על רקע הכוונה של ישראל לפעול ברפיח, המעוז האחרון של חיזבאללה ברצועת עזה, נמשכת המתיחות המדינית בין ישראל לממשל ביידן בוושינגטון. האווירה המתוחה באה לידי ביטוי שוב בביקורו של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בישראל ביום שישי האחרון. בתוך כך, אנליסטים פוליטיים בארצות הברית מזהירים כי על רקע הסקרים הלא מחמיאים של הנשיא ג'ו ביידן, לפני הבחירות שעתידות להתקיים השנה, הוא עלול "לנטוש" את נתניהו.

לטענתם אותם אנליסטים ששוחחו עם רשת סקיי ניוז בערבית, ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה להציל את עצמו מהמצוקה הפוליטית והצבאית הגדולה ביותר שאליה נחשף, ומנסה למצוא "ניצחון בכל מחיר". עם זאת, לממשל ביידן יש חישובים אחרים, במיוחד לאור הבחירות המתקרבות. האנליסט ג'וואד אל-שאמי מסביר כי אזרחים ערבים-אמריקנים ובעלי דעות שמאל, מרחיקים את עצמם מתמיכה בנשיא, שהביע מאז תחילת המלחמה תמיכה בלתי מסויגת בישראל.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ביידן מול טראמפ. \'\'הנשיא חושש מהסקרים\'\' (צילום: רויטרס)
ביידן מול טראמפ. \'\'הנשיא חושש מהסקרים\'\' (צילום: רויטרס)

"החרדה של ביידן גוברת עם פרסום תוצאות הסקרים האחרונים שבהם מוביל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והמלחמה בעזה עשויה להיות הסיבה העיקרית לכך. מלבד זאת, יש מדינות ערביות רבות שגם לוחצות על ארצות הברית שתלחץ על ישראל להפסיק את המלחמה", מדגיש אל-שאמי. עוד אמר כי ארצות הברית רואה בנתניהו כנטל, ובתקופה הקרובה היא עשויה להיאלץ להפחית את התמיכה הפומבית בו או לעקוף את נתניהו ולהפעיל לחץ פנימי בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ביום רביעי האחרון למחלוקת עם ארצות הברית סביב המשך הלחימה בעזה. בסרטון שהפיצה לשכתו, אמר נתניהו כי "בתחילת הדרך אנחנו הסכמנו שצריך לחסל את החמאס. אבל במהלך המלחמה, זה לא סוד, היו בינינו חילוקי דעות על הדרך הטובה ביותר להשיג את היעד הזה. בתחילת הדרך אמרתי לנשיא: 'אי אפשר לנצח את החמאס בלי שצה״ל ייכנס לרצועת עזה'", הוסיף. 

"בשיחה האחרונה שלנו אמרתי לו: אי אפשר להשלים את הניצחון בלי שצה״ל ייכנס לרפיח, וזאת כדי לחסל את שארית גדודי החמאס. כך נעשה גם הפעם, אני רוצה שתדעו שכבר אישרתי את התוכנית המבצעית של צה״ל, ובקרוב נאשר גם את התוכנית לפינוי האוכלוסייה האזרחית מאזורי הקרבות. הנשיא ביידן, שאני מעריך את תמיכתו, ביקש להציג בפנינו את ההצעות של אנשיו גם בתחום ההומניטרי וגם בנושאים אחרים. וכפי שאמרתי - היו פעמים שהסכמנו עם ידידינו, והיו פעמים שלא הסכמנו איתם. בסופו של דבר, תמיד עשינו מה שחיוני לביטחוננו, וכך נעשה גם הפעם", הוסיף.