האם חמאס בדרך להשתלט על ירדן? העיתון הסעודי עוקאז טוען כי ארגון הטרור ובעלות בריתו החלו בתוכנית חדשה, לאחר שהקודמת - להשתלט על כל ישראל בשילוב זרועי עם ארגוני הטרור ברחבי המזרח התיכון נכשלה. 

נאום של מוחמד דף מה-7 באוקטובר חושף: תוכנית הענק של חמאס שנכשלה
חושב כבר על היום שאחרי: הטקטיקה החדשה של חמאס

לטענת העיתון, בחמאס סברו שישראל לא תכנס קרקעית לעזה ותעדיף לנהל משא ומתן דיפלומטי לשחרור החטופים, סברה שהתבררה בהמשך כלא נכונה. עוד דווח כי בשל כך, בחמאס ינסו לבנות את עצמם מחדש ביעד אחר - ירדן. "לבנון נחטפה על ידי חיזבאללה והיא זו שצרה על הפלגים הפלסטינים במחנות הלבנונים וסוריה לא מקבלת את ארגון הטרור. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד דווח כי העימותים והמהומות בעמאן לא מקריות ונועדו לאיים על יציבות השושלת ההאשמית. "מחנות הפליטים הם עדין החממה העיקרית של חמאס. הוא מאמין  שהוא מסוגל לעבור מהמנהרות של עזה למנהרות האחרות, לבנות שם עזה חדשה". 

כאמור, ההפגנות בירדן נמשכות לילה אחר לילה ומאתגרות את כוחות הביטחון בממלכה. משטרת ירדן הכתה ועצרה עשרות מפגינים שניסו לפרוץ לשגרירות ישראל בעמאן. אלג'זירה דיווחה כי בנוסף לקריאות תמיכה בחמאס, המפגינים דרשו לעצור את הנורמליזציה עם ישראל. 

מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)

שר ההסברה הירדני לשעבר, סמיח אלמעאיטה הצביע על מנהיג חמאס ח'אלד משעל כמי שמלבה את היצרים בירדן והסביר: "ההסתה של חמאס את החמולות הירדניות היא ניסיון להפעיל לחץ על החזרת חמאס לממלכה". בראיון לערוץ אלחדת' הסעודי, הזכיר השר לשעבר כי ירדן גירשה את הנהגת חמאס מהממלכה בשנות ה-90 וכעת מנסים בארגון לנצל את הפגנות התמיכה ברצועת עזה כדי לגרום לפתיחה מחדש של משרד הארגון בירדן.

"מדובר בניסיון להפעיל לחץ על ירדן לשנות את יחסה לארגון חמאס. מאז 1990, מלבד קשרים ביטחוניים מסויימים מאד, אין לירדן קשרים פוליטיים ישירים עם חמאס. אנחנו מקווים שההפגנות בירדן יתרכזו בתמיכה בעזה ולא בהבערת הרחוב הירדני נגד הצבא הביטחון והמדינה והשלטון הפוליטי".

אלמעאיטה רמז אף למעורבות איראנית בהפגנות שמתקיימות כמעט מידי ערב בבירת ירדן מול השגרירות הישראלית: "אין מחלוקת על תמיכה בעזה, כל הירדנים נגד התוקפנות על עזה אבל יש כאן אג'נדה חדשה ואחרת. מה שקורה בשבוע האחרון הוא ניסיון להצית את הרחוב הירדני באג'נדה שגורמת עלבון למוסד הפוליטי, לצבא ולכוחות הביטחון בירדן. אין פה שום קשר לתמיכה במה שמתרחש בעזה או לסוגייה הפלסטינית. ש פה ללחוץ על ירדן ולהראות שהיא שולטת בשטח עם אנשיה. אבל ירדן היא לא חלק מארגון כזה או אחר. היא מדינה שיש לה את האינטרסים שלה והיא תחליט עם מי היא רוצה להיות בקשרים".