ארצות הברית ממשיכה להחריף את עמדותיה והביקורת נגד ישראל. מי שהייתה התומכת הגדולה ביותר של ישראל בימים לאחר שבעה באוקטובר, החלה להפעיל לחצים על ישראל בעקבות ההרג חסר התקדים של אזרחים ברצועה (לפי הנתונים שישראל מפרסמת, כמחצית מההרוגים ברצועה – בלתי מעורבים).

לאחר שארצות הברית נמנעה בשבוע שעבר מהטלת וטו על הצעה במועצת הביטחון לשחרור החטופים והפסקת האש, בדיון שהתקיים היום (שישי) הנציג האמריקאי לאו"ם תקף בחריפות: "ארה"ב מזועזעת וזועמת על הרג הצוותים. התקרית לא הייתה צריכה לקרות ואסור שתחזור על עצמה, ברור כי לא מדובר בתקרית יחידה. אנחנו מוטרדים מאוד מכך שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עליהם. כפי שהנשיא ביידן הבהיר לראש הממשלה נתניהו - על ישראל להכריז וליישם סדרת צעדים הנוגעים להגנה על אזרחים, והגנה על צוותי הסיוע".

תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
תקיפת ארגון הסיוע בעזה (צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, דיבר במועצה והטיל אחריות על חמאס לפגיעה בצוותי הסיוע: "ישראל לעולם לא פוגעת באזרחים במכוון, ודאי שלא בעובדי סיוע שעושים עבודה כה חשובה ומשמעותית. נמשיך לשתף איתם פעולה ולהגן על עבודתם. הנהלים הצבאיים המקובלים לפתיחה באש הופרו, אך הייתה זו תוצאה של טעות טראגית שנעשתה הרבה בגלל תכנית הפעולה הצינית של חמאס שעושה שימוש במתקנים וכלי רכב אזרחיים".

בתוך כך, דובר הבית הלבן ג'ון קירבי, אמר היום בשיחה עם כתבים כי "נתניהו עדכן את הנשיא ביידן בממצאי התחקיר, ואנחנו נמשיך לעקוב מקרוב אחר צעדי ישראל להגדיל את הסיוע ההומינטארי לרצועת עזה. לפי שעה לא מתוכנן תחקיר עצמאי על התקרית". בשיחה עם כתבים, אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן: "ישראל ממלאת אחר בקשותיי".