ישראל נכנסה היום (שבת) ליומה ה-169 של מלחמת "חרבות ברזל", שהחלה במתקפת הטרור הרצחנית והאכזרית של ארגון הטרור חמאס על יישובי הדרום והעוטף ב-7 באוקטובר. דו"ח מיוחד של חברת "באזילה", העוסקת בניטור ובמחקר שיח חברתי המתנהל ברשת, בדק לבקשת "מעריב" את יחס הגולשים ברשת בשפה הערבית כלפי חמאס, כאשר הנתונים שנאספו מנתחים את היחס סביב הארגון טרם המלחמה (אוקטובר 22) אל מול השיח המתנהל כעת. 

הכניסה נחסמה ועולה באש: עליית מדרגה במחאה בביתו של נתניהו
בעקבות מותו של עומר דץ: מה ידוע על אפילפסיה? | ד"ר איתי גל

מהנתונים עולה כי בתקופה הראשונה (תאריכי בדיקה - חודש אוקטובר 2022) התנהלו ברשת כ-1.4 אלף דיונים סביב חמאס וקרוב למיליון אינטראקציות.

ניתן לחלק את השיח למספר נושאים עיקריים: איומים של חמאס לתקשורת על המאבק בישראל הביא לתגובות לכאן ולכאן, החל מתגובות שתומכות במאבק וקוראות לחמאס "להתנגד בעוצמה לכיבוש", ועד תגובות שמעלות בעיות בירוקרטיות שונות, כמו לדוגמא: "המאבק האמיתי שלכם צריך להיות המיסים על האזרחים ונושא אישורי העבודה". 

עוד עולה מהנתונים, כי שיח בנושא ממשלת הפיוס (בין פת"ח לחמאס) הביא לתגובות שליליות שלועגות לחמאס וטוענות כי הארגון הוא רק "בובה על חוט" של איראן. 

בכיר חמאס איסמעיל הנייה והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (צילום: רויטרס)
בכיר חמאס איסמעיל הנייה והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (צילום: רויטרס)

תגובה מעניינת שנכתבה ברשת הייתה: "اسواء إحتلال مر عبر الزمان على قطاع غزة احتلال حماس", ובעברית: "הכיבוש הגרוע ביותר בהיסטוריה של רצועת עזה הוא כיבוש חמאס". 

תיעוד ממצלמות גוף של מחבלי חמאס ממלכדים בית ובורחים ממנו (צילום :דובר צה"ל)

לסיכום, שיח הגולשים נע בין מאוזן לשלילי (תלוי נושא), וגם כאשר אנחנו רואים שיח חיובי הוא יותר בהקשרי הרעיון של מאבק בישראל ופחות ב"תנועת חמאס".