למעלה משנתיים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, הקרמלין מתקשה לגייס אזרחים אוקראינים לפעול נגד מדינתם. בעוד בתחילת המלחמה היו אזרחים בעלי סנטימנט פרו-רוסי שסייעו מרצון לאג'נדה הרוסית, מספרם הידלדל לאורך תקופת המלחמה, ורוסיה נוקטת בשיטות אכזריות לגיוס סוכנים.

רוסיה גייסה 100 אלף לוחמים, אך דווקא אוקראינה קיבלה בשורה גדולה מנאט"ו
אוקראינה ציינה שנתיים לשחרור עיירת הטבח בוצ'ה‎

סוכנות הביון האוקראינית מסרה לאחרונה כי כתב אישום הוגש נגד חייל שעבד בשירות רוסיה, ותכנן להרעיל קצין בכיר בצבא האוקראיני. אם יורשע הוא צפוי למאסר עולם, אך הרקע לאירוע שובר לב: במהלך כיבוש כ-20% משטחי אוקראינה בידי הרוסים, והאזרחים חיים תחת שלטון זר, בהם בני משפחתו של החייל. 

לדברי הסוכנות, סוכן רוסי יצר עמו קשר והודיע לו כי משפחתו נעצרה ואף עברה עינויים, ועל מנת לשחרר אותם - סחטו ממנו שיתוף פעולה לטובת רוסיה. הוושינגטון פוסט דיווח היום (רביעי) כי מסמכים שהגיעו לידי העיתון מגורמים בכירים באוקראינה, מראים כי זהו אינו מקרה מבודד של סחיטת חיילים המשרתים בחזית, וזוהי אסטרטגיה רחבה ואכזרית במיוחד שמפעיל הקרמלין. לעיתים מקבלים החיילים תמונות של בני משפחותיהם, כאשר סימני העינויים נראים עליהם, או אקדח מכוון לראשם.

תושב חרקיב בהריסות בביתו לאחר הפצצה של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)
תושב חרקיב בהריסות בביתו לאחר הפצצה של צבא רוסיה (צילום: רויטרס)

מקרה נוסף שמביא הפוסט עוסק ביאנה, תושבת חרקיב שאמה נשבתה בראשית המלחמה. כמה חודשים לאחר שאבד עם האם הקשר, התחילה יאנה לקבל הודעות מוזרות מהטלפון הנייד שלה. "בהתחלה הם היו מנומסים, אבל אז הם התחילו לאיים שיפגעו בה אם לא אעביר מידע על מיקומי כוחות צבאיים בשכונת המגורים שלי".

לאחר שיאנה סירבה להיענות לאיומים, הסחיטה החמירה: "בשלב מסוים היא התקשרה אלי, ואמרה לי שאני חייבת לענות להם, שזה עניין של חיים ומוות".  לבסוף כאשר אוקראינה כבשה מחדש חלקים גדולים מחרקיב בספטמבר 2022, שוחררה האישה ממעצר, אך לא לכל המקרים היה סוף שמח.

במקרים מסוימים, האזרחים שנשבו נותרו בידי הרוסים והם נחטפו על ידי הכוחות בטרם נסגו מהאזור. אחד השבויים הוא אדם קשיש, וחודשים לאחר שנשבה קיבל בנו הודעה בטלגרם ובה תמונה של אביו. "הוא נראה כל כך רזה, כמו מישהו שהיה במחנה ריכוז", אמר. "ההודעה הבאה הייתה 'אם אתה רוצה לראות את אביך בחיים, תצטרך לעבוד אתנו"'. 

הבן התמהמה עם המענה, ושירותי הביון האוקראינים יירטו את התקשורת בינו לבין הגורמים הרוסים לפני שהספיק להשיב. "אם הם לא היו מתערבים", מודה הבן. "הייתי עושה מה שביקשו ממני. אני חי עכשיו בפחד, אני חושש שעוקבים אחרי, ושהרוסים יגלו שדיברתי עם הרשויות".