יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן אינו עוצר. הוא אינו מוצא מנוח וכל כמה שנים הוא מודיע על פרויקט חדש ועל שינוי נוסף בממלכה הסעודית, שהייתה עד לא מזמן סמל לשמרנות דתית ומדבר שומם ברובה. ב-12 במרץ בכנס MIPIM "הפסטיבל האורבני העולמי" בעיר קאן בצרפת התרחש אירוע הנדל"ן החשוב בעולם ושם הוצג פרויקט "הריבוע" הסעודי. במה מדובר?

הפתעת בחירות? לא ברוסיה - פוטין בדרך לכהונה נוספת
מהגר לבנוני שנתפס בארה"ב טען: "אני חבר חיזבאללה, מקווה להרכיב פצצה"

סעודיה עתידית

בשנים האחרונות לא מפסיקה התקשורת הערבית לדווח על פרויקטים שיוזם בן סלמאן: מתקני בטיחות ונוחות בעיר הקודש מכה (וגם גורדי שחקים ומלונות פאר), קידום שוויון זכויות הנשים (כגון זכות הנהיגה), הכנסת קולנוע ותיירות לממלכה השמרנית ועוד. בשבע השנים האחרונות דווח בתקשורת הערבית על רצף של פרויקטים גרנדיוזיים של יורש העצר, כולם תחת כותרת "חזון סעודיה 2030". הראשון היה פרויקט עיר העתיד הטכנולוגית "ניום" (NEOM קיצור של ניאו-מֻסְתַקְבַּל – עתיד בערבית) במחוז תַבּוכּ הממוקם לגמרי לא במקרה בצפון-מערב הממלכה, סמוך לים האדום.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>


הפרויקט עליו הכריז בן סלמאן ב-2017, שעלותו הדמיונית מוערכת ב-500 מיליארד דולר, היה אמור להסתיים בעוד כשנה, אך הוא עדיין בראשית הקמתו. הפרויקט כולל עיר עתידית המכונה "אל-חַ'ט" (השורה), עיר חכמה קווית ראשונה מסוגה בעולם, שאורכה יהיה 170 ק"מ ותהיה מוכנה עוד כעשרים שנה. כשנה אחרי ההכרזה על "ניום", יצא לדרך פרויקט "הים האדום", מעין ריוויירה סעודית, רצועת חופים אקזוטיים יוקרתיים על פני 3,800 קמ"ר עם מרכזי ספורט ומלונות יוקרה. ישנם גם פרויקטים שכבר הושלמו, כגון רכבת "אל-חַרַמַיין" המשוכללת בין שדה התעופה של ג'דה וערי הקודש מכה ואל-מדינה, במסלול של 450 ק"מ. רכבת זו נוסעת במהירות של 300 קמ"ש ואמורה להסיע 60 מיליון נוסעים בשנה.

בשנים האחרונות, הונחו היסודות להקמתה של רשת רכבות מהירות מגבול ירדן בצפון ועד המפרץ הפרסי במזרח ומשם לאזור חג'אז במערב (מכה ואל-מדינה). במקביל נבנית רכבת תחתית חשמלית בבירה ריאד, עם 85 תחנות וללא נהג, שהשלמתה אמורה להיות השנה. 

לא רק בניינים ורכבות מציע בן סלמאן לממלכה. ב-2021 הכריז על פרויקט "המזרח התיכון הירוק", מלחמה במדבור, הכוללת שתילה של אלפי עצים והנחתן של מערכות השקיה בבירה ובעוד מוקדים ברחבי הממלכה. ניתן לחזות בחלק מהפרויקטים הללו ממטוסים החולפים מעל הממלכה (מעגלים בתוך המדבר).

הכעבה החילונית של יורש העצר

עוד לא הספקנו לעכל את מבול הפרויקטים, ויורש העצר פרסם לפני כשנה את "הריבוע החדש", פרויקט בנייה ענק בבירה הסעודית ריאד. פרויקט מרכז עסקים בגודל של יותר מ-19 קמ"ר שסביבו יוקמו מבנים מלאים טבע, שיוכלו להכיל מאות אלפי תושבים, עם אוניברסיטה המתמחה בטכנולוגיה ועיצוב, מלונות, שווקים, תאטרון, מוזיאון ועוד. במתחם המרכזי ייבנה "אל-מֻכַּעַבּ" (הקובייה) שיכיל שטח של 25 מיליון מטר מרובע. יהיו בו 80 אזורי בידור ותרבות והוא יוכל להכיל 420 אלף מבקרים ועובדים. המבנה יהווה מרכז מסחרי של הבירה וייראה באופק למרחקים, ממש כמו הפירמידות במצרים. המפלצת המתוכננת תהיה ה"דאון טאון" המודרני של ריאד שישמש זרז כלכלי משמעותי במסגרת תכנית הממלכה הסעודית 2030.

קשיים ומחסומים

הפרויקטים הענקיים נתקלים בלא מעט קשיים בדרך, אך נראה כי יורש העצר דוהר קדימה כמו בולדוזר. אי-אפשר שלא למצוא את הדמיון בין פרויקט "הריבוע" למבנה הכעבה, אליו פונים בשעת התפילה כל המוסלמים בעולם. רבים בעולם המוסלמי הפנו ביקורת על כך שהמבנה המתוכנן יהווה למעשה "כעבה קפיטליסטית", מעין אלטרנטיבה חילונית למבנה הדתי בעיר מכה. 

ישנן ביקורות בתוך הממלכה על הפרויקטים. לדוגמא, הקמת "ניום" במחוז תבוכ הייתה כרוכה בהפקעתם שטחים משבט חוייטאת שניסו ללא הצלחה למחות נגד הצעד. מחוץ לממלכה מחו פעילי זכויות אזרח על תנאים מחפירים של הפועלים בפרויקטים הסעודיים השונים (דומה לקטר לקראת המונדיאל). 

הפרויקטים אמורים לשדר מסר מבן סלמאן לעם הסעודי ולעולם לקראת הכתרתו בעתיד למלך. הם מבשרים את צעידתה של הממלכה תחת הנהגתו לעתיד של קדמה ופריחה כלכלית. נראה כי באמצעות הפרויקטים העצומים מעוניין יורש העצר להפגין את עוצמתה של ממלכה, המתיימרת להיות מובילת העולם הערבי והמוסלמי. בנוסף, מטרת יורש העצר בפרויקט 2030 לגמול את תושבי הממלכה מהתלות בנפט ולהוציא את הסעודים, כרבע מהם מתחת לגיל 25, לשוק העבודה. אלא שהדוגמאות של קטר והאמירויות אינן מעודדות ונראה כי רוב העובדים צפויים להגיע מהעולם השלישי. 

מומחים לכלכלה בעולם טוענים כי למרות עושרה, אין לסעודיה יכולת להשלים את כל הפרויקטים הללו ויש הטוענים כי חלקם לעולם לא יסתיימו, בעיקר המגה-פרויקט "ניום". ביקורות נוספות במערב הועלו בנושא רמות זיהום האוויר הגבוהות הכרוכות בפרויקטים הסעודים והפגיעה באיכות הסביבה. אחרים ביקרו את תכנון תשתיות הפיקוח והמעקב הביטחוני, שיפגעו משמעותית בחופש הפרטיות בערים והפרויקטים הללו. אך חשוב לזכור, כי אין מדובר בדמוקרטיה, מה שעלול ליצור עוד הרבה בעיות בעתיד, ככל שיגיעו אנשי מקצוע ועסקים מהמערב לקידום הפרויקטים.

ככלל, ברמה התרבותית-דתית, צפוי בן סלמאן להיתקל בעתיד בעוד מחסומים לא מעטים מול אנשי הדת השמרנים בממלכה המנסים לשמור על המסורת הדתית הווהאבית. אין ספק כי הצעדים המהירים בהם נוקט בן סלמאן בכל התחומים, התרבותיים והכלכליים, מעמידים אותו אישית ואת שלטונו בסכנה. אך נראה כי אין ליורש העצר שום כוונה לעצור. האם הפרויקטים שיזם קשורים בעקיפין לישראל?

מחכים לישראל?

עד כמה שקשה לדמיין חזרה לשיחות נורמליזציה בימים אלה, חשוב שלא נשכח כי כל הפרויקטים הללו תוכננו מעט לפני ותוך כדי הנורמליזציה של ישראל עם האמירויות ועם בחריין, מדינות קטנות הנשענות ביטחונית על הממלכה הסעודית. יש להניח, כי ללא הסכמתה של סעודיה לא היו הסכמים אלה נחתמים כלל. לא מן הנמנע, כי הסכמי הנורמליזציה עם שתי הנסיכויות מהווים עבור סעודיה בלון ניסויים, על מנת לבחון את ההישגים הכלכליים הטמונים בהם. 

פרויקט "ניום" לא נבנה במקרה בקצה הצפון-מערבי של הממלכה הסעודית. ברמה ההצהרתית, הוא נועד ליצור שיתוף פעולה כלכלי עם מצרים וירדן. מעבר לעובדה שמדובר בשתי מדינות החתומות על הסכמי שלום עם ישראל, הפרויקט עצמו ממוקם הכי קרוב שאפשר לאילת, מה שמרמז כי ישראל אמורה יום אחד לקחת בו חלק.  

דרישות הנורמליזציה של הממלכה הסעודית מישראל ידועות. ביום שאחרי המלחמה בעזה יצטרכו בישראל להעריך כיצד משתלב החזון הכלכלי של יורש העצר הסעודי עם קידומם של פרויקטים מקומיים: שיקום עזה והתנעת הכלכלה ברצועה ובגדה גם יחד. אך חשוב שבניגוד לעבר (ההשקעות של קטר בעזה לדוגמא), ההשקעות הסעודיות באזורנו יחזקו אך ורק את הגורמים הפלסטינים המתונים. אחרי הכל, לישראל ולסעודיה יש אינטרס משותף לקדם את כלכלת המזרח התיכון וישנם גם אויבים משותפים לא מעטים, בהם האחים המוסלמים ופלגיהם (כולל חמאס) ובאותה מידה גם איראן וגרורותיה.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC