מקרון רמז על שליחת כוחות לאוקראינה כי הוא מודאג מהמצב, ועכשיו גם פולין באזהרה: בריאיונות שונים לכלי תקשורת אירופאים, הזהיר ראש ממשלת פולין החדש, דונלד טוסק, כי "מלחמה באירופה היא איום אמיתי, והאיחוד האירופי לא מוכן לכך". כך דווח אתמול (שישי) ב"פוליטיקו". לטענתו, אם לא יתמכו באוקראינה עם מספיק ציוד ותחמושת - מדובר בסיכון לאירופה: "אם אוקראינה תפסיד - אף אחד באירופה לא יוכל להרגיש בטוח".

היד הארוכה של פוטין: כך רוסיה מנסה להשפיע על הבחירות לפרלמנט האירופי
מומחה הזהיר: הנשק הסודי של פוטין משבש את ה-GPS במטוסים ובספינות

תקיפה אוקראינית בתוך שטח רוסיה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הוא אמר כי הצעד הראשון להתמודדות עם הנושא הוא שמדינות אירופה יעמדו ביעד של נאט"ו, וישקיעו 2% מהתמ"ג שלהן על הגנה צבאית. "אנחנו חייבים להיות מוכנים, לאירופה יש עוד דרך ארוכה לעבור. אנחנו צריכים לקנות כמה שיותר ציוד ותחמושת לאוקראינה, כי אנחנו חיים בתקופה הקריטית ביותר מאז סוף מלחמת העולם השנייה. השנתיים הקרובות יכריעו הכל".

ועידת נאט''ו בווילנה (צילום: רויטרס)
ועידת נאט''ו בווילנה (צילום: רויטרס)

לטענתו, כל תרחיש אפשרי וזה מה ש"הכי מדאיג כרגע": "אני יודע שזה נשמע הרסני, במיוחד לאנשים מהדורות הצעירים. אבל אנחנו צריכים להתכונן נפשית לעידן חדש - העידן של לפני המלחמה. אני לא מגזים, זה נהיה ברור יותר מיום ליום". עוד אמר כי הוא "לא רוצה להפחיד - אבל מלחמה היא לא מושג מהעבר. זה אמיתי, והתחיל לפני יותר משנתיים".

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בעיני טוסק, תפקידה של אירופה באשר למלחמה באוקראינה נשאר - לא משנה מי בבית הלבן. "אירופה היא זו שצריכה לעשות יותר בכל מה שקשור להגנה - לא משנה מי ייבחר, ג'ו ביידן או דונלד טראמפ", וזאת על רקע החששות של מנהיגי אירופה כי טראמפ יפרוש מנאט"ו ויחסום את הסיוע לאוקראינה.

את הדברים אמר לאחר שבתחילת השבוע טיל שיוט רוסי ששוגר לעבר עיירות במערב אוקראינה נכנס לתוך המרחב האווירי של פולין. ורשה שלחה מטוס F16 לאזור, והנשיא קרא לאירוע "תקרית מטרידה".

עם זאת, הוא כן הבהיר שהוא שמח לראות שלא רק הוא מדבר על הנושא. הוא ציין כי כשהיה ראש ממשלה בפעם הראשונה, בקדנציה הקודמת שלו ב-2011-2007, "אף אחד מלבד המדינות הבלטיות לא הקשיב לאזהרות שלי שרוסיה עלולה להיות איום. עכשיו, ללא סיפוק מיוחד, אני רואה את השינויים שמתרחשים בכל אירופה".

עמנואל מקרון (צילום:  MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)

נזכיר, כי ביום שני הודה נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי היה שיח באשר לשליחת כוחות צבאיים באוקראינה. בוועידת מנהיגים בפריז בנוגע לתמיכה בקייב, שבה השתתפו 20 ממנהיגי אירופה, אמר הנשיא הצרפתי כי "אין קונצנזוס" בנוגע לשליחת כוחות קרקע לאוקראינה "בצורה רשמית", אך "שום דבר לא נשלל". עוד אמר כי הוא רוצה לשמור על עמימות אסטרטגית בנושא. הצהרת מקרון נאמרה אחרי שראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו, שאינו נמנה עם תומכי קייב, טען שיש מדינות אירופיות השוקלות לגבש הסכמים לשליחת חיילים להילחם באוקראינה.

דגל האיחוד האירופי במהלך הפגנה בפראג, צ'כיה (צילום: REUTERS/Bundas Engler)
דגל האיחוד האירופי במהלך הפגנה בפראג, צ'כיה (צילום: REUTERS/Bundas Engler)

באשר לתגובות להצהרתו, חברות נאט"ו כולל ארה"ב, בריטניה וגרמניה דחו את הטענות. אסטוניה וליטא לא דחו אותן. גם בצרפת נשמעה ביקורת, ומפלגות האופוזיציה מחו ביקורת חריפה על הנושא. גורמים רשמיים בצרפת המעיטו בטענות של מקרון, כך דווח ב"פוליטיקו", ונימקו זאת בפעילויות צבאיות כמו הוצאות מוקשים וייצור נשק שעלולים להיות כרוכים בנוכחות  מערבית באוקראינה.

באשר לתגובות ברוסיה, יו"ר הבית התחתון הזהיר את מקרון מפני שליחת חיילים לאוקראינה, ואמר שהם יעמדו באותו גורל כמו צבא נפוליאון.