האופוזיציה ברוסיה הפכה את היום האחרון בבחירות לנשיאות למפגן מחאה נגד הנשיא ולדימיר פוטין עם תורים ארוכים בקלפיות ברחבי המדינה ובחו"ל, בהתאם לצוואתו של אלכסיי נבלני שמת בחודש שעבר. לפי הדיווחים, עשרות בני אדם נעצרו.

לא מהעולם הזה: הר הגעש התפרץ באיסלנד - וצבע את השמים באדום | צפו בתיעוד
הביקורת הדמוקרטית נגד נתניהו גוברת: "ניסה להתערב בבחירות בארה"ב"

בדיוק בשעה 12 בצהריים - בהתאם ל-11 אזורי הזמן השונים מהמזרח הרחוק של רוסיה דרך סיביר והרי אורל ועד מוסקבה וסנט פטרבורג - החלו להיווצר תורים ארוכים בכניסות לקלפיות במסגרת פעולת המחאה "צהריים נגד פוטין". נבלני קרא לקיים את צעד המחאה בסרטון שפרסם כשבועיים לפני מותו, ונאמניו החליטו לממש את בקשתו כצעד לזכרו של מתנגד המשטר המפורסם ביותר.

"בשעה 11:55, לא היה תור בכלל. בשעה 12:01, כבר היה תור של כ-80 אנשים", דיווח אתר החדשות העצמאי מדיהזונה מאחת הקלפיות במוסקבה, כאשר סרטונים ותמונות הציגו ראות דומים בערים נוספות. חלק מהמצביעים לא הסתפקו בעמידה בתור וכתבו על פתקי ההצבעה את שמו של נבלני ואת שמותיהם של מתנגדי משטר נוספים או השחיתו את פתקי ההצבעה. לפי ארגוני זכויות אדם, לפחות 70 בני אדם נעצרו על הפרעה לקיום הבחירות.

אזרחים רוסים עומדים בתור לקלפי במוסקבה (צילום: רויטרס)
אזרחים רוסים עומדים בתור לקלפי במוסקבה (צילום: רויטרס)

מחאת "צהריים נגד פוטין" התקיימה גם בכניסה לקלפיות שהוקמו בנציגויות הדיפלומטיות הרוסיות בערים מרכזיות במדינות המערב. "זו הייתה המשאלה האחרונה של נבלני", אמר אחד המצביעים בפוקט שבתאילנד בשיחה עם הגרדיאן. "אני פה כדי לכבד את המורשת שלו". 

בברלין נמסר על לפחות אלפיים בני אדם בתור ליד השגרירות, שהגיבה עם ציוץ ציני שאמר כי "אנחנו שמחים לראות את כל האזרחים הרוסים שמוכנים להצביע". בין הנוכחים בתור בברלין היו האלמנה, יוליה נבלניה, שזכתה לקריאות תמיכה מהנוכחים, וקירה ירמיש, הדוברת של נבלני, וגם איש העסקים הגולה, מיכאיל חודורקובסקי, מהמתנגדים הבולטים ביותר למשטר פוטין.

אזרחים רוסים מפגינים נגד פוטין בפריז (צילום: רויטרס)
אזרחים רוסים מפגינים נגד פוטין בפריז (צילום: רויטרס)