ארגון הטרור דאעש לקח את האחריות על הפיגוע שבוצע הערב (שישי) במתחם תיאטרון, סמוך לבירת רוסיה מוסקבה. בהודעת ארגון הטרור נכתב כי "לוחמים של המדינה האסלאמית תקפו התכנסות גדולה של נוצרים, הרגו ופצעו מאות וגרמו להרס רב במקום, לפני שנסוגו לבסיסיהם בשלום". עם זאת, ברוסיה סתרו את ההודעה, וטענו כי "מדובר בפייק". ככל הידוע, המחבלים שביצעו את הפיגוע טרם נתפסו ומתנהל אחריהם מצוד. 

"היינו פועלים להשמדת האויב": ביקורת בארה"ב נגד התנהלות ביידן
מי יותר אנטי-ישראלית? התחרות הסמויה בין רוסיה לאיראן

המחבלים פתחו באש באולם הקונצרטים בעיר באמצעות נשק אוטומטי, לאחר שפרצו לקומת הקרקע של הבניין. לפחות 130 אנשים נהרגו וכ-100 נפצעו. מספר הקורבנות המדויק עדיין אינו ידוע, כשעל פי דיווח ברוסיה כ-50 גופות נמצאו לפני זמן קצר במרתף מתחם התיאטרון בעיר. 

רגעי הדרמה במוסקבה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בנוסף, אף הגיעו מספר עדויות, לפיהן החמושים זרקו מספר רימונים שהובילו לשריפה שפרצה באזור האולם. "האנשים באולם נשכבו על הרצפה כדי להימלט מהירי, שכבו שם 15-20 דקות, ולאחר מכן החלו לזחול החוצה. רבים הצליחו לצאת", מסר אחד הכתבים המקומיים. 

רגעי הכניסה של המפגעים למתחם במוסקבה

על פי דיווחים נוספים ברוסיה, גג התיאטרון קרס בעקבות הפריצה. ככל הנראה, אזרחים עדיין נמצאו בתוך המבנה בעת קריסתו של הגג. מושל המחוז מסר בתגובה לאירוע כי מדובר ב"טרגדיה אדירה". כמו כן, אף דווח כי החמושים נכנסו למקום כשהם לבושים במדי צבא. 

זירת הפיגוע הקשה במוסקבה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

באוקראינה התייחסו לפיגוע הקשה, וטענו כי מדובר ב"מעשה פרובוקטיבי מכוון שבוצע על ידי שירותים מיוחדים רוסיים". כמו כן, טענו באוקראינה כי בניגוד לחלק מהטענות, הם אינם מעורבים בכך. כוחות הביטחון המקומיים חסמו את כלל היציאות מהעיר.

משרד החוץ הרוסי תקף את טענות המערב, ומסר כי "על סמך מה אומרת ארצות הברית שלאוקראינה אין קשר לפיגוע במוסקבה?". הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב, התייחס גם הוא לאירוע ואמר: "מחבלים מבינים רק נקמה, ושום משפט או חקירות לא יעזרו, אם כוח לא יתקבל בכוח". הוא אף הוסיף כי "אם אוקראינה אכן עומדת מאחורי הפיגוע, יש להשמיד את כל ראשי המדינה ואת כל האחראים לו". 

על אף תמיכתה של רוסיה באיראן ובחמאס במלחמה שהחלה לאחר הטבח הרצחני בחודש אוקטובר האחרון, שר החוץ ישראל כ"ץ מסר בתגובה לרצף האירועים: "עצוב מהאירועים הטראגיים של הערב במוסקבה. ליבנו עם משפחות הקורבנות וכל הנפגעים. רגעים כאלה מזכירים לנו את שבריריות החיים ואת האנושיות המשותפת שקושרת את כולנו".

בתוך כך, מספר גורמים צוטטו ברשת CNN, וסיפרו כי הביון הביון האמריקאי התריע בפני רוסיה כי יש "מודיעין ספציפי למדי" מאז נובמבר כי ארגון דאע"ש-ח'ורסאן מתכוון להוציא לפועל פיגועי טרור בתוך רוסיה. לפי הדיווח, לא ברור אם מדובר במידע שעורר את החלטת השגרירות לפרסם לפני שבועיים התרעה מפני אפשרות של פיגועים נגד התכנסויות המוניות במוסקבה.

בתחילת חודש מרץ האחרון, שגרירויות ארה"ב, בריטניה וגרמניה במוסקבה הוזהרו מפני "מתקפה בתוך 48 שעות". האזהרה פורסמה לאחר ששירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) הודיע אז כי עצר מתקפה מתוכננת של דאעש על בית-כנסת במוסקבה.

"השגרירות עוקבת אחר דיווחים לפיהם לקיצונים יש תוכניות קרובות לפגוע בהתקהלויות גדולות במוסקבה, כולל קונצרטים", נכתב בהודעת השגרירות האמריקאית. עוד הוסיפו אז כי "אנו ממליצים לאזרחי ארצות הברית להימנע מהתקהלויות גדולות במהלך 48 השעות הקרובות". 

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]