לדברי קצינים אוקראינים בכירים שדיברו עם פוליטיקו היום (חמישי), התמונה הצבאית באוקראינה קודרת וגנרלים רוסים יכולים להצליח לתקוף בכל מקום בו יחליטו וימקדו את הכוחות. המחסורים הגדולים לדבריהם נעים סביב מערכות נשק, תחמושת וכוח אדם, אך הסיוע מארצות הברית מתעכב.

החות'ים בדרך להישג מרשים? ההתקפלות המסתמנת של ארה"ב

ביידן מוטרד: נתוני ההצבעה הלילה חשפו תמונה מדאיגה, גם עבור ישראל

לדברי ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, אלא אם כן תאושר חבילת הסיוע שנתקעה בבית המחוקקים האמריקאי בקרוב, כוחותיו יצטרכו "לחזור אחורה, לסגת, צעד אחר צעד, בצעדים קטנים". הוא גם הזהיר שכמה ערים גדולות עלולות להיות בסיכון ליפול. ברור שאזהרותיו של זלנסקי הן חלק ממאמץ דיפלומטי רחב לקבל את הסיוע הצבאי שכוחותיו כל כך זקוקים לו ושחסרו לו כבר חודשים - החל מפגזי ארטילריה 155 מילימטר ועד מערכות הגנה אווירית ומזל"טים של פטריוט, אך כעת עולה כי, לפי קצינים בכירים בצבאו, הדברים מתיישרים היטב עם המציאות.

לפי קציני צבא אוקראינים בכירים ששירתו תחת המפקד העליון של הכוחות המזוינים של אוקראינה, ואלרי זלוז'ני, שהוחלף בפברואר, התמונה הצבאית "עגומה". הקצינים אמרו כי קיים סיכון גדול של קריסת קווי החזית בכל מקום שבו הגנרלים הרוסים יחליטו למקד את המתקפה שלהם. יתרה מכך, הודות למספר הרב של עמדות אוקראיניות שמופצצות כבר שבועות, רוסיה תוכל ככל הנראה "לחדור לקו החזית ולרסק אותו בחלקים מסוימים", אמרו.

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)

"אין שום דבר שיכול לעזור לאוקראינה כעת כי אין טכנולוגיות שיכולות לפצות את אוקראינה על הכמות העצומה של החיילים שרוסיה צפויה לשלוח. אין לנו את הטכנולוגיות האלה, ולמערב אין אותן בכמות מספקת", אמר אחד המקורות הצבאיים הבכירים. לדבריו, רק החוסן האוקראיני, כמו גם שגיאות של מפקדים רוסים, עשויים לשנות כעת את הדינמיקה העגומה. טעויות כמו זו שנעשתה בשבת, כאשר פתחה רוסיה באחת ממתקפות הטנקים הגדולות ביותר על עמדות אוקראיניות מאז החלה הפלישה, אך לבסוף איבדה שליש מהכוח.

"הוא נהג לקרוא לזה 'מלחמת סיכוי אחד'", אמר אחד הקצינים על המפקד העליון של הכוחות. "בכך, הוא התכוון שמערכות נשק הופכות למיותרות מהר מאוד, כי הרוסים מתנגדים להן במהירות. לדוגמה, השתמשנו בהצלחה בטילי שיוט של Storm Shadow ו-SCALP (שסופקו על ידי בריטניה וצרפת) - אבל רק לזמן קצר. הרוסים תמיד לומדים. הם לא נותנים לנו הזדמנות שנייה. והם מצליחים בזה".

"אל תאמין להייפ על כך שהם פשוט זורקים חיילים לתוך מטחנת הבשר כדי להישחט", הוא הוסיף. "הם עושים גם את זה, כמובן - ממקסמים את ההשפעה של המספרים שלהם - אבל הם גם לומדים ומשכללים."

המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)
המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)

הקצינים אמרו כי טילי הכתף נגד טנקים שסופקו על ידי בריטניה וארה"ב בשבועות הראשונים של הפלישה הגיעו בזמן ועזרו להם להציל את קייב, וכך גם ה-HIMARS, מערכת הרקטות הקלות בשיגור מרובה, בהם נעשה בהם שימוש רב, וכך נדחקה רוסיה מחרסון בנובמבר 2022.

"אבל לעתים קרובות, אנחנו פשוט לא מקבלים את מערכות הנשק בזמן שאנחנו צריכים אותן - הן מגיעות כשהן כבר לא רלוונטיות", אמר קצין בכיר אחר, והביא את מטוסי ה-F-16 כדוגמה. תריסר מטוסי F-16 צפויים להיות מבצעיים בקיץ הקרוב, לאחר השלמת הכשרת הטייסים הבסיסית. "לכל נשק יש את הזמן הנכון שלו. היה צורך במטוסי F-16 ב-2023. הם לא יהיו נכונים לשנת 2024", אמר.

לדברי הקצין, רוסיה מוכנה יותר: "בחודשים האחרונים התחלנו להבחין בטילים שנורו על ידי הרוסים מדז'נקוי בצפון קרים, אך ללא ראשי הנפץ. לא הצלחנו להבין מה הם עושים, ואז הבנו: הם מוצאים טווחים", אמר. הקצין הסביר כי רוסיה חישבה היכן הכי טוב לפרוס את מערכות הטילים והמכ"ם שלה S-400 על מנת למקסם את השטח שהם יכולים לכסות כדי לכוון את מטוסי ה-F-16, ולהרחיק אותם מהקווים הקדמיים ומהמוקדים הלוגיסטיים של רוסיה.

הוא העריך כי אוקראינה זקוקה ל-4 מיליון פגזים ו-2 מיליון מל"טים. "אמרנו לשותפים המערביים כל הזמן שיש לנו את הניסיון הקרבי, יש לנו את ההבנה בשדה הקרב של המלחמה הזו. יש להם את המשאבים, והם צריכים לתת לנו את מה שאנחנו צריכים", הוסיף.

הקצינים הדגישו שהם צריכים גם הרבה יותר חיילים. עם זאת, אוקראינה עדיין לא לחצה על ההדק בגיוס לקראת המתקפה הרוסית הצפויה, מכיוון שהרשויות מודאגות מאמצעי הגיוס שעלולים להביא להתחמקות מהגיוס והימנעות מגיוס. המפקד העליון לשעבר זלוז'ני כבר קרא בפומבי לגיוס חיילים נוספים בדצמבר, והעריך שאוקראינה זקוקה לפחות ל-500,000 איש נוספים, אך הנושא עדיין בדיונים.

בשבוע שעבר, הגנרל אולכסנדר סירסקי - מחליפו של זלוז'ני - הכריז בפתאומיות שאולי אוקראינה לא תצטרך כל כך הרבה חיילים טריים. לאחר סקירת משאבים, הנתון "צומצם באופן משמעותי", ו"אנו מצפים שיהיו לנו מספיק אנשים המסוגלים להגן על מולדתם", אמר, "אני מדבר לא רק על המגויסים אלא גם על לוחמים מתנדבים". "יש לנו לא רק משבר צבאי - יש לנו משבר פוליטי", אמר אחד הקצינים. בעוד אוקראינה נרתעת מגיוס גדול, "רוסיה אוספת כעת משאבים והיא תהיה מוכנה לצאת למתקפה גדולה בסביבות אוגוסט, ואולי מוקדם יותר".