מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, נשא היום (שישי) נאום ובו איים כי חיסול הבכיר האיראני מוחמד רזא זאהדי בדמשק לא יעבור בשתיקה. "הדריכות של ישראל מדברת בעד עצמה, זוהי מלחמת התשה ואיראן תקבע את עיתוי התגובה".

איראן בהלם מוחלט מהחיסול - ועכשיו הגיעה הדילמה האכזרית שלה
בארה"ב חוששים מהתגובה ומבהירים: "ישראל היא האחראית לתקיפה בסוריה"

הוא הוסיף: "אף אחד באיראן לא יסבול שהקונסוליה תותקף, מדובר בפגיעה בריבונות איראן וזאת עליית מדרגה", עוד אמר: "נתניהו פעל בטיפשות ויצר הזדמנות לניצחון שלנו, יש בארסנל שלנו כלים ויכולות שעוד לא השתמשנו בהם נגד ישראל".

זירת החיסול בדמשק (צילום: REUTERS/Firas Makdesi)
זירת החיסול בדמשק (צילום: REUTERS/Firas Makdesi)

מוקדם יותר השבוע דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי ההנהגה האיראנית בהלם מהחיסול, וכי איראן רואה בנקמה "חובה מוסרית". הם הוסיפו כי מותו של מחמד רזא זאהרי - האיראני הבכיר ביותר שחוסל מאז חיסול ראש תכנית הגרעין מוחסן פחריזאדה ב-2020, היווה מכה משמעותית לפעילות הצבאית של איראן במזרח התיכון.

עוד דיווחו בעיתון כי איראן עלולה לשגר טילים בליסטיים ארוכי טווח לישראל - ישירות מאיראן. עם זאת, בכירים איראניים דיווחו לעיתון שישנם חילוקי דעות בקרב מקבלי ההחלטות לגבי האופן שבו איראן צריכה להגיב.

כמה בכירים בעלי חשיבה יותר קיצונית טענו בפגישה בנושא כי איראן צריכה לתקוף מטרות בתוך ישראל באמצעות טילים, כי לטענתם "כל דבר פחות מתגובה ישירה יראה חולשה". אחרים, כך דווח ב"ניו יורק טיימס", נרתעו מכך ואמרו שישראל מעודדת את איראן להיכנס למלחמה ועליהם להמשיך במדיניות של "סבלנות אסטרטגית" ונקמה באמצעות מיליציות הפרוקסי שלה.

גם בעיתון הכלכלי הבריטי פייננשל טיימס, ציטטו פקיד איראני שאמר כי טהרן לא רוצה סכסוך ישיר עם ישראל או עם ארה"ב, ועם זאת הוסיף כי בעקבות אופי המתקפה על הקונסוליה בדמשק - יש עליהם לחץ עצום להגיב. "התקיפה בדמשק רק אומרת שישראל רוצה לגרור את איראן לסכסוך", הוסיף הגורם לעיתון.