בעקבות הימנעות ארה"ב בהצבעת מועצת הביטחון של האו"ם היום (שני) ולאחר שלא הטילה וטו, במערכת הפוליטית מגיבים לצעד נגד ישראל, כאשר גם בתוך המפלגה הדמוקרטית וגם במפלגה הרפובליקנית יצאו נגד הנשיא ביידן. הסנטור הדמוקרטי ג'ו פטרמן צייץ: "מחריד שארה"ב לא הטילה וטו על הצעת החלטה שאינה מגנה את חמאס".

חילוקי הדעות בישראל הכריעו: ביידן לא מתכוון לדבר עם נתניהו בקרוב

סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס תקף את החלטת ארה"ב: "על ישראל להמשיך עד חיסולו המוחלט של החמאס. זוהי בושה, שמועצת הביטחון של האו"ם קיבלה החלטה הקוראת להפסקת אש מיידית ללא אזכור של החמאס או מתקפת ה-7 באוקטובר. וממשל ביידן נתן לזה לעבור ללא הטלת וטו. לאחר המתקפה הקשה ביותר על העם היהודי מאז השואה, יש לאפשר לישראל לנהל מלחמה עד להשמדת החמאס אחת ולתמיד. אמריקה עומדת עם ישראל", צייץ פנס בטוויטר.

גם דיוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר בכהונת טראמפ, צייץ: "רוסיה וסין פשוט גברו על ארה"ב באו"ם, והצליחו לקבל החלטה לא מוסרית של מועצת הביטחון על עזה. אין גינוי של חמאס על המתקפה האכזרית שלהם, ואין התניה של הפסקת אש בשחרור החטופים. רק דרישה מישראל להעניק לחמאס ניצחון לא ראוי. חמאס חוגג את התוצאה - זה אומר לך את כל מה שצריך לדעת. אני נבוך מאוד עבור ביידן והמדינה שלנו".

מייק פנס הודיע כי יאפשר את ההצבעה על ניצחון ביידן בבחירות (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)
מייק פנס הודיע כי יאפשר את ההצבעה על ניצחון ביידן בבחירות (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)

כאמור, מועצת הביטחון אימצה החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן ושחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה. ארצות הברית לא השתמשה בזכות הווטו שלה, ונמנעה מההצבעה. מועצת הביטחון של האו"ם מסרה לאחר ההצבעה כי "יש צורך דחוף להגביר את הסיוע לעזה, ואנו דורשים להסיר את כל המכשולים להעברתו".

כזכור, זמן קצר לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה, הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברי המשלחת הישראלית כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו על החלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים - אני מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון". נתניהו לא התקשר להודיע לנשיא ביידן לגבי ביטול נסיעת המשלחת הישראלית.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "ארה״ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. ארה״ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה״ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה".

מנגד, דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי הבהיר: "העובדה שלא הטלנו וטו על החלטת מועצת הביטחון לא מהווה שינוי בעמדת ארה״ב. לאור העובדה שאנחנו חושבים שהפסקת אש ושחרור חטופים מגיעות יחד - החלטנו להימנע. שר הביטחון גלנט ייפגש היום בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי סאליבן ואין לי ספק שבפגישה הזו נדבר על התכניות למבצע ברפיח. אנחנו מתמקדים בלהתקדם בעסקת החטופים ובהכנסת סיוע לעזה".