מזכר סודי שהרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני בין ארה"ב לישראל לאחר מתקפת חמאס מוביל לחששות גוברים בוושינגטון באשר לטענה כי שיתוף המידע תורם למותם של אזרחים, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ז'ורנל". 

הנתונים שחמאס מסתיר נחשפים: שיעור השיגורים הכושלים שנפלו ברצועת עזה

בין הדאגות - העובדה שאין פיקוח עצמאי כדי לאשר שהמודיעין שמסופק על ידי ארה"ב אינו משמש לתקיפות שהורגות אזרחים ללא אבחנה, או מובילות לפגיעה בתשתיות.

הסכם שיתוף המודיעין הסודי בין ארה"ב וישראל זכה לביקורת ציבורית פחותה מאשר מכירות הנשק של ארה"ב לישראל. עם זאת, הוא מעורר שאלות הולכות וגוברות מצד מחוקקים דמוקרטיים וקבוצות הפעילות למען זכויות אדם, וכעת גם מצד ממשל ביידן עצמו.  

"הדאגה שלי מתמקדת בכך ששיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל יעלה בקנה אחד עם הערכים שלנו והאינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלנו", אמר בראיון ג'ייסון קרואו, חבר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים האמריקני.

כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה - מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

קרואו, שבדצמבר כתב למנהלת המודיעין הלאומי וביקש פרטים על הסדרי השיתוף, הוסיף כי הוא מודאג ש"מה שאנחנו חולקים כרגע לא מקדם את האינטרסים שלנו". עוד אמר כי נפגש בנפרד עם בכיר בצבא הישראלי ועם גורמי מודיעין אמריקאים וציין כי יש "חוסר עקביות די גדול" בדיווחים של שני הצדדים על המחיר שמשלמים האזרחים בעזה.

שיתוף המודיעין עם ישראל מתבצע תחת מזכר סודי שהבית הלבן פרסם זמן קצר לאחר השבת השחורה ותוקן כמה ימים לאחר מכן, כך לפי גורמים אמריקאים. בערך באותו הזמן, ארה"ב הרחיבה את איסוף המודיעין שלה על עזה, לאחר שהסתמכה במידה רבה על ישראל בנושא בשנים האחרונות. 

סוכנויות המודיעין של ארה"ב קבעו מקרים של הפרות אפשריות של דיני העימות המזוין על ידי שני הצדדים בעזה, כחלק מדו"ח דו-שבועי שכותרתו "סיכום מעשים לא הגונים פוטנציאליים של המשבר ברצועה", המתאר אירועים ומגמות ספציפיים הקשורים למלחמה, אמר אחד הגורמים המעורה בפרטים.

תמיכת סוכנויות הביון האמריקניות בישראל נועדה "בעיקר לסייע באיתור מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס, מציאת בני ערובה המוחזקים על ידי הארגון וצפייה בגבולות ישראל", הוסיפו גורמים בארה"ב. "ארה"ב אינה חולקת מודיעין שמיועד לפעולות תקיפה קרקעיות או אוויריות במערכה הצבאית של ישראל בעזה", הדגישו.