הביקורת במפלגה הדמוקרטית על נתניהו: לאחר דבריה של ננסי פלוסי, הסנאטור בוב מננדז, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט ומי שנחשב לתומך נלהב של ישראל, מצטרף גם הוא לביקורת על ראש הממשלה, כשאמר היום (ראשון) כי הקואליציה שבראשותו גרמה לפילוגים גדולים בחברה הישראלית עוד לפני הטבח ב-7 באוקטובר.

מננדז הדגיש כי לוושינגטון יש השפעה גדולה על ישראל, וכי "אנו משתמשים בהשפעה זו בלי הטלת תנאים מסוימים. כמו כן, התייחס למלחמה בעזה וקרא להגביר את הסיוע לתושבים העזתים: "לכולנו יש אחריות לעשות מאמצים נוספים לספק סיוע לרצועת עזה, אני מודאג מאוד ממה שמתרחש ברצועה, ומהמשבר ההומניטרי שם".

מננדז. ביקורת חריפה על נתניהו (צילום:  Kent Nishimura/Getty Images)
מננדז. ביקורת חריפה על נתניהו (צילום: Kent Nishimura/Getty Images)

קודם לכן, ננסי פלוסי, דוברת הקונגרס האמריקאי לשעבר ואחת הדמויות הבחירות במפלגה הדמוקרטית, מתחה ביקורת על ראש הממשלה ובדבריה התייחסה לנאומו של ראש הסנאט צ'אק שומר שקרא בשבוע שעבר לבחירות בישראל: "שומר אוהב את ישראל. העובדה שהוא נשא נאום כזה אומרת שצריך להקשיב לו כי המוניטין של ישראל בסכנה בגלל מה שקורה בעזה". היא הוסיפה: "מוזר לי לשמוע שנתניהו טוען שזו התערבות בפוליטיקה הישראלית אחרי שהוא התערב בצורה כל כך בוטה בפוליטיקה האמריקאית. אלפי אנשים ברחובות ישראל קוראים לבחירות - אפילו אתמול בערב. מה זה אומר שנתניהו לא מוכן להגיד שאחרי המלחמה הציבור הישראלי יהיה צריך לומר את דברו?". 

ננסי פלוסי, בנימין נתניהו (צילום: AFP via Getty Images)
ננסי פלוסי, בנימין נתניהו (צילום: AFP via Getty Images)

מוקדם יותר, ערך נתניהו מספר ראיונות לכלי התקשורת בארה"ב. בריאיון לרשת CNN סירב להתחייב לבחירות מוקדמות שיתקיימו בתום המלחמה ברצועה. לדבריו, "הציבור הישראלי יחליט". נתניהו המשיך והתייחס בהרחבה לנאומו של צ'אק שומר: "מה שאמר אינו ראוי, לא ראוי לנסות להחליף את המנהיגות הנבחרת בדמוקרטיה אחרת - אנחנו לא רפובליקת בננות".

בריאיון שערך לרשת FOX NEWS, התייחס נתניהו בהרחבה לפעילות אפשרית ברפיח, המעוז האחרון של חמאס ברצועת עזה: "אנחנו לא יכולים להשאיר חלקים של חמאס שנמצאים שם. כשאומרים לנו לא להיכנס לרפיח זה כמו להגיד לבני הברית 'אל תיכנסו לברלין'. אם נשאיר שליש או רבע מאויבינו - הם יבצעו את טבח 7 באוקטובר שוב". על הקריאות להקמת מדינה פלסטינית הוסיף: "רוב הישראלים מאמינים שמדינה פלסטינית היא נוסחה ליצירת פלטפורמה להתקיף את ישראל. הביקורות כלפיי מארה"ב הן לא נגדי - אלא נגד רוב הישראלים".

דבריה של פלוסי מגיעים שבוע בדיוק לאחר המתקפה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על נתניהו. בריאיון לרשת MSNBC אמר כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה נגד חמאס, אבל בעיני, ראש הממשלה בנימין נתניהו יותר פוגע בישראל, משעוזר לה, כשהוא לא פועל להפחתת מקרי המוות של האזרחים בעזה, ואני חושב שזו טעות, לכן אני רוצה לראות הפסקת אש, שבה יהיה שחרור של חטופים בתמורה להפוגה של שישה שבועות".