אתמול (רביעי), דובר צה״ל חשף כי בלב שכונה אזרחית בעומק לבנון - חיזבאללה מאחסן חומרים מסוכנים ואמצעי לחימה ופרסם תיעוד בנושא: ״מתחילת הלחימה, צה"ל פועל כנגד התעצמות חיזבאללה, פוגע ביכולות של הארגון להעביר אמצעי לחימה ותוקף תשתיות ייצור אמצעי לחימה.

ההונאה הגדולה נחשפה: מחבלי חיזבאללה הסתתרו באמבולנסים בלבנון
בלב כפרים אזרחיים: חיזבאללה אחסן תשתיות ייצור עם אמצעים כימיים | תיעוד

ארגון הטרור חיזבאללה, ממקם את תשתיות הייצור שלו בלב אוכלוסיות אזרחיות בדרום לבנון, בבקאע ובביירות - ומשתמש בעם הלבנוני כמגן אנושי. בתיעוד גודל התקיפות, ריבוי פיצוצי המשנה ומשך השריפה בנכס - מהוות הוכחה נוספת לשיטת הפעולה של חיזבאללה במסגרתה מאחסן חומרי נפץ וחומרים כימיים מסוכנים בכפרים אזרחיים״, כך נמסר. 

מלבד החומרים הכימיים המסוכנים שנחשפו - יש הטוענים כי ייתכן שבבעלות חיזבאללה נשק כימי. במחקרו של טל בארי, מנהל המחקר במכון עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון, הוא כתב כי ״על פי פרסומים, סוריה מחזיקה בסוגים שונים של נשק כימי - והפוטנציאל להעברתו לידי חזבאללה קיים״.

על פי מחקרו, שנכתב בנובמבר 2022, לא ניתן לשלול שימוש טקטי של חיזבאללה בחומר כימי מסוג כלשהו בעימות הבא נגד ישראל: ״להערכתנו, במידה שחיזבאללה יעשה שימוש בחומר כזה, השימוש יהיה מוגבל ויעשה באמצעות פגזים או רקטות. מבחינת ארגון הטרור, שימוש כזה יחשב כמוצא אחרון כדי להשיג "תמונת ניצחון תודעתית" ויצירת פאניקה״״, טען בארי. עוד מעריכים במכון המחקר כי יהיה מדובר בחומר שיגרום לכוויות כימיות בדרגות שונות כמו כלור, ובמידה שחיזבאללה יחליט לעשות שימוש בנשק מסוג זה, הוא יעשה זאת ״למרות המודעות שלו לסיכון של האוכלוסייה הלבנונית עצמה״.  

עוד טען בארי במחקרו כי ״אם חיזבאללה יעשה שימוש בנשק מסוג זה, הוא יעדיף לעשות זאת כנגד כוחות צה"ל המתמרנים בתוך שטח לבנון - או בסמוך לקו הגבול בשטח לבנון״. על פי דבריו, שימוש כזה על אדמת לבנון ייחשב בעיני ארגון הטרור כלגיטימי בתור "מגן לבנון" ויחשב בעיניו כניהול סיכונים מחושב - למרות התגובה הצפויה מישראל להפעלת הנשק הבלתי קונבנציונלי כנגדה. ״בסבירות נמוכה מאוד ייתכן שחיזבאללה יעשה שימוש בנשק כזה בתוך שטח מדינת ישראל כנגד מטרות צבאיות או אוכלוסייה אזרחית מאחר שהוא מבין כי שימוש כזה יגרום ללבנון בכלל ולחיזבאללה בפרט - נזק בלתי הפיך״.