רוסיה ביצעה לפנות בוקר (שישי) את אחת המתקפות האוויריות הגדולות נגד אוקראינה, עם שיגור של יותר מ-150 טילים וכטב"מים לאזורים נרחבים ברחבי המדינה במטרה לפגוע בתשתית האנרגיה. ברוסיה טוענים כי הופצצו מטרות צבאיות אוקראיניות ומתקני אנרגיה. "בניגוד לסיוע למדינה שלנו, אין עיכובים בטילים הרוסיים", זעם הנשיא ולדימיר זלנסקי על בעלות בריתו במערב. 

"הרוסים לא האמינו": אוקראינה ממשיכה להפתיע את פוטין במתקפת הנגד
רגע אחרי זכייתו בבחירות, פוטין מאיים ב"מלחמת עולם שלישית"

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

לפי חיל האוויר האוקראיני, הרוסים שיגרו 63 כטב"מים מתאבדים איראניים מדגם שאהד, כאשר מערכות ההגנה האווירית הצליחו להפיל 55 מתוכם. בנוסף, שוגרו 88 טילים שונים, כולל טילים בליסטיים מדגם איסקנדר, טילי קינז'ל היפרסוניים וטילי שיוט, והמערכות הפילו 37 מהטילים. התקיפה הרוסית הנרחבת כוונה בעיקר לעבר מתקני אנרגיה ותשתית באזורים שונים באוקראינה, אולם נפגעו גם מבני מגורים אזרחיים. גורמים רשמיים אישרו כי ישנם גם הרוגים ופצועים, אולם עדיין לא נמסרו מספרים מדויקים.

צבא אוקראינה (צילום:  REUTERS/Sofiia Gatilova)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Sofiia Gatilova)

אחת הפגיעות הבולטות הייתה בסכר על נהר דנייפרו שמשמש כתחנת כוח הידרו-חשמלית ליד העיר זפוריז'יה וכתוצאה מכך נפגע מיניבוס עם עובדים, אולם נמסר כי הסכר עצמו לא נפגע. גם תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה איבדה את אחד מקווי המתח הגבוה שלה. בנוסף, נמסר על פגיעה בתשתיות בעיר קריווי רייה ועל פגיעות במבנים ובתשתיות בעיר חמלינצקי.

נפטוגז, חברת הנפט הממשלתית של אוקראינה, הודיעה שהמתקנים שלה נפגעו בתקיפות. עוד הוסיפו בהצהרה: "מומחים כבר עובדים על שיקום הנזק, אספקת החשמל כבר הוחזרה לחלק מהמתקנים הפגועים, ועובדי הגז שלנו עומלים גם על שיקום רשתות הגז שניזוקו". כאמור, לא סופקו פרטים על מה שנפגע.

"העולם רואה מה היעדים של הטרוריסטים הרוסיים: תחנות כוח וקווי אספקת אנרגיה, סכר הידרו-חשמלי, מבני מגורים רגילים ואפילו מיניבוס", אמר הנשיא זלנסקי. "רוסיה נמצאת במלחמה עם חיי היומיום של התושבים".

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה (צילום:  REUTERS/Alexander Ermochenko)
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)

הוא גם מתח ביקורת על מדינות המערב שמעכבות את הסיוע הקריטי לאוקראינה: "אין עיכובים בטילים הרוסיים, בניגוד לחבילות הסיוע למדינה שלנו", התריס. "ה'שאהדים' לא מראים הססנות, בניגוד לפוליטיקאים מסוימים. חשוב להבין את המחיר של עיכובים ושל החלטות שנדחות. מערכות פטריוט חייבות להגן על חרקיב ועל זפוריז'יה, צריך הגנה אווירית כדי להגן על אנשים, תשתית, בתים וסכרים. השותפות יודעות בדיוק מה צריך. הן יכולות לתמוך בכך. הפתרונות האלה נדרשים. חייבים להגן על החיים מפני חסרי האנושות האלה ממוסקבה".

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

ההערכות הן כי המתקפה היום הן תגובה לפגיעה של כטב"מים אוקראיניים ביותר מעשרה בתי זיקוק רוסיים במהלך החודש האחרון, חלקם במרחק של מאות קילומטרים מהגבול. מדובר גם בתקיפה הגדולה הראשונה מאז שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין זכה בכהונה נוספת בהצגת הבחירות ברוסיה.

הלילה דיווח הפייננשל טיימס כי הממשל האמריקאי הפציר באוקראינה לעצור את המתקפות על בתי הזיקוק ברוסיה מחשש שהפגיעות יגרמו לעלייה חדה במחירי הנפט ויעוררו תגובה רוסית. סגנית ראש הממשלה לאינטגרציה אירופאית, השרה אולה סטפנישינה, הגיבה לעיתון על הדברים: "בתי זיקוק נפט רוסיים הם יעד לגיטימי לתקיפה עבור צבא אוקראינה".