"אני עובד ב'אמזון' בניו יורק כבר תשע שנים ועד ה־7 באוקטובר לא חוויתי שום דבר אנטישמי שם", אומר מיכאל (שם בדוי; כל השמות בכתבה בדויים), ישראלי־אמריקאי שעובד בחברה כמפתח תוכנה. “תמיד היו יחסים טובים בין הישראלים שעובדים פה ובין העובדים האחרים, זו חברה שאף פעם לא היו בה הפגנות, מחאות, ביטויי אנטישמיות. גם לא כשישראל הייתה במבצעים קודמים. אבל מאז השבת השחורה משהו השתנה. זה לא קרה בבת אחת, זה היה תהליך".

הפתעת בחירות? לא ברוסיה - פוטין בדרך לכהונה נוספת
בכירים דמוקרטים נגד נתניהו: "הקואליציה שלו מפלגת את החברה בישראל"

איך זה בא לידי ביטוי?
“בהתחלה בדברים הקטנים, למשל למפגשים אחרי עבודה ‘שכחו’ להזמין אותי. אחר כך בשיחות במשרדים היו עובדים שהכחישו את הטבח של ה־7 באוקטובר והתחילו לדבר על פשעי מלחמה שישראל מבצעת. היו שאמרו שצריך להטביע את כל הישראלים בים ודברים בסגנון הזה. זה לא נעים לשמוע, בטח לא מאנשים שהייתי בקשר טוב איתם ועכשיו הם רואים בי אויב. אחר כך התחילו לשלוח בקבוצות וואטסאפ שאני חבר בהן הודעות כמו ‘אני עומד עם פלסטין’, ‘הגיע הזמן לשחרר את פלסטין הכבושה’ ו’צריך לשרוף למוות את הישראלים’. בכל מיני קירות יש מדבקות של Free Palestine ובמעליות תראה גרפיטי בערבית, אני מניח שהן נגד ישראל".

במגזין The European Conservative נחשף בינואר האחרון כי עובדי “אמזון" נהגו להפיץ הודעות פרו־פלסטיניות ואנטישמיות, לאחר דליפת מסמכי תקשורת פנימיים בחברה. “זה קרה בפלטפורמת המסרים Slack", מספר מיכאל. "הם כתבו שהישראלים אונסים פלסטיניות ועורפים ראשי ילדים. הפחד העיקרי שלי הוא שמתישהו זה יעבור מדיבורים למעשים, ואין מי שבאמת יגן עלינו".

בידיעה צוין כי כמה ישראלים התלוננו לממונים עליהם. “האחראים מפחדים להתעסק עם הפרו־פלסטינים ועם העובדים הערבים בחברה ומעדיפים להיות ניטרליים", מסביר מיכאל. “כל כך ניטרלי, שזה כבר הפך לאנטי־ישראלי. אני מרגיש שאין לי גב מהממונים עליי".

מחברת "אמזון" העולמית נמסר בתגובה: “איננו סובלניים לאפליה או הטרדה מכל סוג שהוא במקום העבודה. אנחנו חוקרים כל התנהגות כזו שמדווחת, וננקוט צעדים מתאימים נגד כל עובד שיימצא שהפר את המדיניות שלנו, כולל סיום העסקתו".

 “לא מרגישה בטוחה"

נועה עובדת במשרדי “אפל" בקליפורניה מזה חמש שנים, ומספרת כי הדינמיקה בין העובדים השתנתה מאז ה־7 באוקטובר. “יש עובדים שפשוט הפסיקו לדבר איתי ועם שאר הישראלים", היא אומרת. “זורקים לנו מבטים של כעס יחד עם הערות כמו ‘Free Palestine’. בהתחלה ניסינו להסביר להם את המצב, אבל מהר מאוד הבנו שאין עם מי לדבר. בהמשך, ככל שהמלחמה נמשכה, התחילו לרוץ גם כל מיני הודעות במיילים אנונימיים ובקבוצות וואטסאפ כמו ‘ישראל מבצעת פשעי מלחמה’, ‘צריך להרוס את הדיכוי הישראלי’ ו’אנחנו תומכים בחמאס’".

מה ההנהלה עושה עם זה?
“האמת היא שההנהלה מאוד קשובה, וכשיש משהו אנטישמי אז ישר מגנים את זה, ומזמנים לשימוע את מי שהתבטא כך. הייתה לא מזמן עובדת גרמנייה אחת (נטאשה דאך, ד"פ) שעבדה בשלוחה הטורקית ופוטרה מ’אפל’ אחרי שפרסמה פוסט אנטישמי באינסטגרם".

את מרגישה בטוחה?
“כרגע כן. אני מרגישה בטוחה, אבל אני לא מחצינה יותר מדי את הישראליות שלי, כי אי אפשר לדעת מתי הם יעברו מאלימות מילולית לאלימות פיזית, בטח עכשיו בחודש הרמדאן. במבצע ‘שומר החומות’ הרגשתי יותר בטוחה, כי לא היו יותר מדי עובדים שיצאו נגד ישראל או שקראו לנו ‘רוצחים’. עכשיו זו מלחמה שהוציאה מהאנטישמים את הצדדים הכי גרועים שלהם, וזה הרבה יותר מפחיד. אני שמחה שההנהלה נותנת גב ומאוד רגישה בנושאים האלה, ואני רוצה להאמין שהיא לא תיתן לאלימות לקרות".

מחברת “אפל" העולמית נמסר: “אפל פועלת ללא לאות לטפח תרבות שבה כולן וכולם שייכים, ואנו מצפים מכל העובדים שלנו לפעול לפי המדיניות האתית והעסקית המאוד ברורה שלנו. אנו חוקרים ביסודיות טענות להתנהגות לא נאותה, וככל שנידרש, לא נהסס לנקוט פעולה מיידית, לרבות סיום העסקה".

“הכניסה למשרדים של 'טיקטוק' מאוד מלחיצה בימים אלו", אומר דניאל, ישראלי שעובד במשרדי החברה בלוס אנג’לס מזה שנה וחצי. “אני לא מרגיש בטוח להראות שאני ישראלי ובטח לא שאני בעד ישראל. הרבה מהעובדים מתביישים לומר שהם יהודים. יש פה גרעין מאוד חזק של תומכי חמאס ופרו־פלסטינים, וחלקם מסתובבים גם עם סיכות של דגלי פלסטין".

יש לציין כי בדצמבר האחרון פורסמו ב“פוקס ביזנס" עדויות של עובדים ישראלים ויהודים על אווירה עוינת בחברה ואף נטען בידיעה כי עובדים ב"טיקטוק" חגגו לכאורה את המתקפה של חמאס.

משרדי טיק טוק (צילום: Mario Tama/Getty Images)
משרדי טיק טוק (צילום: Mario Tama/Getty Images)


ראית או חווית מקרי אלימות?
“בדרך כלל זה מתבטא בוויכוחים קולניים ובקללות כלפי יהודים, אבל עדיין לא היה איזה אירוע פיזי כלשהו. אני מרגיש שההנהלה לא נותנת לנו גיבוי ולא מגנה הערות אנטישמיות וכשדיווחתי לממונה עליי, הוא אמר ש’הקו בין אנטישמיות לחופש הדעה מטושטש’, וכי הוא אינו מרגיש צורך להעיר לעובדים הפרו־פלסטינים. יש תחושה שלאחראים נוח להחליק את זה ולא לעשות ביג דיל מהערה אנטישמית או מאפליה כזו או אחרת, וגם לא להתעמת עם העובדים הפרו־פלסטינים. אני לא מרגיש שמצדדים בנו, אבל לא אומרים את זה ישירות".

מחברת "טיקטוק" העולמית נמסר: “לטיקטוק יש מדיניות ברורה נגד אפליה והטרדה במקום העבודה, והעובדים שלנו מוזמנים לדווח על חששותיהם, גם באופן אנונימי אם יבחרו בכך. כל מקרה נחקר לגופו על ידי הצוות הפנימי המתאים לכך".

“קל יותר לעבוד בישראל"

באוקטובר האחרון פיטרה "גוגל" מספר עובדים לאחר שאלה פרסמו תוכן אנטישמי במערכות התקשורת הפנימיות של החברה, ובימים האחרונים פוטר מהנדס לאחר שבמהלך נאום של מנכ"ל "גוגל ישראל" ברק רגב בכנס בניו יורק צעק שהוא מסרב לבנות טכנולוגיה המניעה רצח עם.

“אני עובד בחברה כבר עשר שנים, וכל פעם שהיה בישראל מבצע כלשהו, זה גרר תגובות נגד ישראל מצד חלק מהעובדים, אבל אף פעם זה לא היה בצורה אינטנסיבית כמו עכשיו", מספר קובי, ישראלי־אמריקאי שעובד במשרדי החברה בניו יורק. “זה בא לידי ביטוי ביחס המזלזל והכועס של הקולגות הפרו־פלסטינים כלפי כל מי שיהודי או ישראלי או אפילו תומך בישראל. רוב העובדים מסתירים את יהדותם ולא מדברים עברית. בבתי השימוש אתה יכול לראות שכתוב ‘Free Palestine’ ו־’Kill All Jews’. על הלוחות שבהם יש מדבקות דגלים של כל המדינות שיש לגוגל שלוחות אצלן מחקו את דגל ישראל וציירו דגל פלסטין".

התלוננת?
“כן, דיווחתי לאחראים עליי, ולמען ההגינות אני חייב להגיד שהם הקשיבו לי ואמרו שכשיאתרו את מי שמפיץ את כל הסיסמאות האלימות האלה, הם יענישו אותו. זה עדיין לא קרה אבל אני רוצה להאמין להם שכשבאמת הם ידעו מי זה – הוא יפוטר".

משרדי גוגל בניו יורק  (צילום: רויטרס)
משרדי גוגל בניו יורק (צילום: רויטרס)


אתה חושש שזה יגלוש מעבר לדיבורים וגרפיטי?
“אני לא יודע, הקו בין אלימות מילולית לאלימות פיזית הוא מאוד דק, בטח בתקופה כזאת שהכל מאוד טעון ויכול להתפוצץ ברגע. זה לא נעים לעבוד בסביבה עוינת, בטח כשמדובר במשרה שכל החיים חלמתי להגיע אליה, אבל אני מקווה שכשהמלחמה הזאת תיגמר וכל החטופים יחזרו הביתה, הרוחות יירגעו וכל הגל הזה של האנטישמיות ייחלש. יש מעל 2,000 עובדים ב'גוגל ישראל', ואני בקשר מתמיד איתם וחולק איתם חוויות על מה שקורה פה בארצות הברית וזה מאוד עוזר לי לדבר איתם, כי הם ישראלים והם מבינים. אבל עדיין, יותר קל להיות עובד גוגל בישראל היום מאשר בחו"ל".

מחברת גוגל העולמית נמסר: “יש לנו מדיניות ברורה במקום העבודה שאוסרת בתוקף התנהגות כזו והיינו מהחברות הראשונות שהצטרפו ליוזמה למלחמה באנטישמיות של הליגה נגד השמצה. אנחנו מתייחסים ברצינות לכל תלונה וחוקרים אותה ביסודיות ובעקביות. בתקופה האחרונה בהחלט נקטנו צעדים נגד עובדים שהפרו את מדיניות החברה".