הצבא הרוסי הכריז היום (רביעי) שהתגייסו 100 אלף חיילים מאז תחילת השנה, כך דווח ב"דה מוסקו טיים". משרד ההגנה הרוסי הצהיר כי מאות אלפי החיילים נרשמו להילחם בחוזה במלחמה נגד אוקראינה, וטען כי "בערך 16,000 אזרחים חתמו על חוזים צבאיים במהלך 10 הימים האחרונים בלבד". לטענתו, רוב המועמדים אמרו שהם בעלי מוטיבציה "לנקום את נקמת ההרוגים" בפיגוע בעיריית כרכום בסוף החודש שעבר.

העולם עסוק בהצלתם של הפלסטינים, בעוד שהעם האוקראיני נלחם על קיומו
"שמעתי צפצוף חזק, הטלפון התפוצץ": דיווח - רוסיה אחראית לפגיעה באמריקאים

זירת הפיגוע הקשה במוסקבה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

על פי הדיווחים הקרמלין ביקש לגייס 400,000 חיילים מרחבי רוסיה בשנת 2023, והגורמים הרוסיים מצפים לגייס מספר דומה של חיילים גם השנה - דיווחו ב"דה מוסקו ניוז". "במהלך השבוע וחצי האחרונים, נראתה עלייה משמעותית במספר האנשים המעוניינים לחתום על חוזים עם משרד ההגנה, כדי לקחת חלק במבצע הצבאי המיוחד" - נכתב בהודעת משרד ההגנה.

מתנדבים בצבא רוסיה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
מתנדבים בצבא רוסיה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בתוך כך, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הציע היום להקים קרן תרומות בשווי 100 מיליארד דולר למשך במשך חמש שנים עבור אוקראינה, כך דווח במגזין "בלומברג". המזכ"ל הציע את הדברים כחלק מהצעה לתמיכה ארוכת טווח של נאט"ו באוקראינה, שעליה יחתמו מנהיגי הברית בכנס בוושינגטון ביולי. עוד דווח, כי בנאט"ו עדיין דנים בהצעתו ובבירוקרטיה, ובשאלה האם לכלול סיוע דו-צדדי לאוקראינה בסכום הנקוב. ההצעה זקוקה לאישורם של 32 חברי הארגון, וצפויה להשתנות לפני שהצדדים יסכימו.

זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
זירת הפיגוע ברוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

באשר לתשלומי נאט"ו נזכיר, כי בפברואר דווח שרק 18 מתוך 31 ממדינות ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו) יגיעו ליעד של 2% בהוצאות הביטחון מהתוצר המקומי הגולמי שלהן בשנת 2024. מזכ"ל נאט"ו אמר במסיבת עיתונאים בבריסל שבבלגיה: "אני מצפה ש-18 בעלות ברית יוציאו 2% מהתמ"ג שלהן על הגנה השנה". הוא הוסיף כי המדינות האירופאיות של נאט"ו ישקיעו השנה סכום כולל של 380 מיליארד דולר בהגנה. נזכיר כי דונלד טראמפ הצהיר שהוא יעודד את רוסיה לפלוש למדינות חברות בברית אם הן לא יקצו מספיק תקציבים להגנתן ולא ישלמו לברית.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

באשר לאוקראינה בינואר האחרון דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הממשלה הגישה לפרלמנט חוק שעוסק בגיוס הכללי במדינה. השינוי הבולט היה הורדת גיל הגיוס בשנתיים לגיל 25, ומטרתו לוודא שיש למדינה מספיק כוחות כדי לנהל את המלחמה מול רוסיה. מדובר בחוק מתוקן שהוגש, שכן התעוררה סערה ציבורית במדינה לאחר שהועלו טענות שצו הגיוס הקודם מפר את החוקה. בנוסף, התיקון לחוק משמר את הסעיפים העוסקים בענישה בגין עריקה.