המזרחן ד"ר מרדכי קידר שוחח עם מעריב על המגעים להפסקת אש המתקיימים בדוחא, וטען כי האמריקאים "לא מבינים את הבעיה עם קטר, דברים עוברים לידם בגלל הרצון שלהם לכסף", וקרא לישראל להפעיל על וושינגטון לחצים ואף להציב בפניה אולטימטום.

יותר מהסיכום בפסגת פריז: מאות המחבלים שישראל הסכימה לשחרר | דיווח
צה"ל ושב"כ פתחו במבצע במערב ח'אן יונס: עשרות מטרות הושמדו מהאוויר

לדברי קידר, "קטר 'קונה' אקדמיות, אבל זה כסף קטן. בטווח הקרוב חשובה יותר הקנייה של אנשי תקשורת, פוליטיקאים וכל מיני קרנות. בעבר פורסם כי הילארי קלינטון קיבלה תרומה לקרן שלה מקטר, והיא אמרה שהאחים המוסלמים הוא ארגון שוחר שלום".

הפיתרון, לשיטתו, הוא "להסביר לאמריקאים איפה הבעיה, אבל העניין הוא שבאוזן אחת הם שומעים ובאוזן השנייה הם מקבלים כסף, כי הם רוצים לקבל את הכסף. הדברים עוברים לידם. האמריקאים גם חוששים מהשדולה האיסלמית שעלולה להגיד לתומכים שלה לא להצביע לדמוקרטים, מה שעשוי להיות קריטי במדינות המפתח".

הפגנה בניו יורק נגד נתניהו  (צילום: רויטרס)
הפגנה בניו יורק נגד נתניהו (צילום: רויטרס)

קידר הזכיר בדבריו גם את המשבר עם יהדות ארצות הברית, שהעמיק קשות במהלך כהונת נתניהו, והגיע לשיא בתקופת הרפורמה המשפטית ועוד יותר במהלך המלחמה. "המון יהודים תומכים בארצות הברית בדמוקרטים, ועבורם ישראל היא מטרד אידיאולוגי ורגשי, ומי שתומך בישראל מבחינתם הוא פשיסט ואיסלומופוב. שהקבוצה הזאת מקבלת רוח גבית באמצעות יהודים, אז שהם אומרים שישראל היא מדינת אפרטהייד מה יטענו האחרים?"

עוד הוסיף כי ניתן לאיים על ארצות הברית בנטישת הברית לטובת מעצמות דיקטטוריות כמו רוסיה וסין. בדבריו הזכיר כי גם הסינים "מאוימים" על ידי האיסלם, אך חשוב לזכור בפועל כי בני המיעוט המוסלמי בסין נרדפים על ידי המשטר ואף נשלחים למחנות "חינוך מחדש" שזכו לתואר המפוקפק "מחנות הריכוז הנרחבים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"יתכן וצריך לרמוז לאמריקאים, שיש עוד מדינות בעולם שסובלות מהאיסלם הקיצוני כמו סין ורוסיה. אולי כפי שנאמר 'אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם' ולדעתי האמריקאים יבינו את המסר", אמר. "נכון שלישראלים נוח לנסוע לניו-יורק כי הם יודעים אנגלית ולא יודעים מנדרינית אבל אפשר ללמוד וזה לא בלתי ניתן ללימוד. שמסתכלים על העולם היום ועוד עשרים שנה אני בכלל לא בטוח שהאמריקאים יהיו חזקים יותר מסין".

לטענתו, לישראל יש קלף נחשק להציע לסין: "היא זקוקה לאנרגיה ולכן אם לנתניהו הייתה תעוזה הוא היה הולך על זה עם מאגרי הגז, זה אמנם ירגיז מאוד את האמריקאים, אבל זה לא חסר תקדים: במלחמת 1967 מי שסיפק לישראל נשק הייתה צרפת. אחרי ששארל דה גול הטיל אמברגו, ארצות הברית תפסה את מקומו בשמחה".