הכל עניין של פוליטיקה".

שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג: ישראל היא דמוקרטיה ריבונית. זה מזיק עוד יותר כאשר בזמן מלחמה נגד ארגון הטרור הרצחני חמאס מתבטאים לגבי פוליטיקה פנימית של בת ברית דמוקרטית. זה מזיק לאינטרסים  למטרות המשותפות שלנו".

דובר הבית הלבן: "שומר נתן לנו התראה מוקדמת על כך שהוא מתכוון לשאת נאום בנושא ישראל. הוא לא ביקש אישור ואנחנו לא הבענו דעה בנושא. זכותו להביע את דעתו".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "נאומו של הסנטור צ'אק שומר הוא הוכחה לכך שאחד אחרי השני מאבד נתניהו את גדולי התומכים של ישראל בארה"ב. מה שיותר גרוע - הוא עושה את זה בכוונה. נתניהו גורם נזק כבד למאמץ הלאומי לנצח במלחמה ולשמור על ביטחון ישראל".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט: "ללא קשר לעמדתנו הפוליטית, אנחנו מתנגדים בצורה נחרצת להתערבות פוליטית חיצונית בענייניה הפנימיים של ישראל. אנחנו עם עצמאי, לא רפובליקת בננות. סכנת הטרור בדרך למערב, טוב יהיה אם יסייעו לישראל במלחמתה הצודקת, ויגנו בכך גם על עצמם".

חה״כ הרב גלעד קריב: ״הדברים הנוקבים של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר – היהודי האמריקאי הכי בכיר בפוליטיקה בוושינגטון - הם עוד לבנה שנשמטת בחומת היחסים האסטרטגים עם הממשל האמריקאי. נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר מסכנים את מדינת ישראל. נקודה. סוף פסוק. ישראל אינה יכולה להתמודד עם טבעת החנק האיראנית לבדה. העמקת הפערים מול הממשל האמריקאי היא פגיעה דרמטית בביטחון הלאומי. רק על זה צריך לסיים את כהונת הממשלה הנוכחית״.