המודיעין האיטלקי אישר לראשונה בגלוי כי אסון טביעת הספינה באגם מאג'ורה במאי אשתקד, שבו נהרגו סוכן המוסד ארז שמעוני עם שני סוכני ביון איטלקים ואישה נוספת, התרחש במהלך "פעילות מבצעית רגישה".

עקבו אחרי אדם מסוים? פרטים חדשים על האסון בצפון איטליה
איש המוסד שנהרג באיטליה נטמן: "השקט שלך אפשר להתמודד עם מצבים מורכבים"

במטה המשרד לביטחון מידע, שאחראי על הפעילויות של סוכנויות הביון האיטלקיות, התקיים ביום שישי  טקס רשמי לציון יום הזיכרון לאנשי המודיעין שנפלו במהלך פעילותם. צילומים מהטקס הראו כי על קיר הזיכרון נוספו שמותיהם של טיזיאנה ברנובי וקלאודיו אלונזי, שנהרגו בטביעה באגם מאג'ורה.

אנדרטה לזכר ההרוגים באסון טביעת הספינה באגם מאג'ורה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
אנדרטה לזכר ההרוגים באסון טביעת הספינה באגם מאג'ורה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

בפרסום הרשמי של המשרד לביטחון המידע על הנופלים נכתב כי ברנובי (54) ואלונזי (63) השתייכו לשירות מודיעין החוץ (AISE) וכי הם היו סוכנים מנוסים שנטלו חלק "במשימות רגישות ומורכבות לאיסוף מידע". על שניהם נכתב כי הם "איבדו את חייהם במימי אגם מאג'ורה ב-28 במאי 2023, בעת שביצעו פעילות מבצעית רגישה עם שירותים זרים", אולם לא סופקו פרטים על אופי המבצע.

האסון בצפון איטליה התרחש כאשר קבוצה של 23 סוכנים איטלקים וישראלים שהו על סירת המגורים "גודוריה" שהופעלה על ידי הסקיפר קלאודיו קרמינטי ובת הזוג שלו, אניה בוזחקובה, שלפי הדיווחים גם היו קשורים לשירותי המודיעין. כאשר הספינה שהתה לא הרחק מהעיירה ליזנצה, החלה פתאום סערה עזה שגרמה להתהפכות כלי השיט.

כתוצאה מכך, נפלו כל הנוכחים על הספינה לתוך המים. חלק מהם שחו לחוף ואחרים חולצו על ידי סירות אחרות, אולם ברנובי, אלונזי ובוזחקובה נהרגו, וכך גם אחד הישראלים, ארז שמעוני, שהיה גמלאי של מערכת הביטחון ושירת גם במוסד. לפי הדיווחים, כעשרה סוכנים ישראלים נוספים הוטסו במהירות לארץ.

הלווית סוכן המוסד לשעבר באשקלון (צילום: ללא קרדיט)
הלווית סוכן המוסד לשעבר באשקלון (צילום: ללא קרדיט)

ראש המוסד, דדי ברנע, סיפר בהלווייתו של שמעוני, שתמונתו נאסרה בפרסום, כי הוא היה "מקצוען ברמה הגבוהה ביותר, בעל נועם הליכות, אוהב אדם, טוב לב, רגוע ושקט". "הותרת לנו מורשת של מקצועיות ואנושיות. פעלת בחשאי משך כל חייך הבוגרים - גם לאחר מותך לא נוכל לספר בפומבי על מעשיך הרבים, המשמעותיים והמועילים לעם ישראל", ספד ברנע.

נסיבות הפעילות של הסוכנים הישראלים והאיטלקים באגם מאג'ורה עוררה גל של תיאוריות והשערות, כאשר הגרסה המרכזית הייתה שמדובר בשיתוף פעולה מול תוכניות ההתחמשות של איראן.