בצל העיסוק המתמשך במלחמה בין ישראל לבין חמאס ובהשפעות האזוריות שלה, התפנה היום (שלישי) נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לשיחה חשובה לא פחות מבחינת האינטרסים האמריקאיים כאשר דיבר עם עמיתו הסיני, שי ג'ינפינג, לראשונה מאז המפגש ביניהם בקליפורניה בנובמבר.

"לא נוכל לקבל זאת כשותפים": היחסים עם ארה"ב בנקודת רתיחה?
בלבנון טוענים: כך איראן צפויה להגיב לחיסול הבכיר בסוריה

הבית הלבן ציין כי השיחה, שנמשכה שעה ו-45 דקות, הייתה "כנה וחיובית" ועסקה "במגוון סוגיות בילטרליות, אזוריות ועולמיות, כולל תחומים של שיתוף פעולה ותחומים של מחלוקת". גם ההודעה הסינית כינתה את השיחה "כנה וחיובית" וציינה כי שני הצדדים "הסכימו להישאר בקשר".

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בין השאר, הם דנו בהתקדמות בסוגיות שעליהן סיכמו בפסגה בקליפורניה בנובמבר, ובהם שיתוף פעולה במאבק בסמים, תקשורת בין הצבאות, דיונים על טיפול בסיכונים שקשורים לבינה מלאכותית ושינויי האקלים. בקרוב גם צפויים שרת האוצר, ג'נט ילן, ומזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, להגיע לבייג'ינג. לא נמסר אם שני הנשיאים שוחחו על האירועים במזרח התיכון, אולם בבית הלבן הדגישו כי ביידן התייחס לזירת לחימה אחרת כאשר "הציג את הדאגות מפני התמיכה של סין בתעשייה הביטחונית של רוסיה ובהשפעה שלה על הביטחון האירופי הטרנס-אטלנטי".

השיחה התקיימה בצל המתיחות הגואה בים סין הדרומי, שם ארה"ב ניצבת לצד הפיליפינים שהאשימה כי כלי שיט סיניים תקפו עם זרנוקי מים ספינות של משמר החופים באזור מחלוקת. במקביל, סין גם מקיימת תרגילים צבאיים בקרבת טייוואן לקראת השבעתו של הנשיא החדש, לאי צ'ינג-דה, בחודש הבא. מהבית הלבן נמסר כי ביידן "הדגיש את החשיבות של שמירת השלום והיציבות במצר טייוואן ושל שלטון החוק וחופש השיט בים סין הדרומי".

סוכנות הידיעות הסינית ציינה כי הנשיא שי הדגיש כי "הצדדים צריכים לשים רצפה של הימנעות מעימות תחת היחסים ביניהם ולהמשיך בחיזוק התחזית החיובית של היחסים". הוא "הפציר בצד האמריקאי לתרגם את ההתחייבות של ביידן שלא לתמוך ב'עצמאות טייוואן' למעשים מוחשיים", אך גם הזהיר כי אם ארה"ב "נחושה בדעתה לשלול מסין את זכותה הלגיטימית לפיתוח, סין לא מתכוונת לשבת ורק להסתכל".