העולם היהודי לא שוכח את קורבנות ה-7 באוקטובר. כ-150 רבנים בעלי שם השתתפו השבוע בטקס זיכרון וחניכת אנדרטה לזכר הנרצחים שהתקיים בבית העלמין החדש של הקהילה היהודית בפורטו שבצפון פורטוגל. שמות הנרצחים והנספים באותה שבת שחורה של שמחת תורה הונצח על גבי אנדרטה שנחשפה בפני משתתפי האירוע. את האירוע המרגש ערכו איגוד הקהילות היהודיות באירופה (EJC), הקהילה היהודית של פורטו ומרכז הרבנות האירופאי במסגרת ביקור הרבנים בוועידת הכשרות המתקיימת בימים אלה בעיר. 

את התפילה ניהל הרב שמחה שטיינברג מאיינדהובן, הולנד, ובין הדוברים היו הרב בנימין ג'ייקובס, יו"ר ועד רבני הולנד, והרב נתנאל לב, חבר ועד הרבנים של ליובאוויטש, פריז, ואביו של בנימין לב ז"ל שנפל בקרבות מול המחבלים באותה שבת נוראה. 

"בני בנימין נפל בקרב בשביעי באוקטובר, כשיצא להגן בגופו על עם ישראל. הוא היה חייל מצטיין בצנחנים, ונבחר במיוחד להגיע לרצועת עזה באותו בוקר. דבר אחד מנחם אותי וזו הידיעה שהוא מסר את נפשו כדי להגן ולהציל יהודים אחרים. יהי זכרם, של בני ושאר החיילים שנהרגו, ברוך״, אמר הרב לב וריגש את קהל השומעים. ״בנימין יצא ממחבואו כדי לסייע בחילוץ פצוע ונפצע בעצמו. ימים אחדים קודם לכן דיברנו בפעם האחרונה. אמרתי לו שאני גאה בו על כך שהוא תורם את גופו להגנה על המדינה, והוא ענה לי בסגנון האופייני לו, ׳אני יודע׳״, הוסיף בהתרגשות. 

"אנו עדים כאן היום לשילוב בין הנורמלי והלא נורמלי, המקובל והלא מקובל. בית קברות יהודי חדש וקבוע והאנדרטה הנוראה של ה- 7 באוקטובר. ואנחנו רואים עם דמעות בעיניים שהעולם מקבל את הבלתי מקובל על ידי גינוי ישראל ואי גינוי מופעי האנטישמיות", אמר הרב ג'ייקובס למשתתפי האירוע. 

טקס חניכת האנדרטה (צילום: יח''ץ CIP/CJP)
טקס חניכת האנדרטה (צילום: יח''ץ CIP/CJP)

שליחו הראשי של הרבי מליובאוויטש בפורטוגל, הרב אלי רוזנפלד, דיבר בהתרגשות אל הנוכחים. ״המחווה היום מבטאת את חוסנו של העם היהודי. למרות הכאב שחווה בשמחת תורה, עם ישראל ימשיך לחיות ולשגשג. עם ישראל חי!", קרא.

הקהילה היהודית בפורטו חנכה את בית הקברות החדש שלה בשנה שעברה, באפריל 2023. הטקס התקיים ביום הזיכרון וכלל מחווה לחללי צה"ל וגם טקסים שהוקדשו לאדמה המקודשת החדשה. את האירוע ניהלו רבנים מפורטוגל, ישראל, ארה"ב ובריטניה.

"שדה השוויון של יצחק אבוהב" הוא שמו של בית העלמין בפורטו והוא מנציח את הרב הראשי של הקהילה שחי ונפטר בפורטו לאחר גירוש יהודי קסטיליה. "אנחנו אפילו לא יודעים איפה הוא קבור כי האינקוויזיציה השמידה כל זכר לקהילה היהודית של אותה תקופה", אמר הרב הראשי של הקהילה כיום, דניאל ליטבק.

"לפני חמש מאות שנה נשדדו יהודי פורטו מכל נכסיהם, בתיהם, אפילו בית הקברות שלהם נהרס. בית הקברות החדש הזה הוא סימן לחיים יהודיים. לכבד כאם את הרוגי הטבח באוקטובר פירושו לכבד את כל העם היהודי, בעבר, בהווה ובעתיד", אמר הרב יואל זכרי. 

 "אני רוצה להודות לקהילה היהודית בפורטו על העבודה הטובה שהם עשו כדי להנציח את זכרם של כל החיילים והאנשים שנרצחו ומצאו את מותם ב-7 באוקטובר. זה מחמם את הלב. בעזרת השם, החטופים שלנו ישוחררו בקרוב בריאים ושלמים", נעל את הטקס הרב לב.